EVENIMENT / Nasterea, moartea si invierea Bucurestilor
Autor:
Emanuel Badescu
16.09.2009
Acum, cand se implinesc 550 de ani de la prima atestare
documentara, mi-am spus ca a sosit ocazia unei rafuieli cu
propriile prejudecati vizavi de istoria Bucurestilor. Cand si in ce
imprejurari a aparut acest oras? Am facut atata haz de opiniile
colonelului Papazoglu, incat ma incearca o unda de regret.
In definitiv, de ce nu ar fi valabile respectivele opinii?
Terenul este atat de virgin… Mai mult, mahalaua Dobroteasa,
decretata de Papazoglu ca fiind radacina Bucurestilor, se
invecineaza, sau mai bine spus se invecina, cu mahalaua Popescului,
mentionata in cele mai vechi documente privitoare la oras. Este,
prin urmare, si un sambure de adevar in parerea batranului colonel.
Poate ca in negura vremurilor cele doua mahalale or fi fost
infratite, cine stie?...
Ar mai fi de stiut daca asezarea se confunda cu "cetatea" ori
se delimita de ea. Gandind logic, ar fi trebuit sa coexiste doua
entitati separate natural sau prin zid, palisada etc. Curtea nu
suporta osmoza, cel mult tolera invecinarea cu poporul de rand.
Arheologii au stabilit ca in aceasta problema nici Bucurestii nu au
constituit o exceptie.
Asadar Curtea Domnului - numita in 1368, pe
vremea Domnului Vlaicu, "Cetatea Dambovitei" - era una, iar targul
alta, dezvoltarea lor urmand trasee complet separate.
Asemenea oraselor grecesti si romane, si Bucurestii au avut un
fondator, pastor sau nu, fapt care ma pune pe ganduri: cat de vechi
este acest oras? Sa fie una dintre "cetatile" getice imposibil de
localizat pana astazi? Numele "Bucur" este, se pare, de origine
traca si intrebarea e: cum ar suna el in vechea elina sau cum a
fost perceput ori tradus de istoricii si geografii din Antichitate
si chiar pe vremea hunilor ori a gotilor? Nu sunt speculatii,
problema "existentei" unei toponimii este o chestiune serioasa,
rezolvabila insa doar de lingvisti. Cu siguranta, numeroase dintre
toponimiile cu origini netrace, nelatine sau neromanesti sunt
simple traduceri cumane, slave, maghiare si asa mai departe. Asa sa
stea lucrul si in cazul Bucurestilor? Posibil. Traditia orala, care
conserva mai mereu un sambure de adevar, pomeneste de un fondator,
caz destul de rar in epocile ulterioare Antichitatii, mai cu seama
pentru capitalele europene, iar cuvantul "bucur" provine din traca,
fiind tradus prin epitetul "frumos"…
Pe de alta parte, nu-mi este deloc limpede cum a putut acest
cuvant sau nume sa dea forma Bucuresti. Cetatea lui Bucur e una,
Cetatea Bucuresti e altceva. Doar daca Bucur s-a numit Bucurescu
este posibila transformarea in Bucuresti si atunci numai in forma
de plural, deci privind familia cu numele Bucurescu. Fondatorul s-o
fi numit Bucur, nimic de zis, insa el a avut o familie, care in
timp si-a adaugat un "escu", ca si vecinul Popa, devenit
Popescu.
