EVENIMENT / Geometria in spatiul Chintila

Autor: Sebastian Amza 24.09.2009
Cu un an inainte de disparitia sa, in 1985, pictorul Spiru Chintila a fost omagiat printr-o expozitie grandioasa (fireste, atât cât putea permite acea epoca sa imprumute din zacamintele de grandoare!). Dupa aceea, insa, fiindca istoria s-a luat cu alte treburi mult mai importante decât sa se zgâiasca la tablouri, timp de un sfert de veac uitarea si rugina timpului s-au asternut linistite peste opera pictorului. Mai mult, strict pentru detinatorii de pinacoteca de buzunar, obtinuta prin motoare de cautare speedy, una dintre aceste "enciclopedii" emite pe nerasuflate urmatoarele doua "linii": "(n. 1921, Bazargic, judetul Caliacra - d. 1985 - Bucuresti) a fost un pictor român, reprezentant al realismului socialist". In final, mai adauga cu jena si ca textul e numai un "ciot". Si, din pacate, acesta e purul adevar: doar atât a ramas, un ciot, din amintirea operei unui mare pictor român, pe nedrept si prea de timpuriu transferat la sectia arhiva.
Iata insa ca acum, dupa 25 de ani, initiativa ArtSociety* de a organiza o retrospectiva Spiru Chintila vine nu numai sa repuna in drepturile sale memoriale o opera interesanta si valoroasa. Dar si sa recalibreze viziunea asupra unui artist care, cum stim ca parsivul de destin are grija sa le "organizeze" pe toate, a primit ca "bonus" la aceasta neglijare postuma, un incredibil sir de tragedii familiale. In numai trei ani, trei purtatori ai patronimului sau au parasit aceasta lume: pictorul Andrei, fiul (2007), filologul Radu, fiul din prima casatorie (2008) si anul acesta, sotia sa, pictorita Simona Vasiliu-Chintila. Trei fiinte care au fost chemate sa-si reintregeasca familia in Câmpiile Elizee.
Expozitia - ce face parte dintr-un proiect mai amplu si având sprijinul ultimului purtator al numelui Chintila, fiul Matei, venit special din Germania pentru aceasta aducere-aminte - reuneste peste o suta de uleiuri, acuarele si desene, o parte dintre ele provenind din Pinacoteca Muzeului Municipiului Bucuresti si de la muzeele de Arta din Constanta si Râmnicu-Vâlcea, alta parte - din colectiile particulare. Altminteri, o stradanie laudabila, sprijinita si de Societatea Colectionarilor de Arta din România, fiindca, asa cum ne marturisea Matei Chintila, lucarile pictorului "beneficiau" de o raspândire atât de regretabila, incât unele dintre ele au ajuns sa fie expuse, acum, pentru prima data.
Fara indoiala ca nu stim daca, prin acest exceptional demers recuperator, esantionul din opera pictorului va reusi, asa cum spera organizatorii, sa "legitimeze pozitionarea lui Spiru Chintila intre cei mai importanti reprezentanti ai cubismului din istoria picturii românesti". Stim insa ca macar, in acest fel, se pot diminua cât mai drastic in constiinta publica dimensiunile etichetei severe de "reprezentant al realismului socialist".
Nu e mai putin adevarat, in acelasi timp, ca Spiru Chintila a fost un rasfatat al "establishment"-ului comunist inca din primii ani ai instalarii acestuia la cârma României. Stau dovada, printre altele, o galerie intreaga de tablouri care, chiar daca executate in stilul personal ce avea sa fie recunoscut si dupa patruzeci de ani de pictura, preaslaveau momentele "eroice" ale istoriei regimului, numeroasele contracte obtinute pentru lucrari de arta monumentala (precum mozaicurile si vitraliile realizate, in colaborare cu sotia sa ori cu alti artisti-militanti, la Focsani, Constanta, Tulcea, Câmpina, Medgidia, Bucuresti), dregatoriile detinute la vârful breslei artistilor sau participarile neconditionate si constante din 1947 (se spune ca in numar de peste 200), la toate Saloanele Oficiale, expozitiile anuale de stat, bienalele, republicanele, interregionalele, la "Magistralele Socialismului" si la "Cântarea României" sau la expozitii personale si de grup in strainatate (adica nu numai in URSS, China, Bulgaria, Cehoslovacia, Polonia sau Ungaria, ci si in SUA, Mexic, Argentina, Brazilia, Portugalia, Spania sau Italia).
