Stadion: Noul templu elen al fotbalului

Autor: Catalin Lupoaie 23.09.2009

Noul stadion Lia Manoliu, care va fi cel mai mare din tara, ar putea fi finalizat la timp, la sfarsitul anului 2010, daca vor fi alocati banii necesari, avand in vedere ca fondurile alocate de primarie pentru 2009, de 10 milioane de euro, au fost consumate inca din februarie.



Consortiul Astaldi (Italia) - Max Boegl (Germania) a cheltuit deja toti cei 96 mil. lei (circa 25 mil. euro) oferiti de Primaria Capitalei, sub 20% din totalul investitiei, avand in vedere ca lucrarile la stadionul Lia Manoliu sunt deja la 40%.

Valoarea initiala a lucrarilor la noul stadion Lia Manoliu, care va gazdui finala Europa League din 2012, se ridica la 120 mil. euro fara TVA. Ulterior, suma a fost suplimentata pana la 143 mil. euro fara TVA printr-o hotarare a Consiliului General al Primariei Capitalei, pentru adaugarea unui acoperis retractabil care sa acopere intreaga suprafata de joc.

"Suntem in grafic pentru finalizarea lucrarilor la sfarsitul anului viitor, structura de rezistenta fiind finalizata in proportie de circa 60%. In toamna vom incepe si lucrarile de instalatii tehnice si finisaje", afirma Stefan Monus, directorul de proiect al joint-venture-ului format din companiile Max Boegl (Germania) si Astaldi (Italia) care construiesc noul stadion Lia Manoliu.

Constructorii au consumat inca din luna februarie cele 10 mil. euro alocate de Primaria Capitalei, restul de 40 mil. euro bugetate pentru anul acesta urmand sa fie platite de guvern.

"Am cheltuit banii de la primarie inca din luna februarie, iar platile s-au facut foarte rapid. Asteptam banii pentru lucrarile derulate in perioada martie-august, care vor fi alocati de catre guvern", sustine Romeo Botocan, directorul executiv al Max Boegl Romania.

120 de coloane. Pentru construirea stadionului va fi nevoie de 100.000 de metri cubi de beton si 25.000 de metri cubi de prefabricate. Stadionul va fi inconjurat de 120 de stalpi de beton, fiecare cu o greutate de 100 de tone, care vor fi montati cu o automacara de 200 de tone adusa din Germania. Tribunele vor fi realizate din grinzi care pot ajunge si la 30-40 de metri lungime, care se vor intinde pe o suprafata de 15.000 de metri patrati

"Noi in prezent construim proiectul ca un lego, prin intermediul unui server central din Germania, fiecare din cele 4.000 de piese avand opt sau zece raze diferite. Pentru realizarea acestor grinzi am fost nevoiti sa construim propria unitate de productie de prefabricate langa santier, pentru ca in Romania nu am gasit un producator care sa fabrice asa ceva. In plus, ar fi fost dificil sa le transportam", explica Monus. Constructorul a investit circa 5 mil. euro in organizarea de santier, construirea unitatii de prefabricate si a unei statii de betoane pe santier.

In prezent, la stadionul Lia Manoliu lucreaza 350 de muncitori, dintre care 100 in unitatile de productie de materiale de constructii. Proiectul stadionului, care va avea o inaltime de peste 50 de metri, a fost asemanat cu cel realizat in Frankfurt pentru Campionatul Mondial din Germania din 2006, insa constructorii afirma ca arhitectura noii arene va fi diferita.

"Stadionul are personalitate proprie pentru ca, spre deosebire de cel de la Frankfurt, am utilizat cu 20-30% mai mult beton, din cauza conditiilor seismice din Romania. Va avea stalpi de sustinere la o distanta de sase metri, fata de 18 metri, acestia avand o lungime de 2 metri si latime de 60 de centimetri. Va arata ca un templu din Grecia antica cu coloane masive si foarte apropiate", spune Monus. Stadionul Commerzbank Arena din Frankfurt are 50.000 de locuri si a atras o investitie totala de 170 de milioane de euro, in timp ce Lia Manoliu va avea 55.000 de locuri si va necesita o investitie de 143 mil. euro fara TVA, suma care cuprinde si acoperisul retractabil.

"Stadionul din Bucuresti este mult mai ieftin decat cel de la Frankfurt pentru ca in valoarea investitiei intra si lucrarile de demolare si curatare a vechii structuri, costurile de proiectare si organizarea de santier. In plus, in Romania a fost mai ieftina mana de lucru", explica Monus.

Stadionul va avea 20 de trepte de acces, 200 de locuri de parcare subterane si 40 de loje a cate 12 locuri. Spre comparatie, Commerzbank Arena are 1.800 de locuri de parcare si 3.500 la business lounge.

Previziuni schimbate. Grupul german Max Boegl, unul dintre principalii constructori de lucrari de infrastructura din tara, si-a revizuit in scadere previziunile privind cifra de afaceri pe piata romaneasca de la 100 mil. euro la 75 mil. euro, din cauza problemelor de finantarea pe care le-au intalnit la proiectul de reabilitare a DN17 (Cluj-Bistrita) si la proiectul de constructie a noului stadion Lia Manoliu.

"Dupa primul semestru ne-am revizuit in scadere cu 25% tinta de afaceri pentru anul acesta din cauza unor intarzieri de plata la lucrarile pe care le avem in derulare. Totusi vom fi in continuare in crestere fata de 2008, cand am realizat afaceri de 50 de milioane de euro", spune Botocan.

Germanii au de recuperat de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) 8 mil. euro pentru lucrarile de la proiectul de reabilitare a DN 17 (Cluj-Bistrita). "Lucrarile la proiectele cu finantare de la BEI au decontarea greoaie si am fost nevoiti sa contractam un credit bancar de 5 milioane de euro si am adus capital de lucru propriu de 3 milioane de euro. Lucrarea este aproape finalizata, dar in prezent este blocata pentru ca nu am primit banii de la CNADNR", afirma spune directorul executiv al companiei.

Compania deruleaza si lucrarile de constructie a soselei de centura a orasului Sibiu (15 kilometri), contract in valoare de 49 milioane de euro, unde lucrarile sunt la 40% din total.

"Pentru acest proiect incasarile s-au facut la timp, fiind o investitie realizata cu fonduri ISPA, iar anul viitor va fi finalizata lucrarea", spune Botocan.