Sunday Oloidi, HR Associate Director, Procter&Gamble Marketing Romania: Toti managerii sunt promovati intern. Nu apelam la head-hunteri

Autor: Adelina Mihai 07.09.2009

Divizia locala a producatorului american de bunuri de larg consum Procter&Gamble, care are 800 de angajati in Romania, are in plan 150 de angajari pentru noua fabrica de sampoane de la Urlati (judetul Prahova).



„Recrutarea este un proces pe care il tratam cu multa seriozitate in cadrul companiei, pentru ca recrutam oameni care vor face cariera, si nu un simplu job. Toti angajatii din top management au fost promovati intern, iar o mare parte au fost selectati direct din campusurile universitare", sustine Sunday Oloidi, HR Associate Director in cadrul companiei Procter&Gamble (P&G) Marketing Romania.

Sunday Oloidi (46 de ani) este de origine nigeriana si lucreaza de 15 ani in cadrul P&G. Oloidi a venit in Romania din luna iulie a anului 2007. El si-a inceput cariera in cadrul P&G ca manager de resurse umane al fabricii din Nigeria si a ocupat de-a lungul timpului pozitii precum HR manager, senior HR manager, employee services leader sau program design cluster leader in filialele grupului din Uzbekistan, Kenya si Belgia.

P&G, cel mai mare producator local de bunuri de larg consum nealimentare cu vanzari anuale de 315 mil. euro in Romania, construieste in acest moment o fabrica de sampoane la Urlati (judetul Prahova), care va fi cea mai mare unitate de acest tip a companiei.

„Pana in primavara anului viitor, cand va incepe productia la Urlati, vom face aproximativ 150 de noi angajari pentru fabrica. Pana acum, am angajat 80 de persoane, din care aproximativ 30% au pozitii manageriale."

P&G ofera salarii de 300-350 de euro pentru operatorii liniilor de productie de la Urlati, potrivit informatiilor de la localnici.

Grupul mai detine in Romania fabrica detergenti de la Timisoara, unde sunt produsi detergentii Ariel, Tide, Bonux si inalbitorul Ace si in care lucreaza in prezent 250 de angajati. Restul angajatilor lucreaza in cele doua divizii din Capitala: general office (care cuprinde departamentele de vanzari, marketing, cercetare de piata, finante, contabilitate, relatii externe, HR, logistica si achizitii) si global business services, care se ocupa cu operatiunile de achizitii ale companiei in Europa de Vest.

„Nu avem nicio intentie de a face disponibilizari anul acesta, ci facem angajari pentru noile operatiuni. Nu avem in plan reducerea de personal, insa acest lucru va depinde si de evolutia pietei."

Recrutare de pe bancile scolii

Una dintre cele mai eficiente metode de recrutare folosite de companie este selectarea candidatilor direct din universitati, prin oferirea de cursuri, traininguri, programe de internship sau seminarii si evenimente cu ajutorul carora studentii pot afla mai multe despre mediul de lucru din cadrul multinationalei, care a intrat pe piata locala in 1992.

„Facem recrutari in campusurile universitare si ne promovam in cadrul universitatilor, chiar daca nu avem pozitii deschise."

Compania are parteneriate cu Universitatea din Bucuresti, Academia de Studii Economice, Universitatea Politehnica, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza" din Iasi, Universitatea Politehnica din Timisoara, Universitatea"Babes- Bolyai" din Cluj si cu Universitatea Petrol-Gaze din Ploiesti.

„Toti angajatii din management intra intr-o prima faza pe pozitii de entry level. Nu apelam la agentii de recrutare, cu atat mai putin la firme de head- hunting."

Programele de internship sunt o alta metoda prin care compania isi selecteaza viitorii angajati. Anul trecut, in cadrul P&G au fost oferite 13 programe de internship, acelasi numar de programe fiind estimat si pentru oferta companiei din acest an.

„Oferim studentilor proiecte reale, de importanta strategica, in care se lucreaza cu branduri mari. Si provocarile pe care le oferim sunt pe masura perioadei de timp pe care o petrec la noi, pentru ca nu ii aducem aici sa mute hartii, ci sa invete ceva valoros."

Salariile oferite studentilor care vin in internship trec de 400 de euro, acesta fiind venitul mediu castigat de un student sau absolvent de facultate care participa in acest an la targul online de joburi Hipo.ro, in cadrul caruia si P&G a oferit internship-uri. Pentru recrutarea unui student care vrea sa urmeze un program de internship in cadrul companiei, este nevoie de o baza de selectie de cel putin 70 - 100 de CV-uri.

„Anul trecut, am sponsorizat transportul si cazarea pentru doi studenti romani care au participat la seminarul de tehnologie aplicata, care a avut loc la Praga. Aceste evenimente internationale au constat in simulari de business si s-au derulat pe o perioada de o saptamana. Anul acesta, am trimis doi studenti romani la Geneva."

400 de angajati implicati in programe de training

Intrucat angajatii care intra pe pozitii de entry level sunt recrutati direct din facultati si nu au deloc experienta, aproape jumatate din personal este implicat in programe de training.

„Oamenii pe care ii implicam astazi in programele de training vor fi liderii de maine, si de aceea programele de instruire trebuie sa fie masive. In ultimul an, am derulat 50 de programe de training in care au fost implicati aproximativ 400 de angajati."

Programele de instruire oferite de companie au vizat dezvoltarea aptitudinilor si a abilitatilor de leadership, coaching pentru junior si senior manageri, time management, comunicare sau abilitati de prezentare.

„Nu ne permitem sa reducem bugetul de traning. Valoarea acestuia a ramas la acelasi nivel fata de anii trecuti, pentru ca oamenii au nevoie de aceste programe pentru a se dezvolta si pentru a contribui la cresterea companiei."

Una dintre asteptarile pe care le are compania de la manageri este aceea de a deveni buni traineri pentru restul angajatilor.

„Fiecare manager este implicat in training, atat ca angajat care ia parte la un astfel de program, cat si ca furnizor, pentru ca in instruirea viitoarei generatii de lideri preferam sa nu aducem traineri din afara."

Nici cresterile salariale si nici beneficiile acordate angajatilor nu au fost taiate in acest an. „Avem o filosofie de recompensare a angajatilor care poate fi privita din doua unghiuri: ii platim pentru a fi competitivi si pentru performanta. Cresterile salariale se acorda in functie de aceste criterii si se poate intampla ca un angajat sa aiba parte de cresteri salariale de doua ori pe an sau deloc, in functie de rezultate."

Fluctuatia de personal se situeaza, de regula, sub 10%, insa procentul a scazut sub 5% in aceasta perioada, deoarece, in general, angajatii prefera un loc de munca stabil atunci cand contextul economic este incert.

„Am avut cresteri salariale si anul acesta, si nu au fost, procentual, mai mici decat cele acordate in anii trecuti. Consideram ca suntem printre angajatorii care-si platesc cel mai bine angajatii de pe piata locala."

Printre beneficiile pe care le acorda compania angajatilor se numara abonamentele la o clinica privata, acoperirea cheltuielilor cu abonamentul la o sala de fitness (pana intr-o anumita suma), tichete de masa, cantina, cafenea, discount la achizitionarea produselor companiei sau reduceri la cumpararea actiunilor in cadrul companiei sau masina si telefon (pentru anumite categorii de angajati).

Procter&Gamble pe scurt:

Cariera