INTERVIU / Mihail Gălăţanu: "A trăi fără dragoste este cea mai infricoşătoare ameninţare de care aş putea să am parte"
Autor:
Larisa Ionescu
16.09.2009
O persoană absolut fermecătoare, poetul
nenăscutului-care-nu-vrea-să-se-nască, aşa cum a fost supranumit de
critică, unul dintre cei mai importanţi scriitori nouăzecişti, este
Mihail Gălăţanu. Un scriitor care işi trage inspiraţia, seva -
fiindcă crede in vâltoarea cuvintelor venite din arhetipurile
cereşti - de acolo de sus, de la Dumnezeu, Dumnezeul său personal,
care il mântuie pentru că nu işi uită niciodată făgăduinţa. Un poet
care, deopotrivă prozator, eseist, jurnalist şi filosof, este
indrăgostit iremediabil de femeie şi de iubire, lipsa iubirii
părându-i a fi cel mai mare posibil coşmar al vieţii. Marea sa
pasiune: vinurile, dar şi pescuitul la apus de soare, undeva pe
nisip, in braţele iubitei, mai exact… ale soţiei…
- Domnule Mihail Gălăţanu, consideraţi că Generaţia '90
s-a bucurat de succesul pe care il merita cu prisosinţă până acum
in literatura noastră?
- Cred că '90 nu e o generaţie/promoţie lipsită de succes.
Cred, insă, că nu a avut şansa unor maeştri spirituali; atenţie, nu
a unor mentori; aceştia au fost: Alex. Ştefănescu (pentru mine, in
primul rând), Mircea Martin, Laurenţiu Ulici etc. Am mai spus-o, eu
cred foarte mult in relaţia maestru-discipol. Ea vertebrează toată
cunoaşterea orientală, cunoaşterea grecească şi pe cea europeană.
Generaţia lui Andrei Pleşu, Gabriel Liiceanu, Sorin Vieru etc. a
găsit un maestru spiritual ideal, poate, in Constantin Noica. Sau
in Petre Ţuţea unii, mai puţini. Piaţa maeştrilor spirituali
autentici nu este, insă, inflaţionară... Şi in generaţia mea sunt,
pesemne, dar mai puţin ştiuţi. Eu am avut şansa de a avea un
maestru spiritual, dar, dacă altcineva m-ar pune să numesc unul mai
cunoscut, de aici, din Bucureşti, primul care mi-ar veni in minte,
trăitor in zilele noastre, ar fi Vasile Andru. Poate şi Luca Piţu
ar merita acest rang. Maeştrii spirituali sunt coloana noastră
vertebrală, in vreme de criză şi grea incercare, chiar şi după ce
ei au murit. Sigur, mai există şi şansa maestrului spiritual in
afară de trup, dar câţi ajung la acela? La Hristos, bunăoară, mă
refer. Şi, uneori, altceva este să vezi cum indură viaţa maestrul
spiritual in trup, nu-i aşa?... Mi-aş dori, când voi fi mai bătrin
şi mai inţelept, să ii pot invăţa şi eu, la rândul meu, pe alţii,
dar ăsta nu e un har la indemâna ta, ci e cum ţi-l dă Maestrul
Spiritual din Astral, acel Chiron de dincolo. Fără cunoaşterea
ezoterică, oricum, mi-e teamă că nu suntem mare lucru... Nici aşa
nu prea suntem...
- Cum vi se pare actuala poezie şi proză, cea
douămiistă?
- E o generaţie bună 2000. Fără indoială. Care se opinteşte să
prindă contur. Mă bucur că, la cenaclul condus de Marin Mincu, am
pus şi pun incă osul la devenirea lor şi a noastră. Şi, printre cei
care au făcut-o, de asemenea, decisiv, este, din "garda veche", şi
Octavian Soviany, a cărui omisiune ar fi o eroare.
- Care consideraţi că sunt motivele pentru care românul
s-a indepărtat de citit, iar cultura română se află, de ceva vreme,
intr-un mare impas?
