FESTIVAL / Din si despre România
Autor:
Parau Oltea Serban
22.09.2009
Seara din si despre România la Mezzo. 19 septembrie. Punct
culminant al Festivalului International "George Enescu". Se
transmite in direct primul concert al orchestrei Concertgebouw
Amsterdam cu Mariss Jansons la pupitru de la Sala Palatului.
Concertmaestru al orchestrei considerata la acest moment cea mai
buna din lume este românul Liviu Prunaru.
Cei care concep programul Mezzo au difuzat in aceeasi seara un
documentar numit Voyage musical en Roumanie, având drept
tema muzica tiganilor lautari din Transilvania. Este inutil sa
subliniez ca imaginile aratau exclusiv zone ale României profunde
complet lipsite de infrastructura, iar fizionomiile celor care
ascultau erau complet diferite de cele ale publicului de la Sala
Palatului.
Tarziu, in noapte, se transmitea tot la Mezzo un alt
concert al orchestrei din Amsterdam chiar din sala Concertgebouw,
la fel de renumita precum orchestra insasi.
Ce au vrut sa demonstreze cei de la Mezzo prin aceasta
alaturare este greu de inteles. Sper ca au fost simple ratiuni de
rating, pentru ca un documentar privind aspecte legate de evolutia
domeniului muzical clasic din România ar fi fost mai putin
"colorat".
Din fericire, am fost in sala la ambele concerte ale
orchestrei Concertgebouw Amsterdam, având sansa unica de a auzi pe
viu doua simfonii celebre ale repertoriului clasico-romantic in
versiuni fabuloase: Beethoven - Eroica si Dvorak -
Simfonia a VIII-a. Rar mi-a fost dat sa aud concerte in care
sa fie atât de acuta senzatia ca dirijorul si orchestra au o
contributie egala la perfectiunea rezultatului sonor, iar din
interiorul orchestrei toate partidele se afla la egala inaltime,
chiar daca suntem tentati sa vorbim despre sonoritatea inegalabila
a suflatorilor de lemn. O orchestra in care am vazut foarte multe
femei, Concertgebouw Amsterdam a stat 24 de ore in România, dar
ne-a oferit de departe cele mai intense concerte simfonice ale
festivalului.
Un moment extraordinar a fost si Concertul pentru violoncel
si orchestra de Sostakovici cu Johannes Moser, interpretare
inscriindu-se in seria celor oferite de mari solisti care au
inceput sa se alinieze pe afisele festivalului bucurestean in numar
tot mai mare la momentul de maxima forma si nu dupa aceasta, asa
cum se intâmpla pâna de curând, când aveam sansa de a vedea pe viu
legende ale lumii muzicale abia dupa ce incepeau coborârea de pe
firmament.
Nu au mai fost probleme de auditie, sonorizarea Salii
Palatului asa cum a fost gândita pentru aceasta editie fiind de
aceasta data ireprosabila. Toti cei cu care am stat de vorba,
profesionisti sau simpli spectatori, au fost de aceeasi parere:
Concertgebouw Amsterdam ne-au aratat o dimensiune a orchestrei
simfonice pe care publicul românesc nu si-o imagina decât
teoretic.
Imbucurator a fost faptul ca sala a fost plina si la matineul
de a doua zi si la concertul din 19 septembrie, desi acesta a fost
la concurenta cu The Silk Road Ensemble & Yo Yo Ma la Opera
Nationala, de asemenea un proiect aflat in premiera in România si
respectiv cu Angela Gheorghiu care a cântat in Piata
Constitutiei alaturi de Filarmonica "George Enescu" in fata altor
mii de oameni.
Concluzia ar fi aceea ca avem un public potential pentru
muzica clasica mai numeros decât ne imaginam. Sa speram ca vom sti
sa-l mentinem, sa-l cointeresam, sa-l dezvoltam.