CRONICA DE TEATRU / Noul Purcarete sau drumul spre „Faust" (III)
Autor:
Cristina Modreanu
16.09.2009
Incet-incet, monumentalul l-a sedus din nou pe regizorul Silviu
Purcarete si in 2007 acesta a luat in stapanire un spatiu amplu,
deschis, asezandu-si universul vizual in aer liber, avand ca fundal
natura.
In curtea Abatiei Neumunster,
candva o fosta inchisoare, se afla o scena avand ca fundal stânca
vechii cetati a Luxemburgului. Aici, actorii pareau sa devina
elemente ale naturii, parte din planul maret "regizat" de cineva
aflat mai presus de noi toti. "Metamorfozele" (o coproductie
Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu, Abatia Neumunster,
Teatrul D'Esch-Alzette, Teatrul National din Luxemburg si Compania
"Silviu Purcarete" pentru Capitala Culturala Europeana, 2007)
reprezenta o adaptare libera dupa versurile lui Ovidiu, traduse in
imagini de Silviu Purcarete, in aceasta scena in aer liber, unde se
intalneau apa, aerul, focul. Metafore vii ale transformarii, proces
in care fiinta umana e prinsa fara sa o stie.
Seara, luminile transformau
complet locul: prin poarta baroca imaginata de scenograful Helmut
Stürmer (simbol al teatrului, loc al transformarii), ieseau rand pe
rand, ca niste fantose albe, reprezentantii unei umanitati oarbe,
fiinte prinse intre apa si cer, a carui contemplare e pentru ei
prilej de accidente. Muzica lui Vasili Sirli adauga si ea o
dimensiune in plus, monumentala, efortul actorilor dublându-se
pentru ca aveau si de cantat. Corurile erau ametitoare, parca valea
se invârtea cu totul sub impactul lor.
Nu era pentru prima data cand
Purcarete arunca in aer nu numai ideea de spatiu teatral, ci,
jucandu-se cu personajele mitologice, continua sa-si puna in
functiune apetitul pentru parodie, ironia si distanta pe care le
folosise si in spectacolele anterioare, de mult mai mici
dimensiuni. Cateva momente, unele la limita periculozitatii, cu
actorii transformati in adevarati acrobati, tineau spectatorii cu
sufletul la gura - zborul lui Icar -, altele vibreaza de
poezie - iubirea centaurilor sau moartea cerbului
Acteon, multe starneau rasul - precum Narcis-ul foarte
contemporan - sau revolta - "uciderea"
statuilor.
Cu "Metamorfozele" (reluat apoi
la Sibiu, in mai 2009, pentru Festivalul International de Teatru),
Silviu Purcarete taia viu in constiinta spectatorilor care, asa cum
stau sub stele, privindu-se ca intr-o oglinda, parca isi inteleg
mai bine conditia de simpli muritori, manuiti asemeni unor
marionete naive de catre zei cruzi, care se distreaza pe seama
lor.
Si apoi a venit
Faust...
Purcarete redevine pe deplin in
Faust (2007, Teatrul National "Radu Stanca") regizorul spatiilor
ample, in care omul e numai un semn pe un fundal mult mai amplu, un
fel de hieroglifa intr-o scriere fluenta, care il cuprinde.
Viziunile lui sunt construite printr-un efort aproape suprauman,
asemeni piramidelor. O samanta de nebunie care prinde radacini in
om si-l determina sa-si depaseasca conditia. La Luxemburg, actorii
jucau in frig si apa, aflati la un pas de pericol - alunecau,
tremurau de frig, suflau flacari precum artistii de circ - in hala
Simerom (acolo unde "Faust"se joaca la Sibiu) e din nou frig, un
spatiu amplu de acoperit, noi pericole de accidentare. Dar garantia
e mereu acolo: prezenta celui care "vede" mai departe si
alcatuieste tablouri vivante impresionante punandu-ne in fata
propria geneza (Metamorfoze) sau alegerile profunde, de viata, pe
care le avem de facut (Faust). Ca un cruciat, regizorul cucereste
noi spatii ale constiintei si ne serveste de ghid, punandu-si
gandurile lui sub picioarele gândurilor noastre. E un drum pe care
nu-ti ierti daca nu-l faci.
Regizorul insusi a parcurs un
drum pentru a ajunge aici, la spectacolul prin care redevine el
insusi. Trecand prin spectacolele despre care am scris aici, el a
regasit valorile intimitatii, ale nostalgiilor personale, pentru a
le distila in cele din urma intr-o mare creatie, cu o respiratie
ampla, un spectacol ce l-a readus in atentia lumii teatrale
internationale prin invitarea la Festivalul International de Teatru
de la Edinburgh.
De aceea se poate spune ca
turneul cu "Faust" de la mijlocul lui august 2009 a avut valoarea
unui certificat de nastere al "Noului Purcarete".
CRISTINA MODREANU este
jurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungul
celor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si
"Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar si
artistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie de
emisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Arta
versus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastile
lui Alexander Hausvater si Casa dinauntru si a
sustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azi
la Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Este
doctorand al
Universitatii de Arta Teatrala si
Cinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic al
Festivalului National de Teatru de la Bucuresti.