- Nu sunt destule cărţi adevărate. Cărţi in care să se pună
talent, har, minte, suflet, trăire, feeling. Adică toate
ingredientele care trebuie să se pună intr-o carte. Mai există o
preconcepţie. O prejudecată, de care m-am lovit mereu: că, de
pildă, eu, dacă scriu o carte despre Paris (ceea ce am şi făcut: se
cheamă, volumul I, FRENCH CAN-CAN, apărută, de curând, la IDEEA
EUROPEANĂ), despre jurnalul meu grecesc, despre PLAYBOY sau despre
cum am fost corespondent de război, astea, cicătelea, sunt cărţi
futile, cum să facă ele parte din operă? Ba chiar asta sunt: parte
din biografia şi opera mea, câtă e ea. La fel şi cărţile de eseu,
cea mai recentă fiind DESPRE ARTĂ, MISTICISM & NEBUNIE, apărută
la PARALELA 45. Eu caut, cu disperare, să unific opera mea. Şi mai
e o prejudecată: dacă eşti Poet, nu poţi fi Critic. Nu poţi fi
Filosof. Nu poţi fi Romancier. Fals! Poţi fi toate acestea deodată.
Visul meu a fost să fiu Poetul-Mistic-Filosof, Criticul,
Romancierul-Eseist-Jurnalist, Dramaturgul-Demiurg-Prozator. De ce
nu? Patria e prima dintre temele mele. La fel, dragostea.
Deopotrivă, tema religioasă. De ce trebuie să incăpem, cu forţa, in
nişte sertăraşe care nu ne sunt proprii?
- Ce apreciaţi cel mai mult la curentul postmodernist, din
care faceţi parte? Credeţi că poate veni altceva mai bun după
el?
- Nu cred in postmodern. Cred că, mai degrabă, suntem
antipostmoderni. Posmodernismul, ca şi modernismul, e
consumat. Nu cred in curentele care durează forever. In
fond, şi ele sunt, până la urmă, sau se transformă (ca Jeana, ca
Mitza ori ca Zitza!) - in nişte mode. Arta mea se vrea a fi
(o incercare, cu umilinţă): o artă sacră. Nu cred că arta
sacră se demodează vreodată. Cred, insă, in instituţia
ATELIERULUI LITERAR. A CENACLULUI sau, mă rog, a seminarului,
altfel spus. O agora trebuie să fie undeva, in cetate.
- Cum v-aţi apucat de scris?
- E greu să spun. Aproape că nici nu mai ţin minte. Se
intâmpla undeva pe la vreo opt ani. Aproape că m-am născut cu asta,
aşa cum te naşti cu o boală de piele sau cu platfus. Şi voi muri cu
această boală (aproape) congenitală. Visul meu a fost să fiu omul
enciclopedic. De aici, toate consecinţele. Dorinţa mea de a
imbrăţişa totul. Lumea. De a şti totul. Nu cred in omul
specializat. Nici in omul care ştie să facă un singur lucru, omul
ăla al americanilor. Eu, poate greşind, vreau să ştiu totul.
Să cunosc totul. Cauzele ultime. Ezoterismul. Vocaţia mea e
de om complet. Care se exprimă in toate genurile literare. Mă
enervează că se spune atât de puţin despre proza mea. Sau despre
eseu. Visul meu a fost să fiu (şi) filozof. Sufăr şi acum că nu
l-am intâlnit pe Noica. Sau pe Nichita Stănescu. Ştiu că merg in
direcţie contrară. Dar specializarea nu poate să producă
decât un om ingust, tâmp, care face şuruburi excelent, fără să ştie
de ce face şuruburi. Sufăr foarte mult că nu imi cunosc corpul meu
omenesc, personal. Noi nu ne cunoaştem hoiturile noastre. Mergem,
din când in când, la doctor, cu el, cu hoitul-puţindul, dar numai
atunci când ne doare. Şi doctorul ne dă pastile: de putut, de
renunţat, de inghiţit, de plâns, de uitat, alifii etc.
- Credeţi in scrisul din inspiraţie sau din multă gândire
şi muncă?
- Inspiraţie. Poetul/scriitorul e un medium. Fără indoială.
