Regele confectiilor: Afacerea are valoare cand e cerere. In textile nimeni nu cumpara

Autor: Cristina Stoian 27.08.2009

Omul de afaceri de origine sudaneza Joseph Serrousi, supranumit „regele confectiilor", si-a reorganizat intreaga afacere pornita inainte de '90, dar cu toate acestea Serrousi a ajuns la un punct in care nu-si mai poate evalua imperiul, admitand ca nimeni nu mai este interesat sa investeasca in productia de textile.

„Businessul are valoare cand exista cerere. In momentul de fata niciun investitor nu este interesat sa cumpere. Piata a scazut, iar comenzile sunt putine", a declarat Joseph Serrousi, proprietarul companiei J&R Enterprises.

Afacerea lui Serrousi in textile

s-a redus dramatic in ultimii ani, mai ales in ceea ce priveste numarul de angajati. Astfel, de la 8.000 de oameni la inceputul anului 2007 companiile antreprenorului mai numara in prezent 5.500 de angajati, dupa cum spune Serrousi. Mai mult, omul de afaceri a mai ramas cu trei dintre cele cinci fabrici de textile, in timp ce in retail doua magazine au fost inchise.

In piata de textile, foarte putini au fost cei care au investit, achizitionand unitati de productie, singurele deal-uri fiind facute local pentru cresterea capacitatii de productie.

Putine deal-uri in textile

De exemplu, Jolidon a cumparat in 2007 pachetul majoritar de actiuni al fabricii Tricotaje Ineu, iar producatorul Catex Calarasi a absorbit compania Serca, administrata chiar de Serrousi, sudanezul nemaiavand comenzi si personal calificat pentru a continua productia.

Pana in 2007, in cele cinci fabrici pe care le detinea, Ikos Conf si Norada din Odorheiul Secuiesc, Serconf din Botosani, Serca din Calarasi si TJR din Tulcea, lucrau 8.000 de angajati, vanzarea fabricii din Calarasi si inchiderea celei din Tulcea reducand personalul la 6.000 de angajati. Investitorii au fost insa atrasi mai mult de retailul de fashion, brandul local TinaR fiind atent analizat de fonduri de investitii. Ulterior mai multi brokeri locali au cumparat aproximativ 12% din pachetul de actiuni al companiei. In ce priveste criza economica, Serrousi vede o revigorare a economiei incepand cu anul viitor.

Potrivit proprietarului J&R Enterprises, piata se va dezgheta intr-un interval de un an, moment in care exporturile vor creste, iar companiile vor fi nevoite sa faca din nou angajari.

„Guvernul are cateva proiecte care, daca vor fi puse in aplicare, vor aduce bani si noi angajati. Pentru ca aceste proiecte sa fie implementate este nevoie de timp, iar primele efecte se vor vedea abia anul viitor, pentru ca nu se pot face schimbari de la o zi la alta", este de parere Serrousi.

Au inchis magazine

Pe partea de retail, compania detine in prezent trei magazine No. 36, in Plaza Romania, Bucuresti Mall si pe Calea Mosilor, ultimul urmand sa fie inchis la jumatatea lunii viitoare. Si magazinul de la parterul cladirii de birouri America House din Bucuresti, a patra unitate No. 36, a fost inchis in urma cu trei luni.

„Am mai dat oameni afara in urma inchiderilor de magazine, dar in septembrie vom mai face o lansare de magazin, in zona Militari", explica Serrousi.

J&R Entreprises si cele trei fabrici ale companiei au avut afaceri cumulate de aproape 32 de milioane de euro in 2008 si circa 3.400 de angajati. Proprietarul lor spune insa ca in momentul de fata numarul angajatilor sai se ridica la 5.500 de persoane.

Pricipalii producatori de textile pe piata locala sunt Rosko Textil din Arad, Rifil Savinesti, Alison Hayes sau Iasitex, care au rulat impreuna circa 150 de milioane de euro in 2008, potrivit informatiilor anterioare ale jucatorilor.

In ceea ce priveste retailul, brandul No. 36 intra in concurenta cu Adam's, Bigotti, Cavaliere sau Tata&Fiul.