Tinand seama de originea si, implicit, de vechimea "numelui"
Bucur, transformarea mi se pare verosimila; sa nu ignoram, in plus,
ca pe aici au trecut si slavi, care ne-au lasat mostenire aceasta
formula onomastica de dativ plural. Ca fenomenul "filologic" s-a
petrecut cu mult timp in urma, poate inaintea "descalecatului", imi
apare atat de evident, incat consider o pierdere de vreme punerea
lui sub lupa. Vreau sa subliniez altceva si anume ca Istoria
romanilor ne indica un fapt peste care nu se poate trece: numai
numele mosiei conta; in foarte multe cazuri, numele mosiei
supravietuia familiei… Bucur, razboinic get, voievod de vale ori
cioban, nu a avut doar o familie, ci si o mosie pe aceste
meleaguri, o mosie cu un catun de vreo 10-20 de bordeie. Asezata in
calea Domnilor de la Curtea de Arges, de la Campulung sau de la
Targoviste, cand acestia coborau pe vaile Argesului sau Dambovitei
cu treburi spre Dunare, mosia si catunul sau au devenit importante
pentru ei, dar si pentru negustori, care urmareau indeaproape
drumurile domnesti, mai sigure in mijlocul imensului Codru al
Vlasiei. Presupun ca, pe langa o casa domneasca, au aparut si
hanuri pentru adapostirea pe timp de noapte sau de vreme ostila.
Asa trebuie sa se fi urnit istoria orasului. Langa mosia familiei
"eroului" fondator, situata - de logica - la confluenta
Dambovicioarei cu Dambovita, a aparut mosia unui popa, care a fost
si prima amintita in documente… Iata cum, fara sa vreau, ma intorc
la Papazoglu. Pedeapsa dumnezeiasca!
Mai mult ca sigur, importanta strategica - in confruntarea cu
ostile otomane - si comerciala, targul si Curtea fiind aproximativ
la mijlocul distantei dintre capitala subcarpatica si Dunare, au
crescut cu mult in rastimpul dintre domniile lui Vlaicu Voda si
Vlad Tepes. Catunul Bucurestilor, transformandu-se in mahala si
apropiindu-se de Curtea Domneasca prin inglobarea altor catune, a
impus schimbarea numelui "cetatii", acum numita "Cetatea
Bucuresti". Este o supozitie bazata pe rezultatele cercetarilor
arheologice cuprinse in volumul "Bucuresti", editat in 1954. In
ceea ce priveste importanta asezarii pentru domnie, sa remarcam
numarul - in crestere continua - de biserici si de manastiri zidite
de domni si de boieri, aspect ce merita cercetat indeaproape. Daca
de la Vlaicu, Mircea cel Mare si Vlad Tepes au ramas putine urme,
asta se datoreaza incendiului provocat de Sinan Pasa, care a
prefacut in cenusa orasul, Curtea si cele 22 de biserici existente
la 1595. Nu cred ca gresesc considerand ca bisericile cele mai
vechi din oras au fost ctitorite cu un secol, chiar doua, inainte
de recladirea lor ulterioara, in unele cazuri - de ex. Manastirea
Sf. Troita - ele fiind inconjurate si cu chilii pentru calugari.
Cetatea si targul Bucurestilor erau in plina inflorire pe timpul
lui Tepes si nu avem nici un motiv sa ne miram ca domnul a emis
documente aici, unde-i putea supraveghea pe otomani, iar nu in mai
departatul castel de la Targoviste. Este posibil ca si aici sa fi
inaltat o padure de adversari trasi in teapa la umbra careia sa fi
cinat linistit, cum il vedem in gravura tiparita de sasi la
Strassburg… Bravul domn, care a starnit admiratia lui Ivan cel
Groaznic si l-a inspirat pe Bram Stoker, a ramas in memoria
bucurestenilor pentru eternitate. A fost prima persoana cunoscuta
pana in prezent care a mentionat numele "Bucuresti". Este vorba de
actul emis la 20 septembrie 1459. O curiozitate: actul e semnat
"Dracula"! Posibil sa fi facut si Tepes parte din Ordinul
Dragonului, altfel de ce s-ar fi semnat asa? Nu era un titlu
