Recesiunea ar putea relansa piata de medicamente antidepresive, un business de peste 20 de milioane de euro anual

Autor: Ioana David 10.09.2009

Piata medicamentelor antidepresive, evaluata la aproximativ 22 de milioane de euro si 2,4 milioane de unitati, a crescut cu 3-4% in primele cinci luni ale anului (ca numar de unitati), tendinta care s-ar putea mentine pana la sfarsitul anului.



Cresterea in volum este determinata de numarul tot mai mare al persoanelor depresive care merg la medici pentru tratament. Cu toate acestea, piata antidepresivelor reprezinta sub 1,5% din piata farma, de 2 mld. euro anul trecut.

Pe de alta parte, in valoare, piata a avut o tendinta de stagnare sau de usoara scadere determinata de reducerea pretului produselor de catre Ministerul Sanatatii.

"Piata are insa perspective de crestere in volum pana la sfarsitul anului, iar valoric probabil ca se va mentine la nivelul din 2008. Evolutia in unitati este putin diferita comparativ cu cea in valoare. Acest lucru poate fi explicat atat prin faptul ca au existat o serie de reglementari date de Ministerul Sanatatii incepand cu 1.04.2009 care au determinat diminuarea preturilor producatorilor, precum si prin scaderea puterii de cumparare a populatiei care a preferat terapiile cele mai ieftine reprezentate de medicamentele generice", a spus Simona Mocanu, business unit manager al Romastru Trading, companie care se ocupa cu marketingul si promovarea produselor Wyeth.

Wyeth are pe aceasta piata vanzari anuale de peste 3 mil. euro, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.

Daca reducerea preturilor a tras piata in jos, in ceea ce priveste valoarea, recesiunea va determina o crestere in unitati.

Psihologii sunt fericiti. Au mai multa treaba

"Un alt factor foarte important (care influenteaza aceasta piata - n.red.) este numarul de pacienti diagnosticati cu tulburari depresive si care primesc tratament. In conditiile actuale ale economiei numarul acestora va creste, insa volumul nu va compensa pierderea valorica", a spus Mocanu.

Si psihologii sustin aceasta afirmatie. "Nu ma pot plange. A crescut numarul de consultatii", spune Nicoleta Mihaela Tudor, psiholog in cadrul clinicilor Romar. Asemenea ei tot mai multi psihologi isi vad businessul rotunjit de noii "pacienti" ai crizei.

Pe de o parte este vorba de persoane cu salarii mici, care risca sau au ramas deja fara loc de munca, si au credite luate anii trecuti, iar pe de alta parte este vorba despre managerii care au cazut din varful piramidei ierarhice si acum incearca sa se reorienteze.

Tudor este de parere ca doar intr-o prima faza recesiunea va da batai de cap, la propriu, oamenilor. Dupa ce se vor acomoda cu situatia depresiile se vor diminua.

Depresia ar urma sa devina in 2020 a doua problema de sanatate publica din lume, potrivit datelor Organizatiei Mondiale a Sanatatii citate de Lundbeck, unul dintre principalii jucatori pe aceasta piata.

Giganti precum GSK, Novartis si Ranbaxy se lupta pe aceasta piata

Piata locala de antidepresive a atins in primele patru luni ale anului aproximativ 6 mil. euro, in scadere cu 15,7% comparativ cu perioada similara a anului trecut. In volum insa, piata a crescut cu 3,9%.

In prezent, majoritatea medicamentelor antidepresive se afla pe listele de compensare de 90% sau de gratuite, astfel ca aceasta piata este sustinuta de fondurile publice. Desi valoarea este mica fata de nivelul general al pietei de medicamente de aproximativ 2 mld. euro, nisa antidepresivelor este disputata de giganti precum GlaxoSmithKline (2 produse), Novartis (5 produse), Ranbaxy (5 produse), Pfizer (1 produs), Servier (3 produse). Lider este compania Servier, care are pe aceasta piata vanzari anuale de aproape 4 mil. euro si o cota de 17%.

Pe locul doi se afla Lundbeck, iar pe trei Wyeth. Cu un singur produs, Wyeth are o cota de piata de aproximativ 14%, cu vanzari de peste 1 mil. euro la cinci luni.

Perspectivele de crestere se mentin

"Pentru acest an ne-am propus o mentinere a vanzarilor la nivelul anului 2008, dar avand in vedere scaderea de pret impusa de Ministerul Sanatatii de aproximativ 46% fata de anul 2008, inseamna o dublare a numarului de pacienti si implicit cresterea numarului de pacienti aflati in tratament. Ca strategie pentru anii ce vor urma, respectiv 2010 si 2011, dorim crearea unui portofoliu de medicamente generice pentru psihiatrie", a mai spus Mocanu de la Romastru Trading.

Desi nu se afla printre segmentele cu cel mai rapid ritm de crestere, cum sunt medicamentele cardiovasculare, antibioticele, sistemul digestiv si metabolism, piata de antidepresive isi mentine perspectivele de apreciere in perioada urmatoare. "Tinand cont de faptul ca numarul de zile de tratament (prescrise pentru depresie) raportate la populatia din Romania este sub nivelul celor din alte tari, este de asteptat ca ritmul de crestere actual de doua cifre sa fie pastrat si in anii ce vor urma", spune Rares Ignat, marketing manager al Lundbeck Romania.

La nivelul produselor cu cele mai mari vanzari, pe primul loc se afla Cipralex (Lundbeck), cu venituri anuale de 3,4 mil. euro. Pe locul doi se afla Efectin (Servier), iar pe trei Coaxil (Lundbeck). Romastru, firma care promoveaza produsele Wyeth, lucreaza cu mai multi furnizori precum Bayer Schering Pharma, Klosterfrau, Abbott Laboratories, Rottaharm Madaus, cu care are in promovare si/sau distributie 50 de branduri.