Piata masinilor de lux rezista, dar este restransa in comparatie cu anii trecuti, spune seful Bentley

Autor: Bogdan Alecu 10.09.2009
  • Importatorii marcilor auto de lux se bazeaza pe activitatile din service pentru a pastra marje de profit, in condiitiile in care o revizie in cazul unui autoturism Bentley de exemplu costa 500 de euro, dublu fata de o masina de oras
  • Nevoia de a inlocui un model mai vechi din garaj cu "cel mai nou produs de lux" al marcii respective tine in viata piata autoturismelor mai scumpe de 150.000 de euro.


"Clientul de lux nu s-a schimbat, dar a devenit mult mai pretentios. Se asteapta mult mai mult pana in momentul cumpararii. Decizia de cumparare se ia mult mai greu. Piata masinilor de lux rezista in continuare, dar este restransa in comparatie cu acum doi ani sau anul trecut. Dar aceasta piata inca rezista", a declarat Adrian Pascu, seful marcilor Bentley, Porsche si Lamborghini din cadrul Porsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de profil, cu afaceri de aproape un miliard de euro in 2008.

Segmentul autoturismelor de lux inregistreaza scaderi chiar mai mari de 50%, media "obisnuita" pe piata auto in acest an, insa importatorii sunt "salvati" de service.

"Service-ul este foarte important in acest moment. Din cele 200 de modele Bentley din Romania, avem inregistrati in baza noastra de date aproximativ 175 de masini. Cand spunem clienti activi, ne referim la cei care au venit mai mult de o data in service cu masina", a explicat Adrian Pascu.

Concentrarea pe partea de service se regaseste si la marca Ferrari, importatorul Forza Rossa estimand spre exemplu ca din cifra de afaceri de 8 milioane de euro, aproximativ un milion de euro provine din activitatea de service.

Potrivit sefului Bentley, vanzarile marcilor de lux sunt sustinute si de lansarile de noi modele.

"Cine cumpara acum cumpara modele nou lansate. In acelasi timp, cine cumpara acum o face in general pentru a inlocui o alta masina din garaj", a subliniat Pascu, care a completat ca in general clientii de Porsche si Bentley mai detin cel putin inca un model al acestor marci.

180.000 de euro, in medie pe un Bentley

Porsche a inceput importul oficial de Bentley in trimestrul al treilea al anului trecut, iar pana la finalul lui 2008 a reusit sa vanda doua modele. Anul acesta, cea mai scumpa masina livrata de importator este un Bentley Flying Spur Speed, cu un pret de aproximativ 210.000 de euro, fara TVA.

"Romania este o piata de aproximativ 15 modele Bentley comercializate anual, dupa 2010. Pretul mediu al unui Bentley comercializat pe piata locala este de aproximativ 180.000 de euro, fara TVA", a spus Pascu, care a subliniat ca la acelasi procent se va ajunge si in cazul marcii Porsche in anii urmatori.

"Pana in prezent Porsche Romania a livrat cinci modele Bentley, iar pana la finele anului speram sa ajungem la un total de sapte unitati. Ultimele doua ar putea fi un GTC Cabrio si o limuzina Flying Spur, iar primele cinci din gama Continental, coupe si limuzina".

In timp ce Bentley s-a concentrat in acest an pe editii limitate, Porsche a lansat modele pe noi nise din piata auto, care in opinia sefului marcilor i-a permis sa nu fie la fel de afectat de criza.

"Spre deosebire de Bentley, Porsche are o gama mult mai variata de modele. Chiar la declansarea crizei in Romania, Porsche a lansat modelul Cayenne diesel. Lansam acum limuzina Panamera Porsche, datorita gamei variate de produse, este mai putin afectat de criza decat de Bentley", a spus Adrian Pascu.

Alaturi de Bentley, cea mai noua marca din portofoliul Porsche Romania este Lamborghini. "In momentul de fata suntem si dealer autorizat Lamborghini, dar nu prelucram clientii decat pe baza de comanda. Nu avem stoc si nici nu vom avea in curand. Nu am vandut inca nicio masina, dar exista clienti interesati, in special de modelul Gallardo", a adaugat Pascu.

Potrivit sefului marcii Porsche, exista deja comenzi in derulare pentru noul Panamera. Masina se poate comanda pe baza de lista de pret inca din aprilie. Lansarea oficiala in Europa va fi in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.

Primul model Panamera va fi livrat pe piata locala pe data de 12 septembrie, cu o zi inainte de prezentarea oficiala a acestuia in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.

Si cu banii jos, si in leasing

Modelele Porsche si Bentley sunt achizitionate atat cash, cat si in leasing, potrivit oficialilor companiei.

"La Porsche majoritatea masinilor sunt vandute in sistem leasing, in timp ce la Bentley sunt impartite intre cash si leasing. Majoritatea achizitiilor in sistem leasing sunt derulate prin intermediul Porsche Bank. Din totalul vanzarilor, peste 30% s-au derulat prin Porsche Bank", a subliniat Pascu.

In general modelele Bentley s-au vandut atat din stoc, cat si pe comanda.

In cazul acestora, valoarea optionalelor urca pana la 10-15% din valoarea masinii, dar si la peste 20% sau chiar jumatate din valoarea automobilului in cazul modelului Arnage spre exemplu.

Cu toate ca activitatea "de baza" a dealerului Bentley este aceea de a vinde masini noi, exista cereri in momentul de fata si pentru modele second-hand Bentley si Porsche.

"Am infiintat un departament special care se va ocupa strict de aceste masini, in cadrul Weltauto, care se numeste Weltauto Premium. Acestia se vor ocupa de comercializarea modelelor Porsche, Bentley, Lamborghini, plus modelele de top de la celelalte marci", a spus Pascu.