nobiliar pe care sa-l mosteneasca, iar el se afla in relatii
stranse cu Mathias Corvin, suveranul acelui ordin…
Cum va fi aratat orasul inainte de distrugerea provocata de
Sinan ne putem face o vaga idee din insemnarile calatorului Jacques
Bogars: "Bisericile, manastirile si castelul din Bucuresti sunt
cladite din piatra si sunt frumoase". Ca manastirile si castelul
erau cladite din piatra nu am nici un dubiu, tinand seama de epoca
si de pericolul otoman, insa am unele indoieli ca si bisericile,
exceptand-o pe cea de la Curte, erau din piatra. Multi ctitori de
mai tarziu mentioneaza in documente ca au recladit din zid cutare
biserica in locul celei de lemn, material aflat din belsug prin
imprejurimi, spre deosebire de piatra. De asemenea, cele cateva
catune adunate in jurul "castelului" vor fi fost, cu putine
exceptii, o ingramadire de bordeie. Un conac-doua vor fi fost din
zid, dar cam atat. Pana la Sinan Pasa, Bucurestii vor fi avut, la o
distanta rezonabila de "castelul domnesc", si cate o minastire
intarita in fiecare punct cardinal, desigur, pe o inaltime. Ar fi
fost un sistem de aparare elementar, pe care gandirea logica ma
obliga sa-l presupun. Cat priveste dimensiunile targului, plecand
de la numarul bisericilor, 22, vom avea 22 de mahalale, mai exact
21, una dintre biserici deservind Curtea. Ca localitate medievala,
Bucurestii se inscriau intre cele cu dimensiuni medii, ceea ce nu-i
putin lucru. Din ce oare traiau locuitorii sai? Si astazi
majoritatea ulitelor "orasului vechi" poarta numele unor meserii,
mai precis ale unor bresle reprezentand o meserie. Scazand din
numarul lor pe cele "evropenesti", evident mai noi, precum
confectionarea "sepcilor", ne putem face o oarecare idee vizavi de
ocupatiile "industriale" ale bucurestenilor, care nu ignorau, insa,
muncile agricole si indeletnicirile din strabuni, ca pastoritul si
apicultura. Inconjurarea Curtii Domnesti de breslasi se va fi facut
tarziu, poate in epoca zisa fanariota, mai ales dupa inaltarea
Curtii Noi, pana atunci, in conformitate cu uzantele respectului
cuvenit Domnului, Curtea fiind inconjurata de "conacele" inaltilor
slujbasi. In orice caz, dupa "simptomul Sinan Pasa", e putin
probabil ca Bucurestii sa fi fost reconstruiti ca in trecut. Domnii
si-au ridicat curti personale separate de cea veche, "palate",
precum Serban Cantacuzino si nepotul sau Constantin Brancoveanu.
Asemenea lor au actionat si boierii, care nu s-au sfiit sa
innobileze mahalalele cele mai indepartate de Curte cu mandre case
construite in spiritul provinciei de obarsie, de unde si
eclectismul arhitectonic al urbei, as zice "specificul
Bucurestilor", vizibil inca in fotografiile lui Angerer si
Szathmari.
Cum am afirmat mai sus, dezvoltarea Curtii Domnesti a parcurs
un traseu complet diferit de cea a orasului (sau targului), in
functie de starea ei, de "nenorociri", de gustul ori de ambitiile
domnilor. Perimetrul fiind restrans si marirea lui prea
costisitoare, nu trebuie sa ne asteptam la modificari radicale.
Totusi s-au facut cu grija, pentru ochii straini si pentru inaltii
ierarhi ai ortodoxiei veniti pentru obtinerea de diverse
imputerniciri de la Domnul valah, care era si Domnul lor dupa
disparitia bazileului de la Constantinopol. Un trimis al acestora,
Paul din Alep, venit cu treburi la Matei Basarab, ramane uimit la
vederea Curtii din Bucuresti, descriind palatul aparat cu intariri
de lemn in termeni entuziasti: "Acest edificiu e uimitor de
elegant, cu aspect incantator si mult mai frumos si mai vesel decat
Curtea din Targoviste"! Ce sa mai spui dupa asemenea apreciere?
