Proprietarii Shopping City Suceava: Mallul este o mare dezamagire din punct de vedere financiar

Autor: Cristi Moga 23.09.2009

Dezvoltatorii au construit cate un metru patrat de mall pentru fiecare locuitor din Suceava, dublu fata de Capitala, in timp ce salariul mediu e cu 45% mai mic.



Reprezentantii fondului de investitii britanic Argo Real Estate, care detine centrele comerciale Shopping City Sibiu si Shopping City Suceava, spun ca orasul din nordul Moldovei nu poate sustine vanzarile celor patru proiecte de retail din oras, motiv pentru care se asteapta ca unor spatii comerciale sa le fie data o noua destinatie.

Suceava este orasul cu cea mai mare densitate de spatii comerciale moderne, cu mai mult de 1 metru patrat de retail pe cap de locuitor, ca urmare a dezvoltarii proiectelor Shopping City, Iulius Mall, Galleria si a hipermarketului Real, care cuprinde si o galerie comerciala.

"Centrul comercial din Suceava reprezinta o mare dezamagire din punct de vedere financiar. In primele luni a fost bine, dar apoi au urmat si deschiderea Iulius Mall si a galeriei Real, astfel ca numarul centrelor comerciale din Suceava a devenit prea mare. Nu cred ca vor rezista toate si ma astept ca unor proiecte sa le fie data alta utilizare. Am fost socati cand am vazut ca alte companii incep sa construiasca dupa noi", a declarat Magnus Lofgren, managing director al Argo.

Am redus chiriile si totusi sunt retaileri care ar putea inchide magazinele

Compania a inaugurat proiectul de la Suceava in luna aprilie a anului trecut, printre chiriasii centrului comercial cu o suprafata inchiriabila de 47.000 de metri patrati numarandu-se Carrefour, BauMax, Media Galaxy si Mobexpert.

"Consider ca proiectul nostru este cel mai bine plasat si atrage cel mai mare numar de vizitatori, aproximativ 10.000 de oameni zilnic, dar tot nu este suficient. Am fost nevoiti sa facem anumite reduceri de chirii pentru majoritatea retailerilor, astfel ca acestia sa poata ramane in cadrul centrului. O parte dintre acestia nu isi permit nici acum, iar pana la sfarsitul anului ar putea inchide magazinele", mai spune Lofgren. Argo a investit in acest proiect circa 65 de milioane de euro si estima ca investitia sa fie recuperata in 10-11 ani. Aceste planuri au fost insa date peste cap de supra-aglomerarea orasului cu spatii comerciale, dar si de criza financiara, care a redus si mai mult vanzarile.

"In zece ani Suceava ar putea sustine vanzarile din doua centre comerciale, dar acum nu. Atata timp cat avem chiriasi in cadrul centrului si acestia isi platesc chiriile ca sa putem plati creditele, noi nu suntem stresati de acest proiect. Fondul are o durata de viata de sapte ani, pana in 2013, cand activele ar putea fi vandute sau preluate de catre un alt vehicul al companiei", explica managerul Argo.

Zona de entertainment in Sibiu

Compania detine si centrul comercial Shopping City Sibiu, care a fost preluat in 2006 de la compania belgiana BelRom pentru 83 mil. euro si extins mai apoi in urma unei investitii de peste 30 de milioane de euro.

"Reconfiguram centrul comercial de la Sibiu pentru a aduce un cinematograf si bowling. In aceste conditii, va trebui sa mutam o serie de chiriasi, pentru care am putea construi spatii aditionale. Prin construirea zonei de entertainment speram sa putem tine oamenii mai mult in cadrul centrului comercial", spune Lofgren.

