CRONICA DE TEATRU / Noul Purcarete sau drumul spre „Faust" (II)
Autor:
Cristina Modreanu
09.09.2009
De multe ori in ultimul timp, montarile lui Silviu Purcarete pornesc dintr-un impuls ironic, chiar autoironic, iar emotia celui ce compune acest univers, atat de personal in teatralitatea lui, invadeaza uneori scena si spectatorii, contaminandu-i de o insuportabila tristete.
Nu stiu cat de bine au inteles actorii ce rol le-a dat de fapt
regizorul in spectacolul "Noaptea de la spartul targului" (despre
care vorbeam saptamana trecuta), spectacol simptomatic pentru ceea
ce am numit in aceste note "noul Purcarete", dar stiu ca
spectacolul era al sau, al regizorului, in cel mai personal mod cu
putinta, din toate punctele de vedere. In spectacol, unii jucau
Shakespeare pur si simplu, altii deveneau efigii incremenite in
nemiscare, fiindca regizorul insista ca toate personajele
principale sa ramana permanent in scena. Asa se intampla cu Valer
Dellakeza, pe care nu te-ai fi asteptat sa-l vezi in rolul lui
Orsino, dar care ramanea el insusi in spatele usilor transparente
ale bibliotecii in care statea inchis ca intr-o vitrina.
Intr-un fel, in mod paradoxal, daca tii cont de ce s-a scris
despre spectacolele "de imagini" ale regizorului, in care -
chipurile - folosea actorii de prim rang ai teatrului pe post de
figuranti sau simpli membrii ai corurilor, s-ar zice ca regizorul
ii foloseste aici mai fara scrupule decat in oricare alta montare,
pentru a desena un fragment din lumea lui.
De fapt, intreg spectacolul semana cu un cufar al bunicii, in
care s-au strâns amintiri, inclusiv amintirea unor actori cu care
Purcarete a lucrat, precum si lucruri ce pot parea unora inutile,
dar care pentru proprietar (sau cei asemenea lui, apropiati) sunt
de nepretuit.
Era vitrina lui Purcarete, un dar pe care il facea la
reintoarcerea sa in familia craioveana, un dar poate putin bizar si
contradictoriu, dar care te facea cu siguranta sa te intrebi cum
vor arata urmatoarele sale spectacole.
Beckett pe limba lui Purcarete
In "Asteptandu-l pe Godot" (2005, Teatrul National "Radu
Stanca"), Silviu Purcarete construia un spatiu de imprumut, care
ascundea si dezvaluia deopotriva. Un spatiu suprarealist in care
Vladimir si Estragon erau asezati literalmente "sub pom", fiindca
acesta era suspendat in aer cu tot cu radacini. Delimitarea unei
mici scene pe scena, cu masa sufleurului intr-o margine, la vedere,
cu tot cu nelipsitul "slujbas" de care unii sustin ca nu mai au
nevoie in teatrul modern, era o alta idee a regizorului, care semna
si scenografia, impreuna c un asistent. Acesta mai imagina o
incropeala de tevi de care stateau prinse folii groase de plastic,
ca intr-un adapost pentru boschetari, asezat piezis pe scena.
Spatiul sonor nu era mai putin important, Purcarete reusind sa
creeze prin intermediul sunetelor o tensiune si un suspans care nu
se regaseau in replicile lui Beckett. Deplasand absurdul textului
asupra spatiului si completandu-l cu imaginea "din alt film" a
celor trei iepurasi care sustineau un concert in spatele scenei, ca
si cum acela ar fi fost adevaratul spatiu de spectacol, in ale
carui culise nefinisate cei doi boschetari s-ar fi adapostit,
Purcarete isi lua o libertate salvatoare. Tipul lui de umor,
articulat pe cea mai cunoscuta piesa a lui Beckett n-ar fi avut
succes daca respectul pentru text ar fi primat. Dar Purcarete
construia, cum era de asteptat, propriul spectacol avandu-l pe
Beckett ca pretext, iar pe cei doi interpreti, Constantin Chiriac
si regretatul Virgil Flonda, obiecte de studiu.
Ironia a la Purcarete, infiltrata in fibra adanca a
spectacolului, citatele si felul complet natural si dezinhibat de
tratare a materialului dramaturgic, aerul vag amuzat si relaxat al
creatorului sau, inscria spectacolul cu "Asteptandu-l pe Godot" in
seria de "amprente" scenice purcaretiene ce pigmenteaza sanatos
teatrul românesc suferind, in general, de constipatia provocata de
obsesia capodoperei.
Razboiul vazut din culise
Razboiul si dezmatul: cele doua molime sunt din nou la un
punct de a distruge lumea, asa cum s-a intamplat in antichitate,
raul se prelinge prin ele intre oameni, despartindu-i, invatandu-i
sa urasca. In "Troilus si Cresida" Shakespeare ne aminteste cat de
fragila e alcatuirea numita om, cat de supusa este ea nevointelor
de tot felul, cat de puternice sunt tentatiile si cat de repede ne
pot ele duce pe marginea prapastiei. S-ar putea comenta rauvoitor
ca nu e nimic nou in asta, dar "actualitatea" lui redevine evidenta
odata cu fiecare spectacol ce reuseste sa atinga fibra profunda a
textului.
Purcarete o face citand ironic programele TV cu stiri aride
despre razboaiele lumii, acele stiri care ne spala vinovatia,
fiindca, nu-i asa, am suferit si noi privind drama semenilor nostri
traitori in zonele de conflict. Teatralitatea conflictului este
principala sursa de hrana a acestui spectacol montat de regizorul
român in Teatrul "Katona Jozsef" (prezentat la Bucuresti in mai
2006, la Festivalul Shakespeare). Impresionanta scenografie a lui
Helmut Stürmer - demna de inclus intr-o expozitie, cum s-a si
intamplat ulterior - glosa si ea pe marginea aceluiasi conflict
generator de "scantei teatrale": doua siruri de chiuvete, cu tevile
aferente erau asezate spate in spate, pe un perete imaginar, astfel
incat razboinicii care le foloseau sa se poata privi fata in fata.
Pe laterale, erau plasate paturile supraetajate, asa incat
spectatorii asistau la cele mai intime momente traite de partile
beligerante inainte de iesirea in front deschis. Nu vedeam
niciodata lupta, ci numai pregatirile pentru lupta, partea umana a
razboinicilor, acel "calcai al lui Ahile" alcatuit din momente de
slabiciune, duiosie pentru un copil aflat din greseala pe front,
alaturi de cei mari, sau dragoste pentru o femeie care va fi si ea
pricina de infruntare.
Noul Purcarete ne arata "culisele razboiului", asa cum in
"Asteptandu-l pe Godot" ne arata culisele teatrului in care s-au
aciuiat cei doi "boschetari" in culcusul lor improvizat, si asa cum
in "Cum doriti" sau "Noaptea de la spartul targului" ne dezvaluia
intimitatea propriilor amintiri.