Doar ca, uneori, frumusetea cere sacrificii, suferinte, umiliri. Un
iubitor de frumos si innoitor al "castelului" din Bucuresti,
Grigore Ghica, a pus in lanturi 24 de boieri "neascultatori",
inchizandu-i in turnul de la poarta, si le-a obligat sotiile sa
care piatra si var cot la cot cu tiganii robi care lucrau la
infrumusetarea palatului… Sub Brancoveanu "frumosul" a luat o alta
turnura, italienizata. Domnul a transformat casa lui Papa
Brancoveanu intr-un palat somptuos, mai mare decat palatele de la
Mogosoaia si de la Potlogi, dar stilistic apropiat de ele. La fel a
procedat cu o casa apartinand Cantacuzinilor, prefacand-o in palat.
In curtile acestora s-a ingrijit si de amenajarea unor gradini in
stil italian, pentru delectarea ochiului. A refacut si cateva vechi
biserici si manastiri, pentru sfintirea carora a apelat la supusii
sai patriarhi din Orientul ortodox. Bucurestii din epoca
brancoveneasca vor fi aratat, pe ici, pe acolo, ca o urbe din
centrul Italiei! Nici dupa nenorocirea pierderii intaietatii in
lumea ortodoxa, conferita de Sultan lui Petru cel Mare, si dupa
urcarea pe tron a Mavrocordatilor, acestia ramanand credinciosi
mostenirii brancovenesti, orasul nu a suferit un recul. Doar Curtea
a fost afectata, vicisitudinile urmand intr-o proportie geometrica
si obligand voievozii, acum un fel de guvernatori ai Portii, sa
imagineze tot felul de surogate. Se poate vorbi chiar de o Curte
Domneasca itineranta, ca in copilaria Evului Mediu. Cand un aprig
dusman al fanariotilor a urcat pe tron, ma refer la Mavrogheni,
Curtea era in paragina si orasul bantuit de hoti. Gasind vinovati
pe grecii din Fanar, acesta le-a sechestrat averile si cu banii
astfel obtinuti a pus de s-a carpit palatul, pornind concomitent o
crunta prigoana impotriva tuturor spoliatorilor, de la fanarioti
pana la hotii de rand, pe acestia din urma nesfiindu-se sa-i traga
in teapa. Vlad Tepes revenise in persoana unui fost pirat din
insulele Marii Egee! Acest om bizar, cel mai captivant dupa
"Dracula", calatorea prin oras in vehicule trase de cerbi… A fost
ucis din porunca Sultanului pe cand lupta cu habsburgii pentru
Poarta Otomana! Frumoasa rasplata. Dupa inlaturarea lui, la
barierele Bucurestilor au aparut, din ce in ce mai frecvent,
rusii.
Tarii venisera - se zicea - in postura de aparatori ai
ortodoxiei! In realitate urmareau, prin acapararea Principatelor,
sa se apropie de Constantinopol si sa-l cucereasca in numele
ortodoxiei. Politica Fanarului isi arata coltii. Dupa raptul
Bucovinei, cand rusii au dat o importanta mana de ajutor
habsburgilor, si al tinutului dintre Prut si Nistru, inglobat de ei
in Imperiu, toti romanii au inteles ce vor rusii dincolo de
cuvintele ce-i indemnau la solidaritate pravoslavnica. Au priceput
si ca rusii sunt ajutati de fanarioti si de greci, mai vechii
dusmani. In contra acestora boierii valahi l-au asmutit pe Tudor
Vladimirescu, reusind sa obtina apoi de la Sultan izgonirea
veneticilor. Nici un deceniu nu a durat eliberarea, dupa Pacea de
la Adrianopol grecii revenind, dar in numar mult mai redus decat
inainte de anul 1821. Rusii aveau nevoie de cozi de topor!
Epoca regulamentara ce a urmat s-a caracterizat printr-un
aflux continuu de straini, oameni care au contribuit in mod decisiv
la inlaturarea islicelor si la modernizarea Principatelor, implicit
a Bucurestilor, in conformitate cu normele apusene. Marea
majoritate erau catolici, luterani, calvini si de religie mozaica.
Orasul capata o noua infatisare, desi inca modesta. Focul cel Mare
din 1847, ca orice dezastru, va contribui si el la procesul de
"evropenizare".
