Online-ul a invins in retailul IT&C: eMag a trecut in topul companiilor de profil

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 01.09.2009

Magazinul nu a atins in 2008 un rulaj de 110 mil. euro, asa cum estimase, ci de 74 mil. euro, si a alocat investitii prea mari pentru extindere, dar a devenit cel mai mare retailer IT&C din Romania.



Cel mai mare retailer IT&C de pe piata locala, eMag, are drept tinta pentru acest an cresterea cotei de piata, in conditiile in care magazinul online "a depasit perioada critica din punct de vedere financiar si este puternic capitalizata", a declarat pentru ZF Radu Apostolescu, cofondator si director de marketing al retailerului.

Pachetul de control al eMag a fost preluat la inceputul acestui an de compania locala de distributie IT&C Asesoft Distribution, detinuta de oamenii de afaceri locali Sebastian Ghita si Iulian Stanciu.

Apostolescu spune ca eMag mizeaza pe o imbunatatire a rezultatelor financiare in a doua parte a anului, chiar daca piata va cadea, pe ansamblu, cu 40%.

"Tintim vanzari de 66 de milioane de euro, adica o scadere de cel mult 10% fata de anul trecut. In prima jumatatea a anului am avut vanzari de 25 de milioane de euro, in scadere cu 20% fata de perioada similara din 2008. Piata a scazut in prima jumatate a anului cu 50%, iar la nivel de an estimam o scadere de 40%. In concluzie, eMAG si-a crescut cota de piata pe de o parte datorita cresterii pietei online iar pe de alta parte datorita cresterii gamei de produse si parteneriatelor strategice din ultima vreme", a declarat reprezentantul eMag.

Retailerul online a anuntat recent un parteneriat cu Orange, cel mai mare operator de telefonie mobila de pe piata, prin care clientii eMag pot cumpara la preturi mai mici orice laptop daca achizitioneaza simultan si un abonament la serviciile de internet mobil ale companiei telecom. Conform propriilor estimari, eMag este cel mai mare vanzator de laptopuri de pe piata locala, cu o cota de 15-16% din piata. In acest an, vanzarile de calculatoare portabile din Romania, sunt estimate de compania IDC la 250.000 de unitati, cu 50% mai mici decat in urma cu un an.

 

Spune ca au depasit perioada critica

Apostolescu afirma ca in acest moment, eMag a depasit perioada "critica" si are bani pentru dezvoltare si promovare. "Compania este puternic capitalizata, avem la dispozitie doua milioane de euro pentru investitii in marketing si platforma online. Am depasit perioada critica din punct de vedere financiar, ne-am reorganizat, am optimizat costurile si suntem pe profit. Suntem convinsi ca piata online va creste accelerat in continuare in primul rand datorita preturilor mai bune decat in comertul clasic, preturi sustinute de costurile mai mici, precum si de gradul din ce in ce mai mare de automatizare a operatiunilor. Tinta noastra nu este profitul anul acesta, ci cota de piata." 

 

Panica unor retaileri a omorat marjele de profit in 2008

La o distanta de mai bine de sase luni de 2008, cu un alt actionar majoritar si cu fonduri pentru promovare si dezvoltare, Apostolescu priveste cu mai multa detasare ce s-a intamplat in 2008 cu eMag si pune pe seama "disperarii" prabusirea marjelor de profit de pe piata. "Raportat la asteptarile cu care am inceput anul, ele au fost mult sub, iar daca ne gandim la ce s-a intamplat pana la sfarsitul anului s-au incadrat in evolutia pietei. Sfarsitul de an a adus pe langa criza financiara si erodarea dramatica a marjelor din cauza disperarii unor jucatori, dintre care unii deja au iesit din piata." eMag estimase pentru 2008 afaceri de peste 110 mil. euro.

 

Ce se intampla cand investesti masiv, iar cererea se prabuseste

Cofondatorul eMag admite, pe de alta parte, ca situatia financiara a retailerului a fost influentata si de planurile masive de dezvoltare, creionate pe baza evolutiilor din anii precedenti - cand magazinul nu facea fata comenzilor.

"Efectele crizei au avut un impact oarecum indirect in generarea acestor pierderi. Daca anul trecut ne-am fi propus sa crestem odata cu cresterea naturala a pietei, am fi iesit cu siguranta pe profit. Experientele avute pana la sfarsitul lui 2007 ne-au condus insa spre constituirea celui mai mare plan de dezvoltare de pana atunci in eMAG. Avusesem mult prea multe probleme cu marimea depozitului sau cu lipsa spatiului de birou, mai ales in plin sezon de vanzari. Prin urmare au urmat investitii masive in noul sediu, depozit si infrastructura informatica, investitii care n-au mai putut fi acoperite de profitul foarte slab generat de a doua parte a anului".

Oficialul eMag precizeaza ca exista si un aspect pozitiv al evolutiilor din 2008: regresul retailerilor clasici in fata jucatorilor din online. "Am depasit cifrele mai multor jucatori care erau mult in fata noastra anii trecuti, ajungand in prezent cel mai mare retailer specializat din piata de IT atat online, cat si offline."