AMINTIRI DIN PARADIS / Privirea lui Bernhard Widder la Târgu-Jiu
Autor:
Peter Sragher
24.09.2009
A studiat arhitectura la Viena ani la rând, dar are morbul fotografiei, al fotografiei ca iubire, de la detaliul semnificativ, până la o poză de noapte, care e parcă doar sunet, dar este şi un mare amator al călătoriilor, acolo unde descoperă forma exactă pentru cuvintele sale, pe care le toarnă in poezie.
Are o memorie extraordinară,
pentru că ţine jurnal de peste douăzeci şi cinci de ani, reuşind nu
numai să il folosească pentru reţinerea importantelor idei, dar şi
ca bază pentru unele dintre eseurile lui. Austriacul Bernhard
Widder este totodată scriitor, poet, eseist, traducător. Şi nu
scrie numai in limba germană, ci este şi un cunoscător temeinic al
latinei, aşa că a invăţat cu uşurinţă spaniola, inţelege italiana
si, spre surprinderea cititorilor, imboldit de vizitele tatălui său
in România, a inceput să inveţe limba română, sub indrumarea
soţului unei diplomate românce.
A devenit totodată iubitor al
ţinuturilor româneşti, dar şi al poeziei noastre, căci in
biblioteca lui sunt şi Blaga, şi Bacovia, dar şi Mihail Sebastian,
toţi in limba germană.
Nu vorbim de ajuns despre Bernhard Widder
dacă nu spunem şi că este istoric al arhitecturii, el ocupându-se
intens, cale de peste un deceniu, de vasta operă a
austro-americanului Herbert Bayer, arhitect şi peisagist crescut la
şcoala Bauhaus-ului. Un artist despre a cărui operă a şi organizat
o expoziţie la Bucureşti, in urmă cu aproape trei ani. Şi nu ştiu
dacă am spus totul despre preocupările acestui spirit dornic de a
cunoaşte, de a scormoni, de a vedea, curios in cel mai bun sens al
cuvântului. Fotografiile lui sunt adesea ca un haiku, fie acesta
alb-negru sau color, căci Bernhard ştie adesea să surprindă dacă nu
esenţialul, măcar o imagine ce trezeşte sentimente şi naşte idei.
Un punct de plecare către meditaţie.
Pe deasupra, are şi
generozitatea de a organiza de mai bine de douăzeci de ani ceea ce
iniţiatorii, dintre care a mai rămas doar el şi arhitectul Fritz
Schmidmair, numesc Salon. Un loc in care se citeşte poezie,
proză, se organizează concerte de muzică, expoziţii de fotografie
şi de pictură. O replică ironică la saloanele de secol XIX-XX, care
erau pompoase şi adesea lipsite de conţinut, promovând o cultură
care era doar apanajul prezentării toaletelor unor doamne din
protipendada vieneză, cultura şi literatura trecând pe planul doi.
Era, pe atunci, foarte la modă să ai un salon literar, căci
astfel iţi creşteau acţiunile. Tocmai asta ironizează de mai bine
de douăzeci de ani Bernhard şi Fritz, căutând numai acte de cultură
care să imbogăţească spiritul, insoţite de un vin bun şi un
sandviş, capabile să deschidă pofta de discuţie. Pentru asta,
Bernhard sacrifică timp şi energie. Ca şi alţii să se exprime, să
se poată afirma.
Bernhard scrie o poezie care il
reflectă: călătorul gata să descopere esenţialul. Călătoria este
pentru el un pretext menit să-l facă nu numai să vadă altceva, ci
şi să-i ascută vederea. Se poate spune că fotografia are rolul ei
in poezia lui Bernhard. Multe versuri sunt imagini bine tăiate din
peisaj, iar amănuntele sunt abia o punere in abis a abstractului, a
simţământului care evită metafora, retorica, patosul. Patetic nu
mai poate fi un austriac după nazism, spune Bernhard, purtând pe
umeri povara inaintaşilor săi. Aşa că metafora şi patetismul nu le
veţi găsi in poezia scriitorului austriac. Pasiunea o refuză,
păstrând-o pentru viaţa particulară, unde se poate dezvolta in
toată plenitudinea sa. Iubirea sa pentru călătorie se reflectă şi
in revelatorul său poem despre complexul de sculpturi de la
Târgu-Jiu al lui Constantin Brâncuşi. A scris poezia inainte de a
vizita complexul. Iar vizita de acum câţiva ani a reprezentat doar
rescrierea poemului, in trecere pe lângă Poarta Sărutului. Nu s-a
aşezat la masă, la Masa Tăcerii, pentru că nu veniseră la intâlnire
toţi. Nu era acolo Brâncuşi, iar Jiul nu voia să se oprească din
curgere. Aşa că Bernhard a stat in picioare şi a privit. Privirea
lui este incă acolo. Iar poemul curge in continuare:
Nevăzut
(târgu-jiu: grădina lui
constantin brâncuşi)
nici măcar cei zece ani
groaznici n-au
distrus nimic din această operă,
se spune.
n-a venit nici un comisar sau
speculant, ca să
dea acestei grădini fără folos
un nume
nou in slujba progresului sau
a
socialismului
infăptuit.
la aproape şaizeci de ani a
rămas nevăzută
grădina pentru ochii care nu văd
nimic.
poartă masivă de piatră cu
câteva reliefuri, un cerc din
mici scaune rotunde in jurul
unei plăci circulare,
lemn sau piatră. stelă suplă
spiralată,
care dispare intre
arbori.
numele ei fie: coloana
nevăzutului.
un cuvânt mai mic decât
infinitul.
n-am fost acolo, o cunosc doar
din fotografii.
lemn ros de vreme, piatră cu
muşchi, păsări,
vânt sudic fierbinte in frunze
uscate,
care-adie peste câmpia
oltenească.
numele moale al localităţii,
târgu-jiu,
muzică
veche.