Drumarii domina topul constructorilor, desi lucrarile mari de infrastructura lipsesc

Autor: Catalin Lupoaie 30.08.2009

Primii zece constructori din Romania au realizat anul trecut afaceri de circa 1,6 miliarde de euro, echivalentul a 10% din valoarea totala a pietei de constructii din 2008, de 14,3 miliarde de euro.



Companiile romanesti domina topul, in primele zece fiind doar patru subsidiare ale unor grupuri straine. Cele mai mari afaceri au fost realizate de companiile care au ca activitate lucrarile de infrastructura, desi proiectele mari de autostrazi inca nu au fost incepute. Structura topului este contrara evolutiei pietei constructiilor din ultimii ani, cand principalul motor de crestere au fost investitiile imobiliare - fie ca au fost locuinte, spatii de birouri sau centre comerciale.

De fapt, proiectele de reabilitare de drumuri au fost cele care au generat cele mai mari venituri pentru companii precum Romstrade din Giurgiu, Tehnologica Radion, Delta ACM, Strabag sau Colas Romania, in timp ce firme precum Spedition UMB, Bechtel sau Enka au fost implicate in lucrari de constructie de autostrazi.

„Dispersia firmelor de constructii in cazul proiectelor imobiliare este mai mare decat la cele de infrastructura. Chiar daca in ultimii ani sectorul imobiliar a fost principalul motor de crestere, sunt mai multe firme care lucreaza la un proiect rezidential sau de birouri decat la o lucrare de reabilitare de drumuri", explica Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO). Cifra de afaceri a primelor 10 companii de constructii reprezinta aproape 10% din totalul pietei constructiilor in 2008, fiind un nivel mult mai redus decat in anii ‘90, cand companii precum Hidroconstructia, Energoconstructia sau CCCF dominau piata, castigand majoritatea contractelor cu statul. Plosceanu afirma insa ca majoritatea companiilor care se afla acum in top 10 au fost sprijinite politic in ultimii ani si au castigat numeroase contracte de reabilitare a drumurilor nationale. De altfel, in urma dezvoltarii afacerilor in ultimii ani companiile romanesti se lupta cot la cot cu firmele straine pentru castigarea licitatiilor din infrastructura, dupa o perioada in care companii precum Astaldi (Italia), Colas (Franta), Max Boegl (Germania) sau Strabag (Austria) preluau proiecte pe banda rulanta.

Un exemplu este compania Romstrade din Giurgiu, care a castigat in ultimii doi ani, mai ales in timpul mandatului lui Ludovic Orban la Ministerul Transporturilor, mai multe contracte de reabilitare de drumuri nationale si de constructie a unor variante ocolitoare, cu o valoare totala de peste 650 de milioane de euro. Compania a inregistrat de altfel una dintre cele mai dinamice cresteri din sector, ajungand in 2007 la o cifra de afaceri de 198 mil. euro, de 10 ori mai mare decat in 2006, cand a inregistrat afaceri de 18,5 mil. euro. Ritmul de crestere a continuat si in 2008, cand cifra de afaceri a companiei a ajuns la 218 mil. euro, cu un avans de 21% fata de anul precedent. Romstrade a fost infiintata in 1994 si este detinuta de omul de afaceri Nelu Iordache, in proportie de 76%, si de Gheorghe Cruceru, care controleaza 24%.

Umbrarescu si-a marit afacerile de 4 ori

Regii asfaltului, companiile Euro Construct Trading ‘98, detinuta de patronii Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu, si PA & CO International, controlata de Costel Casuneanu, nu au mai intrat anul acesta in top 10, in schimb Spedition UMB din Bacau, detinuta de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu, a urcat puternic pana pe locul patru.

Spedition UMB este implicata in constructia tronsonului de autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti (km 19,5-62), impreuna cu PA & CO International si Euro Construct Trading ‘98, contract semnat in 2007 cu o valoare de 249,7 mil. euro. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 176,5 mil. euro, in crestere cu 330% fata de 2007, fiind implicata si in numeroase proiecte de reabilitare a drumurilor nationale.

Enka, afaceri mai mari decat Bechtel

Enka Construction and Development, subsidiara locala a grupului turc Enka, care lucreaza ca subantreprenor pentru compania americana Bechtel la autostrada Transilvania a realizat anul trecut afaceri de 142,4 mil. euro, in crestere cu 46% fata de anul anterior, fiind mai mare decat businessul realizat de Bechtel in 2008 de 133 mil. euro. Cum a fost posibil acest lucru? Cifrele arata ca de fapt executantul autostrazii Transilvania este compania turca Enka, prin care Bechtel deruleaza majoritatea contractelor castigate in Europa de Sud-Est.

Bechtel a incasat anul trecut de la stat 706,5 mil. lei (191 mil. euro), o mare parte fiind achitata la inceputul anului curent. 2008 a fost anul in care lucrarile la autostrada s-au „dezmortit", dupa ce in 2005 au fost blocate de ministrul transporturilor de atunci, Gheorghe Dobre, iar ulterior in 2006-2007 au fost alocate fonduri putine.

Singurul constructor de lucrari civile din top 10 este compania Build Corp din Iasi, detinuta de omul de afaceri George Ivanescu si Stela Fodor, cunoscuta pentru executia mallurilor Iulius din Iasi, Timisoara si Cluj. George Ivanescu, 33 de ani, este unul dintre cei mai discreti oameni de afaceri din Iasi, in timp ce Stela Fodor este directorul executiv al companiei Iulius Group, dezvoltatorul centrelor comerciale Iulius Mall.

Piata dinamica