ORASUL PICTAT / Prin Bucurestiul emancipat
Autor:
Raluca Baloiu
09.09.2009
Daca in veacul al XIX-lea Theodor Aman reprezenta pentru prima
oara atmosfera citadina emancipata, acum, in perioada interbelica,
Alexandru Steriadi, Nicolae Darascu, Iosif Iser, Marius Bunescu,
Bob Bulgaru, Vasile Popescu, Iorgulescu-Yor surprind peisajul
Bucurestiului modern dar si aspecte ale capitalei aristocrate de pe
bulevardele Elisabeta, Bratianu, Cotroceni, Calea Victoriei sau
piata Teatrului National, piata Sfântul Gheorghe, piata Palatului.
Ei ilustreaza laolalta simboluri ale vechiului si noului Bucuresti:
block-haus-uri alaturi de case boieresti.
Piata Teatrului National, intr-o continua efervescenta, atrage
atentia artistilor Nicolae Darascu si Marius Bunescu. Darascu reda
intr-o reprezentare impresionista forfota de oameni si trasuri ce
transpare intr-o lumina difuza, argintie, fixând momentul trecator
al ploii, definitoriu pentru citirea imaginii: Calea Victoriei
pe ploaie (1919).
Spre deosebirede Darascu, Marius Bunescu
surprinde un colt al pietii Teatrului National: Strada
Câmpineanu si Piata Teatrului National (care se
presupune ca ar fi fost pictata intre 1930-1932). In timp ce
Darascu pune accent pe redarea atmosferei, Bunescu are in vedere
consistenta, materialitatea subiectelor surprinse realist,
abordare, de altfel specifica intregii sale picturii.
O fotografie din 1930 ilustreaza Piata Sfântul Gheorghe cu
numeroase magazine unde se pot proba noi rochii, fuste, pantaloni
si de unde se pot cumpara haine, pantofi, palarii pentru o
garderoba deosebita. Galeriile Lafayette isi asteapta clientela.
Tot aici femeile isi viziteaza foarte des croitoreasa sau coafeza,
se intâlnesc la ceai cu prietenele pentru discutii mondene sau merg
la Odeon. Aglomeratia urbana si mondenitatea pietii nu apare
nicidecum in pictura avangardista a lui Maxy si nici in tabloul cu
atmosfera bolnavicioasa al lui Phoebus.
Max H. Maxy ilustreaza Piata Sf. Gheorghe in cârje
(1935) intr-o atmosfera in care troneaza sentimentul de deruta si
dislocare. Datorita realizarii in suprafete multiple, in planuri
delimitate de umbra si lumina, in jocuri de culoare intercalate
arareori, juxtapuse si suprapuse, pictura poate simboliza si
aplicarea teoriile sale constructiviste dupa ce, cu 10 ani in urma
proclamase moartea tabloului, numind pictura gometrie plana.
"Artist citadin prin excelenta", dupa cum remarca Andrei Pintilie
in Ochiul in ureche, Max H. Maxy abordeaza acest subiect
intr-o maniera programatica.
Aspectul solitar al Pietii Sfântul Gheorghe este redat de
Alexandru Phoebus in Strada din Bucuresti. Casele -
comparabile unor mausolee, personajele - cu un aer bolnav si
tenebros il determina pe Andrei Pintilie sa-l apropie de pittura
metafisica. Datorita tratarii aspre a volumelor, simplitatii formei
si sentimentului tragismului vietii, acelasi critic il alatura
gruparii Noua Obiectivitate. Radu Petrescu afirma: "A gusta
fascinatia acestor strazi inseamna a gusta fascinatia mortii". Asa
cum casa parasita devine personaj in scrierile lui Calinescu (mai
ales in Enigma Otiliei) tot asa, aceasta, devine subiect
principal in picturile lui Phoebus. Sub specifica aura metafizica,
pictorul infatiseaza si alte locuri importante ale Bucurestiului
cum ar fi: Piata Operetei, Calea Victoriei spre Capsa.