Seful Digital Cable Systems: Mediul rural va fi un rezervor important de crestere. Unde e o scoala, acolo e si cerere pentru net

Autor: Adrian Seceleanu 19.08.2009

Operatorul controlat de fondul de investitii AIG, cu o baza de cateva zeci de mii de clienti la tara, estimeaza ca va inregistra si in acest an o crestere de 10% a veniturilor.



Mediul rural si cel mic-urban vor ramane in anii urmatori un rezervor important de crestere pentru operatorii telecom, in conditiile in care cele aproximativ patru milioane de gospodarii din aceste zone vor incerca sa recupereze decalajul urias de dezvoltare fata de marile orase, afirma Dinu Malacopol, 46 de ani, directorul general al Digital Cable Systems, unul dintre cei mai mari furnizori de cablu TV de pe piata.

Compania controlata de fondul de investitii AIG acopera o zona intinsa din Romania, in special mediul rural, orasele mici si diferite cartiere rezidentiale.

"Geografic, reteaua noastra se intinde din Timis, prin zona subcarpatica, in judetele Gorj, Arges, Valcea Prahova, Ilfov, Buzau, Vrancea dar avem operatiuni si in Mehedinti, Satu Mare si Neamt", relateaza Malacopol, care precizeaza ca numarul clientilor din mediul rural este de "cateva zeci de mii".

 

Nu construim infrastructura "in orb"

"Exista cerere in mediul rural, dar nu as putea spune ca aceasta este o surpriza pentru noi", spune seful DCS. 

Totusi, DCS nu a demarat investitii in furnizarea de servicii internet "in orb", ci doar in acele zone in care a existat cerere. "Cel mai concret semn al cererii din mediul rural este existenta unei scoli sau a unui liceu, sau a ambelor. In momentul in care exista unitati scolare este clar ca exista cerere pentru ca in mod normal ne adresam in primul rand tinerilor. Dupa ce anuntam intentia de a introduce servicii de internet, strangem optiunile de instalare, construim business case-ul si dupa aceea instalam serviciul", spune Malacopol.

Posturile TV locale - atu in lupta cu platformele nationale de televiziune prin satelit

De ce ramane insa cablul TV o optiune in conditiile concurentei dure exercitate de ofertele de televiziune prin satelit ale RCS&RDS si Romtelecom (Dolce)?

"Pe cablul analogic avantajul competitiv absolut convingator din punctul de vedere al continutului este reprezentat de programele locale, care nu sunt prezente pe platformele de televiziune prin satelit si nici nu sunt transmise terestru. Majoritatea programelor de acest tip sunt localizate la nivelul unor orase si nu la nivelul unor regiuni, iar un operator mic decide mult mai repede sa schimbe un program din grila daca are cerere din partea clientilor", explica Malacopol.

In ce priveste internetul exista, pe langa copii, si un alt motor de crestere - respectiv fenomenul de migratie a fortei de munca. "Familiile au nevoie de internet, de programe de comunicare audio video precum Skype. Cand exista o nevoie, inclusiv oamenii in varsta invata destul de repede sa lucreze cu calculatorul, cu internetul."

Un avantaj al prezentei in rural - concurenta e mai mica

Seful DCS admite ca unul dintre motivele care justifica prezenta in orase mici si mediul rural este concurenta redusa prin comparatie cu marile orase. "Exista o diferenta in nivelul de concurenta si in asteptarile clientului. Bineinteles ca in conditiile de concurenta din marile orase exista un razboi al vitezelor intre toti operatorii, pe cand in rural oamenii nu au nevoie de cine stie ce aplicatii, de viteza pentru a descarca filme sau muzica de pe DC++ sau torrente. Oamenii chiar poate au mai multa nevoie de aplicatii utilitare decat in oras. In mediul rural internetul nu este un bun de larg consum. Cererea este aici pe o panta crescatoare spre deosebire de marile orase, care sunt cvasisaturate. De aceea noi credem ca acesta este un model de succes pentru a creste."

DCS urmareste cresterea in zonele rurale si mic-urbane atat organic, cat si prin preluarea jucatorilor mici, care nu mai pot tine pasul cu evolutia pietei.

"Proiectul strategic al DCS este consolidarea industriei de cablu pentru ca in continuare exista cateva sute de operatori de cablu in Romania care n-au fondurile necesare pentru dezvoltare. Proiectul strategic al DCS este tocmai o astfel de consolidare si o investitie accelerata in introducerea de servicii triple play."

 

Victimele consolidarii pe cablu: 500 de operatori cu 700.000 de clienti

Un segment important al pietei locale de cablu TV este faramitat intre sute de operatori, care pot deveni tinte usoare ale companiilor mari, care dispun de lichiditati si o forta uriasa de negociere. Astfel, la finele anului trecut pe piata existau 519 operatori de cablu TV, din care aproximativ 500 de jucatori isi imparteau o baza de 700.000 de clienti, in timp ce RCS si UPC au impreuna 2,5 milioane. Tendinta de consolidare a inceput sa fie vizibila in datele arbitrului telecom inca de anul trecut, cand 39 de companii de cablu au disparut prin achizitii realizate de jucatori ca RCS, UPC, Romtelecom sau New Com.

In acest an, pe fondul crizei, compania New Com a vandut aproape o jumatate din baza de clienti construita prin achizitii catre RCS si Romtelecom, pentru a-si reduce costurile prin concentrarea pe o regiune geografica mai mica.

Malacopol spune ca DCS e interesat de preluari, dar numai in zone in care operatiunea sa fie eficienta. "Este important sa ai sinergii cu respectivul operator. Nu ma intereseaza sa cumpar in nordul Moldovei sau in Dobrogea pentru ca nu am sinergii de operare. Pe mine ma intereseaza sa imi pastrez costurile de operare cat mai jos sau cat mai apropiate de momentul actual. Eu urmaresc sa imi maresc numarul de abonati si venitul mediu pe utilizator prin adaugarea de noi servicii."

Digital Cable Systems, care opereaza pe segmentul consumer sub brandul AKTA, a inregistrat anul trecut afaceri de 25 mil. euro si estimeaza pentru acest an o crestere de 10% a veniturilor. Compania ofera servicii de televiziune prin cablu si satelit, internet si va lansa in curand si o oferta de telefonie fixa. DCS este prezent pe piata business prin compania Dial Telecom.