Campaniile "Rabla" au salvat Dacia si producatorii de componente cand vanzarile de automobile s-au prabusit cu 60%

Autor: Alexandru Anghel 13.09.2009
  • Minus 30-50% pentru planurile de afaceri in 2009 in industria auto
  • Mii de oameni au fost disponibilizati din sectorul de productie
  • Investitiile noi in sectorul componentelor auto se numara pe degete
  • "Rabla" a adus un sfert din vanzarile de masini noi.


Piata auto sufera una dintre cele mai puternice corectii din intreaga economie, cu ritmuri de reducere a vanzarilor de aproape 60% pana in prezent, iar ca efect in intreaga industrie mii de oameni si-au pierdut locurile de munca.

Prognoza Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) indica o piata de 130.000 de autovehicule anul acesta, nivel care ar putea fi stabilit ca tinta si pentru anul viitor, adica mai putin fata de 2004.

"Problema care se pune astazi este diferita. Trebuie sa avem grija de investitiile realizate in retele, de personal, si trebuie sa ne reglam motoarele pe ritmul acesta de piata de 130.000 de masini", a declarat Brent Valmar, directorul general al celui mai mare importator local de automobile si vicepresedinte al APIA.

In industria producatoare de componente efectul reducerii vanzarilor s-a vazut mult mai devreme, cand zeci de componentisti au decis sa renunte la 10-20% din personal pentru a se putea adapta la noile niveluri ale comenzilor. In ianuarie si februarie anunturile de disponibilizari din partea Draxlmaier, SEWS sau Leoni cumulau mii de posturi.

Urmeaza falimente in retelele de dealeri

Potrivit APIA urmarile caderii pietei auto s-au vazut in prima jumatate de an, cand retelele de dealeri au amanat mai intai proiectele de dezvoltare pentru care nu alocasera inca bugete si chiar au inchis spatii dupa lichidarea stocurilor.

Considerand reducerile la preturi de pana la 40% afisate in prima parte a anului, este clar ca volumele de vanzari n-au fost indeplinite, iar rezultatele la final de an vor fi cu mult sub planul de afaceri.

"Vom mai vedea cu siguranta inchideri si in a doua jumatate a anului. Nu toata lumea are un business sanatos si pana la urma este un reglaj natural. Daca unele investitii s-au facut pe niste zone si piete care nu suporta, nu au volumul de afaceri necesar, investitiile fiind facute in speranta unui viitor bun, ele vor avea dificultati cu lichiditatile si daca nu vor gasi pe cineva sa le finanteze, probabil ca vor fi nevoite sa se restructureze sau sa inchida.", spune Valmar

In primele sapte luni ale anului, potrivit statisticilor APIA vanzarile de automobile noi s-au redus cu 52% in timp ce intreaga piata, incluzand vehiculele comerciale si autobuzele, a inregistrat un minus de 56%, la 92.000 de unitati.

Pentru a scapa de stocuri majoritatea importatorilor si dealerilor de automobile au recurs la campanii de soldare si de reduceri de preturi de pana la 40-50% in unele cazuri si chiar au exportat unele flote spre tari din vestul Europei, in special in cazul automobilelor de clasa medie si mica.

Campania "Rabla", speranta anului viitor

Importatorii de automobile gasesc in programul de innoire a parcului auto un element de care se agata pentru anul viitor, odata ce Guvernul a anuntat continuarea finantarii retragerii din uz a automobilelor rulate. Efectul "Rabla" pe plan local a fost limitat insa. S-au vandut mai mult de 20.000 de masini dintr-un total disponibil de 40.000 de unitati.

De ce nu a functionat sistemul si in Romania, dupa cum s-a intamplat in Germania, Italia sau Franta? Achizitiile trebuia finantate tot prin sistem leasing sau credit, iar numarul celor care se califica pentru astfel de finantari s-a redus.

In schimb, in Germania un automobil care are o subventie de 2.500 de euro si un pret de achizitie de 5.000 - 6.000 de euro este achizitionat in principal din economii sau printr-un credit pe o perioada de maxim 3 ani. Acest lucru a adus si explozia exporturilor Dacia catre vestul Europei.

- 60% la automobile

Inmatricularile de autoturisme noi au scazut in luna august cu 72%, la aproape 8.600 de unitati, nivel comparabil cu cel al inmatricularilor Dacia din aceeasi luna a anului trecut. Potrivit datelor Directiei Regim Permise si Inmatriculari, luna august a fost una dintre cele mai slabe din an, vanzari mai slabe fiind inregistrate in ianuarie. Pe parcursul primelor opt luni declinul inregistrarilor de automobile noi a ajuns la aproape 60%, adica 82.000 de unitati, exact cat insuma piata auto locala in intreg anul 2002.

- 65% la clasa auto de lux

Segmentul de automobile care a depasit cel mai mult scaderea generala a pietei a fost in acest an segmentul de lux unde modele precum Mercedes Clasa S sau Audi A8 au vandut cu 70% mai putine unitati. In acealasi timp masinile de familie, monovolumele au conservat cel mai bine volumele de vanzari, cu doar -39%. La mijlocul topului scaderilor se afla segmentul SUV, care cu vanzari totale de aproape 6.500 de unitati pana la mijlocul verii a cumulat o reducere generala a cererii de 41%. Cele mai cautate au fost SUV-urile de marime medie precum Hyundai Tucson.

- 70% pentru sectorul utilitarelor

Dealerii de vehicule comerciale, care in anii trecuti prosperau datorita cererii exprimate de piata constructiilor si din sectorul transporturilor si distributiei, au fost cei mai afectati in acest an de reducerea bugetelor de dezvoltare. Vanzarile de autoutilitare s-au redus cu peste 70% si nu au depasit nici 10.000 de unitati, potrivit statisticilor APIA, in prima jumatate de an. Salvarea segmentului ar putea veni in septembrie, cand prin intermediul programului "Rabla" se vor putea achizitiona si autovehicule comerciale usoare.

1.600 de camioane in 7 luni

Vehiculele comerciale grele, care aduceau vanzari de sute de unitati lunar pentru importatori precum EVW, MAN, Renault Trucks sau Scania, au inghetat inca din luna ianuarie. Daca in anii trecuti vanzarile anuale treceau de 10.000 de unitati, in 2009, in primele sapte luni, importatorii au raportat vanzari de circa 1.600 de camioane de peste 3,5 tone. Ajustarile de personal au fost realizate din primele luni ale anului, reducerile de mii de euro stau in vitrine de tot atat timp, dar vanzarile nu trec de cateva unitati pe saptamana.

8.000 de motociclete in 2009

Vanzarile de motociclete, scutere si mopede s-ar putea reduce in acest an la circa 8.000 de unitati, in scadere cu aproximativ 45% comparativ cu volumul de peste 15.700 de unitati inregistrat in 2008. Cauza reducerii o constituie, potrivit importatorilor de profil, accesul dificil la finantarea pentru achizitia de vehicule pe doua roti, unde avansul ajunge la circa 40% din valoarea de lista a produsului. Pentru 2009 se apreciaza o migrare a consumatorului dinspre segmentul sport spre categoria scuterelor pentru traficul orasenesc.