Ford mimeaza productia. 3.900 de oameni fac 3 masini pe zi la Craiova

Autor: Bogdan Alecu 08.09.2009

Ford va asambla pana la finele anului circa 1.000 - 2.000 de modele Transit Connect in uzina de la Craiova, volum comparabil cu productia Dacia dintr-o singura zi, in conditiile in care criza a afectat piata vehiculelor comerciale mai puternic decat pe cea a autoturismelor.



"Astazi (8 septembrie n.red.) este un punct de referinta pentru uzina Ford de la Craiova. Pentru inceperea productiei am sustinut peste 380 de cursuri de formare pentru cei 3.900 de angajati, de la cursuri legate de industria auto la afaceri si procesele tehnologice ale Ford", a declarat Dionisio di Campos, presedintele Ford Romania.

Modelele asamblate la Craiova vor fi comercializate pe pietele central si est-europene, cererea din Europa Occidentala fiind acoperita de productia modelului din Turcia, care in prezent produce si pentru SUA.

Pe piata locala au fost comercializate in primele sapte luni ale anului 163 de utilitare usoare Ford Transit Connect, in scadere cu mai mult de 50% comparativ cu acelasi interval din cursul anului trecut. Preturile, potrivit dealerilor locali, incep de la 12.020 de euro, fara TVA, iar in functie de echipare pot ajunge pana la 18.000 de euro. Potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, pe piata locala au fost inmatriculate anul acesta aproape 850 de autoutilitare Ford, mai putin cu 73% fata de anul trecut.

"Este clar ca ne aflam intr-o perioada economica dificila si putine industrii au fost si mai afectate decat cea auto. Acest lucru intareste importanta evenimentului de azi (ieri - n.r.). (...) Ford va reprezenta un magnet pentru investitori in regiunea Craiovei", a subliniat Mark Gitenstein, ambasadorul SUA la Bucuresti.

John Fleming, presedintele Ford Europa, nu a mai inceput discursul de la Craiova in engleza, ci pentru prima data a vorbit in romaneste. "Suntem aici sa sarbatorim uzina Ford de la Craiova. Astept un nou parteneriat dintre Ford si Romania care sa dureze multi ani de acum incolo", a spus Fleming in limba romana.

Fleming a subliniat faptul ca desi industria auto a scazut in prima parte a acestui an, Ford si-a majorat cota de piata si este cel de-al doilea cel mai bine vandut brand la nivel european.

In prezent la Craiova lucreaza 3.900 de angajati, atat in uzina de motoare, cat si pe liniile de asamblare.

"Vom creste numarul de angajati la 7.000 de persoane, dupa 2011 atunci cand estimam ca piata auto europeana isi va reveni", a subliniat John Fleming.

La Craiova se vor asambla aproximativ 300.000 de masini si 300.000 de motoare dupa 2012. Pana intr-un an, la Craiova se va asambla si un autoturism, de clasa mica, cel mai probabil viitoarea generatie a lui Ford Fusion, Ford B-Max. In prezent modelele Transit Connect sunt asamblate la Craiova folosind caroserii trimise de uzina din Turcia si componente de la furnizori.

"Sectia de vopsitorie va fi finalizata inainte de finele acestui an si in primul trimestru al anului viitor uzina va fi complet functionala. Atunci automobilele vor fi fabricate integral la Craiovai, a subliniat Fleming.

Primul automobil Ford Transit Connect va fi donat catre Spitalul Municipal din Craiova, iar primul lot de masini va fi destinat pietei locale.

"Speram ca demararea productiei Ford in Romania sa aiba un impact pozitiv asupra businessului Tiriac, iar prezenta Ford sa creasca pe piata romaneasca. Pentru noi este o miscare pozitiva. Ford va contribui la cresterea afacerilor Tiriac Holdings. Noi speram ca Ford sa-si majoreze cota pe piata locala", a declarat Petru Vaduva, directorul general al Tiriac Holdings, compania care detine atat Romcar, importatorul Ford in Romania, cat si o parte dintre dealerii marcii americane. De la 1 august 2010 importurile marcii Ford vor fi preluate de catre compania nationala de vanzari a companiei, condusa de Vladimir Vosicky, fostul sef al Ford Cehia.

"Datorita venirii Ford si preluarii importurilor de la 1 august 2010 nu mai are rost ca Romcar sa ramana o entitate independenta. Intotdeauna avem nevoie de oameni buni, iar angajatii Romcar vor fi incorporati in businessul actual", a subliniat Vaduva.

Tiriac nu am luat in calcul preluarea unei alte marci, ci doreste sa-si consolideze businessul actual.

"Odata cu venirea Ford in Romania dorim sa ne crestem lantul de distributie. Intentia noastra este sa investim in continuare in extinderea marcii Ford si speram sa facem fata noilor produse si cotei de piata care o doreste Ford", a spus seful Tiriac Holdings.

Aceste declaratii sunt sustinute si de cele ale lui Ion Tiriac, care controleaza unul dintre cele mai mari businessuri din Romania.

"Era logic ca un producator care vine pe o piata sa preia si activitatea de import. Dar trebuie sa ne gandim acum la totalul celor 7.000 de locuri de munca ce vor fi create aici", a spus Ion Tiriac. Reteaua Ford pe piata locala este alcatuita din 38 de locatii (showroomuri), dintre care opt apartin TiriacAuto.

Ford in Romania

1935: Ford deschide uzina din Bucuresti, pe Calea Floreasca

Mai 1936: Incepe productia modelului V8, "stramosul" actualului Mondeo

1940: Ford incepe productia doar pentru armata

1946: Uzina este nationalizata si inceteaza productia

1992: Romcar, parte a Tiriac Holdings, preia importul marcii Ford in Romania, sub conducerea lui Viorel Niculescu

Martie 2008: Ford preia pachetul majoritar de actiuni de la Automobile Craiova

8 septembrie 2009: Demareaza productia utilitarei Transit Connect

1 august 2010: Ford va prelua oficial importurile si distributia pe piata locala