Munca sa e să atragă din eter inspiraţia. Să o sugă. Să o absoarbă,
aşa, ca o uriaşă ventuză de carne. Să işi tragă, din cerurile la
care are acces (din cele 7, sau 9, sau 12!) seva scrisului său.
Luminarea arhetipurilor cereşti.
- Şi poezia dvs., dar şi proza, au uneori accente ludice.
Sunteţi o persoană ludică?
- Da, mă joc chiar şi cu Patria. O iubesc irevocabil. Dar o şi
biciuiesc. Biciuind mentalităţi. Apucături. Concepţii. Cei ce nu au
citit textele mele şi mă acuză apriori ar fi bine să pună mâna şi
să le citească. Şi apoi să-l injure pe Gălăţanu. Patria mi se pare
o temă majoră. Obligatorie. Cel mai greu e să scrii poezie
patriotică, de dragoste şi religioasă. Mă rog, mistică. Aici,
sentimental se simulează cel mai greu. Nu ai cum să trişezi. Iar eu
iubesc România cu disperare, dacă plec o săptămână din ţară, când
revin sunt leşinat după un borş acru, eventual, de salată cu ouă,
de lobodă ori ştevie, după o ciorbă de burtă, după nişte mititei la
grătarul din curtea mea, după Grasa de Cotnari, Mustoasa de Măderat
(nemoderat!), Crâmpoşia ori Novacul de Drăgăşani, Ţuica de Zalău,
tochitura moldovinească, saramura de la Sulina. Visez să stau cinci
ani in Franţa, dar, când mi se face dor, să mă intorc in ţară
mâncând pământul. Recunosc că sunt filofrancez, aşa am fost
dintotdeauna, aş sta in Franţa să invăţ, să văd, să scriu, chiar şi
in franceză (am mai făcut-o), dar, de m-ar prinde moartea pe-acolo,
aş vrea să fiu adus, măcar după şapte ani, in ţara mea. Aş putea să
spun de ce sunt filofrancez, dar să fii născut intr-o ţară e
altceva decât afinitatea: e organicitate.
- Iubirea trece, in cărţile dvs., de la "simfonia"
eminesciană, la tente mai concrete, senzuale, chiar sexuale, aşa
cum se intâmplă in povestea dvs. de dragoste din romanul "Mireasa
fără corp" sau in cunoscutul volum de poezie "Memorialul plăcerii".
Credeţi in importanţa erotismului in literatură?
- Cel mai frumos lucru pe care il cunosc pe lume e un trup de
femeie. Universul meu este erotizat. Am fost inţeles greşit. Nu
vreau să scriu despre sex, ci despre eros. Şi despre dragoste.
Universul meu e numai dragoste. Nu invidie, nu ură. Alt lucru
despre care vreau să scriu e cultul prieteniei. Printr-o şansă
extraordinară, am avut (şi am) mulţi prieteni. Cel mai bun prieten
al meu din adolescenţă, Nick-Eugen Neculiţă, a murit acum un an şi
jumătate, la 45 de ani, in India. Aş vrea să mă ajutaţi, voi,
lumea, să ii public lucrurile scrise - şi "urmele" sale in lume. A
fost găsit putrezit, după o lună, in junglă, in februarie, după ce
călătorise in Nepal, de unul singur, in căutarea iluminării şi a
descoperirii unor tehnici ayurvedice. Nici măcar nu ştiu cu
siguranţă că a murit. A fost, doar, declarat mort. Părinţii lui
sunt devastaţi. Nu am văzut nici măcar poza cu el mort. Ce a mai
rămas din el. Şi nu era decit la 12 kilometri de Darjeeling.
Povestea lui e fascinantă, absolut fascinantă, mai mult decât
fascinantă. Merită şi trebuie spusă lumii! Ajutaţi-mă să o fac. O
fac pentru el, nu pentru mine. Eu sunt doar martorul. Dar el, care
a trăit şi a scris, fidel crezului său, merită, postmortem, să fie
prizat ca o personalitate şi ca un "aventurier" al cunoaşterii, cum
a şi fost. Zărghit, boem, uneori beţiv spre dipsoman, mitoman, dar
prieten drag şi de nădejde, mort la jumătatea vieţii, in condiţii
misterioase, macabre, tragice, morbide.