O noua mentalitate isi face loc si ea va fi reprezentata de
marea generatie pasoptista, care, obtinand Unirea Principatelor,
inlaturarea suzeranitatii otomane si proclamarea regatului, a
inscris pe Harta Europei un stat nou si european in sens
occidental. Carol I a venit nu doar cu numele, ci a impus o noua
idee urbana si edilitara, gustul pentru monumental. Amprenta lui se
observa pretutindeni in Vechiul Regat si cu precadere in Bucuresti.
Dintr-o urbe situata la Portile Orientului, a devenit una
central-europeana! Anii interbelici sunt caracterizati prin
industrializare moderata si un razboi estetic intre stilul zis
neoromanesc si noile stiluri din arhitectura universala, regele
Carol II favorizand stilul universal, functional si lipsit de
zorzoane. In cei zece ani de domnie a sa, Bucurestii au devenit de
nerecunoscut. Ocupatia sovietica de pana in 1958 s-a preocupat mai
mult cu eliminarea elitelor. Constructiile ramase indica un grad
ridicat de criza intelectuala, fiind fie copii dupa "capodopere"
ale arhitecturii sovietice, fie maruntisuri impersonale. Nici sub
Ceausescu nu s-au facut pasi importanti, desi invatamantul s-a
imbunatatit semnificativ. Clivajul din anii dominati de
Chisinevschi si Nicolski, oamenii Moscovei si stapanii autoritari
ai sucursalei PCUS din Romania, eronat numita PCR, isi spunea
cuvantul. Ceausescu a ridicat mii de blocuri muncitoresti si atat.
Criticabil si condamnabil este aportul sau la modernizarea fortata
a Bucurestilor, cand s-au sters de pe fata pamantului lacasuri
sfinte si cartiere intregi. Are, totusi, meritul de a fi incercat
sa dea viata unor proiecte din timpul lui Carol II, precum metroul
si canalizarea Dambovitei, care au schimbat in bine chipul
orasului. Dupa Revolutie, produsii invatamantului ceausist,
superior calitativ, au avut unele realizari notabile, dar nefericit
amplasate, precum Palatul Bancorex. Concomitent se remarca si
infestarea cu virusul innoirii, al unei innoiri dependente mai mult
de inginerie decat de arhitectura…
Izolat veacuri la rand de restul Tarii Romanesti prin aceea ca
a avut o dezvoltare de sine statatoare, Bucurestiul a fost integrat
abia in epoca lui Carol I, cand, desi a luat-o inaintea celorlalte
orase, chiar cu mult, s-a mers pe o cale comuna tuturor
municipiilor. S-a bucurat de un regim preferential inca de
dinaintea domniei lui Tepes, datorita amplasarii sale si, probabil,
a Codrului Vlasiei, care, pana la a fi distrus pentru flota
otomana, a constituit un obstacol natural de luat in seama. A fost
mai mereu "cealalta capitala", domnii stand mai mult aici decat in
capitala oficiala. A devenit capitala la exact doua secole de la
actul emis de Vlad Tepes, sub sceptrul lui Gheorghe Ghica, in 1659.
O coincidenta stranie, desi mai stranie mi se pare condamnarea ei
la uitare!
EMANUEL BADESCU (n. 25 august 1952) este bibliotecar in
cadrul Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Romane.
Licentiat in istorie la Universitatea Bucuresti, a colaborat cu
peste 1.000 articole la revistele "Formula AS", "Lumea Magazin",
"Magazin Istoric" si la "Ziarul de Duminica". A publicat 1
Decembrie 1918 Alba Iulia - Bucureşti si
Imnurile nationale la romani. Este şi coautor al volumelor
Scurtă istorie a regalităţii in
România, Nicolae Ionescu. Bucureştii de
altădată, De la Vatican la
Ierusalim, Conspiraţia
securităţii, Bucurestii in imagini in vremea
lui Carol I (volum premiat de Uniunea Scriitorilor).