Dar nu acesta e sensul descifrarii personalitatii lui Spiru Chintila. Sau, mai exact, nu in aceasta directie (fiindca, sa ne amintim ca la fel ca el au fost multi, unii dintre ei supravietuindu-i cu brio, pâna-n zilele noastre!). Ar fi prea simplu si prea comod. Cum la fel de confortabil este sa stai picior peste picior, sa rasfoiesti istoria artei si sa constati cu o superioritate doctoral-academica, odata ajuns la capitolul dedicat celui alintat in copilarie Spirache, ca acesta a cochetat la inceputuri cu fovismul, apoi cu cubismul, pentru a fi, in sfârsit, clasificat drept unul "dintre cei mai autentici exponenti ai constructivismului in arta româneasca". Sau ca, in afara de creatia de sevalet - compozitii, naturi statice, nuduri, portrete si peisaje (cu precadere dobrogene, dar si din alte tari!) - artistul s-a remarcat si prin lucrari de tapiserie si arta decorativa.
De aceea, provocarile pe care le propun lucrarile lui Spiru Chintila, acum, unele la peste o jumatate de secol de când au fost create, sunt, credem, de alta natura. Geometria semantica in care se inscrie opera sa ar trebui sa fie mai umana, mai comprehensiva si, poate, de ce nu, mai distincta fata de clisee.
De pilda, ar fi interesant de urmarit mai multe lucrari din perioada studiilor la Academia Libera de Pictura din Bucuresti, ca sa regasim, cât se poate, fireste, in urmele de pasta ale penelului sau in grafica nervoasa, ceva din striatiunile emotive venite dinspre maestrii la izvorul carora artistul si-a potolit setea creatoare: Camil Ressu, Francisc Sirato, Al. Ciucurencu sau arh. Horia Teodoru. Fiindca exista impresia subterana ca "militantismul" civic deprimant (luptatorii din "garzile patriotice" tinând mâinile inclestate pe arme in "glorioasa" zi de 23 august '44, sau viziunile entuziaste din zeci de tablouri cu uzine agasante, cosuri fumegânde cu spor si schele voioase alaturi de macarale ce râd in soare argintii etc. etc.!) clamat de Spiru Chintila, mai ales pâna in anii '70, nu a fost chiar asa de naravas. Si ca, uneori, chingile s-au slabit, peretii edificului au crapat, fatada s-a cojit (poate ca e vorba, si in cazul lui, ca si in al atâtor altora, de trucul aparentului compromis!), lasând sa se desluseasca, abia camuflate, semnele unei nelinisti secrete. O nesupunere sublimata, ce poate fi descoperita nu numai in "Seria metafizica" din 1945.
Apoi, sa fie oare intoarcerea din ce in ce mai insistenta la atelier, inspre nud si naturile statice de toate soiurile, rotite pâna la ameteala (cu fazan, cu peste, pe fond verde, la fereastra, cu fructe si scoica, cu obiecte si forme geometrice, cu masa rotunda etc.), sa fie, asadar, acestea semnul unei evadari spre interior? Al unui refuz vehement, dar "cu panas"? Al unei revolte sublimate cu viclenie (cine stie, stie, sanatos sa fie; sau, altfel spus, "honni soit qui mal y pense")? Nu stim, dar ar fi bine de stiut! Lasam astfel loc si altora, si mai fantezisti, sa scormoneasca.
Insa, un lucru e cert: inefabilul acelor "armonii cromatice apte sa transmita intelesurile lirice ale demersului pictural", pe care regretatul critic Dan Grigorescu le vedea, in 1983, in "peisajul" de inauntru in care artistul se autoexilase o vreme, se transfera, când si când, si afara. Insa nu intr-o oricare "afara", ci una tipica, personalizata pâna la sigiliu. Aceea cu marca Spiru Chintila. Tablouri ca "Peisaj dobrogean cu morminte tatare" (1975), "Câmp lânga Comana" (1975), "Peisaj geometric" (1976), "Apus de soare (geometric)" (1976) sau "Peisaj la Medgidia" (1978) fac deliciul unui spatiu geometric original.
Incarcat de mistere si revelatii, al caror gust l-ar face invidios pâna si pe inacritul Euclid.
*) - Un sfert de veac fara Spiru Chintila, retrospectiva, Galeria ArtSociety
amza_sebastian@yahoo.com