Dar am rămas dator, un pic, la prima chestiune, cea despre
iubire: nu imi pot inchipui lumea fără miracolul femeii, fără
iubire. A trăi fără dragoste este cea mai infricoşătoare ameninţare
de care aş putea să am parte. Nu moartea este coşmarul absolut, ci
lipsa iubirii!
- Cât de mult este, in bogata dvs. experienţă
scriitoricească datorie şi cât este sentiment, ca să folosim o
parafrazare a romanticilor? Apropo, vă consideraţi un
romantic?
- Da, sunt, irecuperabil, iremediabil, o fire romantică, deşi
nu toţi cred acelaşi lucru despre mine. In privinţa asta, Nicole,
soţia mea, şi cu mine ne asemănăm. Ca şi in multe alte privinţe.
Dar, mai intâi, cred că sunt un mare sentimental. Poate păgubos,
poate ingenuu, dar, oricum, toţi poeţii sunt nişte mari, foarte
mari sentimentali. Sunt, oricum, indrăgostit de lumea ideală.
- Printre poemele dvs. pe care eu le iubesc se numără şi
"Despre cum voi fi izbăvit", din volumul "Memorialul plăcerii".
Citez: "Aşa fi-voi şi io izbăvit. Aşa-mi va veni mântuirea. (...)
Să mă scuipe neviaţa-mi iarăşi in viaţă şi pe lumea asta-aiasta de
o mie de ori mai frumos şi mai fraged şi mai norocit. De o mie de
ori mai surâzător şi mai curăţit./ De-acum n-am să mai pot muri
niciodată nici măcar atins cu tăişuri vrăjitoreşti"… Vă consideraţi
un poet damnat? Sau unul fericit?
- Fericit. Drama noastră, insă, e că am pierdut
iniţierea. Aici, insă, ar fi de discutat, separat, intr-un
interviu viitor, numai despre asta, când va fi el să fie. Sunt
fericit numai graţie Dumnezeului meu. Un critic, Daniel
Cristea-Enache, considera că, la mine, poza invingătorului nu dă
bine cu nu-mai-ştiu-ce. Cu nenăscutul care nu vrea să se
nască. O temă pe care eu am "descoperit-o" pentru că e a mea.
Nenăscutul e ademenit in lume. Asta, e drept, se intâmplă ca in
basm. Dar nu toate sunt la fel ca acolo. Eu sunt nenăscutul care
vrea să rămână in mama, pentru că o iubeşte foarte mult. Dar şi
pentru că lumea dinafară e strâmbă şi stăpânită, in parte, de
Diavol. In ea nu poţi fi fericit de unul singur, ci prin
mijlocire. Prin contribuţia directă a Dumnezeului tău
personal. Aş fi fericit să rămân in literatura română sau/şi in
literatura lumii ca poetul
nenăscutului-care-nu-vrea-să-se-nască. Da, i-aş răspunde
prietenului meu Daniel, sunt un Invingător. Dar nu prin mine
insumi. Prin mine insumi nu pot invinge nimic. Dar prin Dumnezeul
meu pot invinge totul. Lumea. Moartea. In acest sens sunt
Invingătorul Absolut, Singurul Invingător din lume. Pentru că sunt
unit cu Hristos. Şi deja mântuit prin sângele Lui. N-am uitat
făgăduinţa.
- Credeţi in scrisul vital, ca armă pentru propriul eu şi
pentru a invinge in faţa celorlalţi? Ce inseamnă pentru dvs. a fi
scriitor la modul general, intr-un no man's land? Dar in România,
astăzi?
- Scriitorul, artistul, e un om cu o misiune. Să reveleze cele
nerevelate până la el. Este o misiune foarte inaltă. Un complement
la sacru.
- Ce scriitori preferaţi, străini şi români?
- O listă? Dintre străini, Khayam e in frunte, Rimbaud,
Baudelaire, Apollinaire, dar lista e foarte variată, de la Umberto
Eco la Denise Levertov, de la Borges (pe care il socotesc cel mai
mare scriitor al secolului XX) la Goethe, de la Else-Lasker Schuler
la Edith Sodergran, de la Ion Barbu la Emil Brumaru, de la Cezar
Ivănescu la Mihai Ursachi. In prezent, traduc ceva din Rimbaud.
