Statul a pus la adapost de criza baronii vagoanelor cu contracte de peste 700 mil. euro in doi ani

Autor: Adrian Cojocar 01.09.2009

Producatorii de vagoane se numara printre companiile care au resimtit mai putin criza din ultimul an, dupa ce au raportat profituri record in 2008 si si-au asigurat contracte consistente pentru urmatorii ani.



Remar Pascani (RMAR), firma controlata de Gruia Stoica, si Astra Vagoane Calatori, a omului de afaceri Valer Blidar, au fost principalii castigatori ai licitatiilor organizate de CFR Calatori, numai in ultimii doi ani cele doua societati contractand de la compania de stat lucrari de peste 400 mil. euro in domeniul materialului rulant.

Remar Pascani a avut in 2008 afaceri de numai 24,3 mil. euro si firma controlata de Blidar a inregistrat afaceri de 65,6 mil. euro.

Valer Blidar a infiintat anul acesta Banca Comerciala Feroviara, a treia mare banca cu capital privat din Romania, el detinand impreuna cu Astra Vagoane Calatori circa 90% din capital, iar 10% este in posesia unui alt jucator important de pe piata de material rulant, respectiv Atelierele CFR Grivita, care anul trecut a avut afaceri de 46,5 mil. euro.

Cele doua companii au inregistrat anul trecut cele mai mari profituri de pe piata, firma lui Blidar castigand 26,3 mil. euro, iar Atelierele CFR Grivita a obtinut un profit net de 4,5 mil. euro.

CFR Calatori a oferit in 2008 si 2009 contracte de peste 700 mil. euro pentru achizitia si modernizarea de vagoane pe o perioada de 3-4 ani, beneficiare fiind majoritatea companiilor de top de pe piata.

Statul a sustinut practic intregul sector si a asigurat cresterea acestor companii intr-o perioada care a adus scaderi importante pentru cele mai multe ramuri ale economiei. Investitiile mari realizate de CFR vin in contextul in care compania are un parc invechit de vagoane care necesita reparatii si modernizari.

 

Gruia Stoica a castigat cele mai mari contracte

Gruia Stoica, care detine Grupul Feroviar Roman, cu afaceri anul trecut de 100 mil. euro, controleaza prin aceasta firma fabricile de reparatii vagoane Remar Pascani si Reva Simeria, care au inregistrat o crestere sustinuta a afacerilor in ultimii ani. Grupul Feroviar Roman, cu activitati de transport feroviar, a avut anul trecut un profit net de 7,1 mil. euro.

In anul 2004, Gruia a cumparat de la stat pachetul majoritar de actiuni al Remar Pascani pentru suma de 683.000 de euro si s-a angajat la investitii de 2,4 mil. euro pe cinci ani. Daca in 2006, compania rula afaceri de 45 mil. lei (12,7 mil. euro), anul acesta conducerea Remar Pascani mizeaza pe o cifra de afaceri de 200 mil. lei (47,5 mil. euro), care ar plasa compania intre primii jucatori de profil din Romania.

Aceasta dupa ce firma a atras numai in ultimii doi ani contracte de 232 mil. euro de la CFR Calatori. Remar si-a propus de asemenea o rata a rentabilitatii de minim 15%, care pentru 2009 se traduce printr-un profit de 30 mil. lei (7,1 mil. euro), semnificativ mai ridicat decat cel din 2008.

In prima jumatate a anului, Remar Pascani a fost una dintre putinele companii listate pe Bursa care a inregistrat cresteri, afacerile companiei urcand cu 18%, la 47,8 mil. lei (11,4 mil. euro), iar profitul net majorandu-se in aceeasi perioada cu 7,6%, la 7,6 mil. lei (1,8 mil. euro).

 

Milionarii mai putin cunoscuti ai vagoanelor

Calin Mitica, un alt om de afaceri autohton, proprietar al Transferoviar Grup, detine impreuna cu Monica Baiculescu compania Remarul 16 Februarie, al patrulea mare jucator de pe piata, cu afaceri in 2008 de 47,2 mil. euro. Firma a prins contracte de la CFR Calatori de 44,7 mil. euro in ultimii doi ani.

Atelierele CFR Grivita, controlata de salariatii societatii (PAS), a strans contracte de 63,4 mil. euro de la compania de stat in aceeasi perioada, aproape cat afacerile firmei din ultimii doi ani.

Reloc Craiova, care are printre principali actionari pe fostul deputat Tudor Matusa, a castigat in luna mai a acestui an un contract de 10,7 mil. euro de la CFR Calatori. Firma IRVC CFR Sirv Titu, cu afaceri de circa 2,7 mil. euro in 2008, a obtinut contracte de la compania feroviara de stat de 18,3 mil. euro.

 

Burci ramane cel mai mare jucator din piata

Omul de afaceri Cristian Burci, care controleaza principalele firme de pe piata de profil din Romania, estima la inceputul anului o stagnare a afacerilor la 400 mil. euro, dupa ce in 2008 spunea ca are in derulare contracte de peste 2 mld. euro.

El detine cele mai mari doua companii din domeniu, Astra Vagoane Arad si Meva Turnu Severin, si este proprietarul altor doua firme de top de pe piata de material rulant Romgaz Caracal, respectiv SMR Bals, cele patru ruland anul trecut afaceri de 312,8 mil. euro, mai mari cu 20% fata de 2007.

Companiile lui Burci sunt specializate pe producerea si modernizarea de vagoane de marfa.