Branduri de export: Cum rezista marcile romanesti de fashion pe marile artere comerciale internationale

Autor: Cristina Stoian 07.09.2009

Din ce in ce mai multi romani achizitioneaza articole de imbracaminte sau incaltaminte de pe cea mai scumpa artera comerciala din lume, Fifth Avenue din New-York, de pe Corso Como din Milano sau de pe Abdi Ipekci din Istanbul, dar putini sunt antreprenorii romani din textile care pot spune ca zonele comerciale din Europa sau SUA le aduc bani.



In timp ce piata locala de fashion a fost invadata de marci internationale, antreprenori precum Gabriel Carlig (Jolidon), Florin Panea (Leonardo) sau Cristina Batlan (Musette) s-au extins dincolo de granite, incercand sa ajunga cu magazinele din Italia, Ungaria, Franta sau Bulgaria la rulaje de milioane de euro, comparabile cu ale unor lanturi straine.

In actualul context economic, in care retailerii din industria textila nu mai vorbesc de profit, ci cel mult de incasari similare cu cele de anul trecut, firmele care au reusit sa aiba o pozitie solida in strainatate "au sansa" unui consumator cu putere de cumparare mai ridicata.

"Avem 33 de magazine in Italia si 10 in Franta. Avantajul este ca avem si alte piete, intrucat cea locala este limitata. La noi veniturile sunt mai mici decat in cele doua tari, iar pe timp de criza lucrul acesta se reflecta in vanzari", a declarat pentru ZF Gabriel Carlig, care are 90 de unitati deschise in Romania.

Jolidon a inregistrat anul trecut afaceri de peste 31 mil. euro, potrivit datelor raportate de companie.

 

Jumatate din incasari vin din export

Producatorul clujean de lenjerie intima a inceput sa distribuie produse in aproape toate capitalele Europei, dar si in SUA, Canada, Africa sau Japonia. Piata mai dezvoltata din vest l-a determinat insa pe Gabriel Carlig, administratorul companiei, sa deschida propriile magazine in capitalele modei din Italia si Franta, astfel ca in prezent exportul, angro si retail, contribuie cu 50% la cifra totala de afaceri. Anual Jolidon participa la marile saloane internationale unde isi lanseaza noile colectii, iar asta contribuie la vizibilitatea brandurilor sale Jolidon, Prelude, Argos, Infiore sau Chiaro di Luna.

Nu doar Carlig a trecut cu brandul Jolidon peste granite. Si Iulia Dobrin, care a lansat I.D. Sarrieri, pe segmentul lenjeriei intime, Florin Panea care are Leonardo, cea mai importanta companie dupa cifra de afaceri in retailul de incaltaminte si Cristina Batlan, care a mizat pe categoria de venit peste medie cu pantofii Musette si apoi cu Cristhelen B., au deschis zeci de magazine proprii in Italia, Ungaria, Franta sau Bulgaria sau si-au plasat marcile sub semnatura in cele mai renumite centre comerciale sau buticuri multibrand din intreaga lume.

Retailerul de incaltaminte Leonardo, care a avut o cifra de afaceri de aproape 136 mil. euro in 2008, are cea mai extinsa retea internationala, care cuprinde 63 de magazine in Ungaria, doua in Bulgaria si doua unitati in Republica Moldova.

"Prima data am vazut un magazin Leonardo pe artera de shopping Vaci Utca din Budapesta in urma cu doi ani. Anul acesta l-am revazut, chiar daca pe aceeasi strada multe spatii comerciale erau goale. Era deschis langa magazine mari precum H&M sau C&A si avea multe promotii", povesteste Alin, un turist roman care a fost in luna iulie in vacanta in capitala Ungariei.

I.D. Sarrieri trimite produse in 250 de centre comerciale sau buticuri

I.D. Sarrieri s-a pregatit inca de la inceput pentru piata externa, fiind singurul retailer autohton care a mizat mai mult pe export decat pe vanzarile locale, cele din urma fiind realizate doar prin cinci unitati, dintre care trei in Bucuresti. Din fabrica de 20.000 de metri patrati, care opereaza in Capitala, pleaca articole de lenjerie intima in aproape 250 de centre comerciale sau buticuri multibrand din intreaga lume, de la Paris sau Londra, la New York, Tokio, Dubai sau Monte Carlo, orase unde exista si reprezentante I.D. Sarrieri, iar produsele, care concureaza cu branduri internationale de lux, sunt purtate de vedete ca Nicole Kidman, Britney Spears sau Halle Berry, potrivit site-ului I.D. Sarrieri. Pretul pentru o piesa de lenjerie semnata de Iulia Dobrin, cea care a pus bazele companiei, incepe de la 10 euro, dar un set complet poate ajunge si la 1.000 de euro, dupa cum arata site-urile de vanzari online.

Tot pe segmentul de venit peste mediu a intrat si Cristina Batlan, prima data cu brandul Musette si mai apoi cu Cristhelen B. care "l-a invins pe primul la cererea consumatorilor", dupa cum spune Batlan. Compania administreaza noua magazine deschise sub brandul Musette in Romania, dintre care sase in Bucuresti, restul fiind deschise in Brasov, Cluj si Constanta. Primul pas pe piata internationala a fost facut in Bulgaria, in centrul comercial Mall of Sofia, tara vecina asemanandu-se foarte bine cu piata locala din punctul de vedere al comportamentului de consum.

 

Artere comerciale cu vad

"In tarile foarte dezvoltate exista artere comerciale cu vad, unde oamenii vin si isi permit sa petreaca intre doua si patru ore pentru cumparaturi. Ei dezvolta artera pietonala. In Sofia, de exemplu, este o singura zona pietonala, ca si in Bucuresti, care are Calea Victoriei. In orasele unde trotoarele nu sunt suficient de late, te dezvolti in centre comerciale", este de parere Cristina Batlan, care spune ca in momentul in care ocupi piata locala vrei sa obtii cota si din alte parti, unde piata este mai mare. Musette va mai deschide un magazin in Bulgaria, urmand ca din iarna sa intre in Le Bon Marche, una dintre cele mai renumite galerii comerciale din Paris, Franta. Compania, care isi vinde produsele si intr-un butic din Malta, are in plan sa patrunda si pe piata din Belgia si Israel.

Daca brandurile antreprenorilor romani sunt slab reprezentate peste hotare, nu la fel este situatia designerilor locali, Catalin Botezatu sau Irina Schrotter fiind doar doua nume care au patruns in lumea modei internationale, fiind prezenti permanent la prezentari de moda si soloane internationale de fashion. Doar anul acesta, Botezatu a participat la Fashion Week in New York si Jamaica cu articole de imbracaminte si lenjerie intima pentru femei si barbati. Si creatiile Irinei Schrotter se vand in multibranduri si buticuri din Roma, Tokio, Moscova, Londra sau Paris.