Secret. Incendiar. Nu spun ce, fiindcă va fi o reală surpriză.
Vreau să trăiesc plenar, să mă bucur de toate lucrurile. Bunăoară,
pasiunea mea pentru vinuri, care mă vizitează de peste două
decenii, m-a pus să scriu şi un roman in care vinul, şi nu oricare,
ci acela de Cotnari, e personajul principal, personajul nemuririi
(nemuritor?) din care se face un ELIXIR. Vreau să scriu despre
diferite vârste, ale vieţii, ale operei, ale creaţiei, despre
religii, despre Dumnezeu. Am proiecte cât pentru alte zece vieţi şi
cu siguranţă voi muri inainte de a le implini. Am terminat o carte
de eseu (filosofic, zic eu, intrucâtva…), despre Heidegger, un
personaj al conceptului care mă fascinează, intitulată
chiar: A-FI-LAOLALTĂ.
- Aveţi prieteni din Generaţia '90?
- Toţi nouăzeciştii imi sunt prieteni. Dar, mai ales, aceştia
trei: Ioan Es. Pop, Daniel Bănulescu, Lucian Vasilescu. Aidoma
Horia Gârbea, Nicolae Tzone, Dan-Silviu Boerescu. Nouăzeciul nu
este o generaţie cu ură, cu multe animozităţi. Sigur, rivalităţi
există. Dar e mai curat, zic, cred, decât precedentele.
- Aţi imbrăţişat, de ani buni, o frumoasă carieră de
jurnalist. Aţi condus revista "Playboy", iar acum păstoriţi
"Flacăra". Care este motivul pentru care iubiţi jurnalismul şi
sunteţi o prezenţă notorie in presă?
- Nu au fost doar acestea, au mai fost FLAGRANT, EXPRES,
EVENIMENTUL ZILEI, CAPITAL, aşa cum a fost şi o aventură marcantă
in lumea publicităţii, ca şi copywriter la agenţia de
publicitate GMP ADVERTISING. Dar mă interesează nu numai media, ci
şi diplomaţia. Mă interesează politica românească. Sunt un om viu.
Divers. Plurifaţetat. Am o pasiune (despre care pomeneam) pentru
vinuri, despre care am şi scris două cărţi, una fiind chiar spre
publicare, CARTEA VINURILOR. Am fost, la Bagdad, in timpul crizei.
Am şi un martor printre ziarişti, Mihai Antonescu. Am fost in
Afganistan, in 2003, experienţă despre care mi-am strâns rândurile
intr-o carte. Viaţa e premisa operei. Jurnalismul nu e numai o
meserie. Visez, oricum, să conduc cel mai mare trust de presă din
România, să fac cel mai bun ziar, imi fac proiecte pentru
televiziune. De exemplu, aş face un talkshow cultural. Cred că
astea sunt destul de slab făcute la noi.
Cât priveşte FLACĂRA, mă bucur că, acum, când trage vreo
11.000 de exemplare şi vinde peste 9.000-9.500, revista e un
vehicul de publicitate căutat, e un proiect NETABLOID
vehement (nu că nu am putea face şi un "tabloid", putem, dar nu
acesta e commitement-ul nostru astăzi!), este peste alte
publicaţii de bună calitate şi notorietate, precum MEN'S HEALTH,
MAXIM, FHM etc.
- Cine este Mihail Gălăţanu in viaţa privată?
- O fiară. Glumesc. Un om foarte obişnuit. "Mic burghez",
chiar, căruia ii plac apusurile de lună (la pescuit) şi
răsăriturile de soare, in pat sau pe nisip, cu iubita (zâmbeşte -
n.r.). De ce nu ii luaţi un interviu soţiei mele (zâmbeşte din nou
- n.r.)? S-ar putea să spună cât de greu de suportat sunt (râde -
n.r.)! Lucru pentru care ii mulţumesc, ei şi celor care incă mă
(mai) suportă, acasă, la serviciu, la muzeu, la/pe terase, in
Galaţiul natal.