Ca urmare a extinderii, Shopping City Sibiu a devenit cel mai mare parc de retail din afara Capitalei, cu o suprafata inchiriabila de peste 80.000 de metri patrati si chiriasi precum Real, Carrefour, Media Galaxy, BauMax, Mobexpert, Mobilia, Flanco, Proges, Deichmann, Hervis, New Yorker, dar si retailerul de ciorapi Mondex, intrat in procedura de insolventa, care opereaza chiar trei magazine in cadrul proiectului. "Unul sau doua magazine Mondex din proiectul de la Sibiu ar putea fi inchise. Purtam negocieri in acest sens cu reprezentantii companiei si vom vedea ce decizie vom lua", a mentionat Lofgren.

Compania a reusit, ca urmare a reducerilor de chirii practicate, sa mentina un grad de ocupare de 97-98% pentru cele doua centre comerciale din portofoliu, dar ia in permanenta in calcul faptul ca o parte din retailerii locali ar putea inchide magazinele.

"Oamenii sunt speriati de ce vad in jur"

"Ma astept mereu ca unii chiriasi sa inchida, de aceea lucram la mix pentru a atrage tot mai multi retaileri internationali. In primavara acestui an am adus la Sibiu Humanic si Orsay, pentru care am fost nevoiti sa mutam anumiti chiriasi, iar acestia au vanzari foarte bune", spune Lofgren. Proiectul de la Sibiu este singurul de pe piata locala care cuprinde in aceeasi parcare doua hipermarketuri - o unitate Real, deschisa in 2006, si un magazin Carrefour, inaugurat anul trecut - care vor sta in curand si sub un acoperis comun.

"Primul hipermarket care deschide intr-un oras are rezultate foarte bune, dar al doilea are o viata mai complicata. S-a observat in orase precum Suceava, Oradea sau Sibiu. Vom lega cladirile in care se afla hipermarketurile Carrefour si Real in proiectul de la Sibiu pentru a avea o mai buna continuitate a traficului. Finalizarea extensiei ne-a adus o crestere a traficului cu 50%", spune Lofgren, fara a preciza numarul de vizitatori.

90 din 100 de proiecte de malluri sunt amanate

Pe piata centrelor comerciale au fost inchise in acest an primele doua proiecte - Armonia Center din Braila si Trident din Sibiu - fapt ce a tras un semnal de alarma si mai puternic dezvoltatorilor de centre comerciale cu privire la nivelul scazut al vanzarilor din aceasta perioada.

"Toate centrele comerciale din Romania traverseaza o perioada extrem de dificila, ca urmare a scaderii salariilor si a puterii de cumparare. Persoanele care nu au fost afectate direct sunt speriate de ce vad in jurul lor, prieteni disponibilizati sau cu salarii diminuate, astfel ca decid sa amane sa cumpere", apreciaza directorul Argo.

Ritmul de dezvoltare al pietei a scazut dramatic in acest an, astfel ca din cele aproximativ 100 de centre comerciale aflate la stadiul de proiect, in prezent se construieste la mai putin de 10.

"Sper ca va urma o perioada de consolidare pe piata centrelor comerciale. Au fost foarte multe dezvoltari de retail care nu trebuia sa se intample in Romania, din cauza faptului ca imprumuturile bancare se obtineau usor si erau ieftine, iar retailerii doreau sa se extinda fara sa analizeze prea mult piata. Era o nebunie. De aceea ne-am oprit si noi din dezvoltare. Am iesit din mai multe tranzactii pe care le aveam in derulare", spune Lofgren.

Cine este Argo

Argo este unul dintre primii cinci proprietari de centre comerciale de pe piata locala, tinand cont ca cele doua proiecte din portofoliu au o suprafata inchiriabila de circa 130.000 de metri patrati.

Compania, care mai este activa si in Moldova si Ucraina, este listata pe bursa de la Londra, unde capitalizarea firmei a scazut dramatic la sfarsitul anului trecut, ridicandu-se acum la 9,5 milioane de lire sterline. Fondul a fost constituit de catre omul de afaceri cipriot Andreas Rialas, care este si unul dintre actionarii companiei Omilos, proprietarul parcurilor comerciale ERA din Oradea si Iasi.

Proiecte de 180 de milioane de euro

Shopping City Suceava

Shopping City Sibiu