Tigarile si bauturile baga cei mai multi bani in conturile de profit ale multinationalelor din FMCG

Autori: Mihaela Popescu , Diana Tudor Stoica 20.08.2009

Topul celor mai mari zece multinationale din FMCG (sectorul bunurilor de larg consum), realizat dupa valoarea profiturilor raportate pe 2008, arata ca miza luptei pentru primul loc pe piata este profitul. Astfel, companiile care si-au asigurat pozitia de lider pe pietele-gigant din FMCG au raportat anul trecut cele mai mari profituri din sectorul de profil.
La polul opus, producatorii care au intrat in 2008 fara profit si-au adancit pierderile pe parcursul anului, sub presiunea deprecierii leului fata de euro, arata datele publicate recent pe site-ul Ministerului de Finante. Piata era estimata la 23-24 mld. euro la nivelul lui 2008. In fruntea clasamentului celor mai mari profituri din FMCG se afla producatorii British American Tobacco (BAT) si Coca-Cola, fiecare cu o cota valorica de piata intre 40 - 50%, la o distanta generoasa de competitori. BAT, producatorul Kent, cea mai mare companie din industria bunurilor de larg consum din Romania, a raportat o crestere de 43% a profitului in euro si o marja de 10%.
Producatorii care au incheiat anul cu pierderi spun ca principalul obstacol in calea obtinerii profitului a fost deprecierea leului in raport cu euro. Printre acestia se numara URBB, producatorul Tuborg, care a trecut pe pierderi in 2008. "Aceasta pierdere este una financiara si nu operationala. Spre deosebire de anii anteriori, in care am inregistrat profit net si castig financiar datorat aprecierii monedei nationale, in anul 2008 deprecierea leului a afectat rezultatul nostru financiar in mod negativ", a precizat Shachar Shaine, presedintele URBB.