Cum ajunge un litru de apa minerala sa coste de 100 de ori mai mult in magazin decat la izvor

Autor: Mihaela Popescu 25.09.2009

Datele de la producatori arata ca platim de 20 de ori mai mult pe ambalaj decat pe apa atunci cand cumparam o sticla de 2 litri de apa minerala. Ce costuri antreneaza apa de la izvor pana la raftul din magazin?

Sticla de 2 litri de apa minerala, singurul produs in care materia prima reprezinta doar 1-2% din pretul la imbuteliator, ajunge la raft cu o valoare medie de 2,5 lei. Cel mai mult ii costa pe imbuteliatori ambalarea si transportul apei, in conditiile in care un PET de 2 litri presupune o cheltuiala de 0,3-0,4 lei, potrivit datelor din piata. Costul ambalajului reprezinta astfel 12-16% din pretul la raft al produsului.

La randul sau, distributia apei de la fabrica pana in magazine detine, in general, o pondere de 10-14% din costurile totale ale unui producator de profil.

In ultimii ani, majoritatea producatorilor mari de pe piata au investit in retehnologizarea fabricilor, astfel incat costurile cu forta de munca si-au diminuat importanta in bugetul de cheltuieli. "Costurile cu manopera reprezinta de regula un procent de 10-12% din total costuri. Acesta nu reprezinta costul cel mai important din structura de cheltuieli. De exemplu, butelia PET este un cost mai mare, o preforma de 2 litri avand in medie un cost de 0,065 Euro (0,3 lei)/bucata", spune Madalin Simion, brand manager al Biborteni.

"Salariile nu sunt un cost important pentru noi, deoarece lucram pe linii de capacitate mare, automatizate. PET-ul si transportul sunt cele mai importante elemente de cost pentru un imbuteliator de apa minerala", afirma Octavian Cretu, actionarul majoritar al Romaqua Group, producatorul apei Borsec. Nu exista insa date disponibile referitoare la ponderea cheltuielilor cu amortizarea in costul total al unei sticle de apa.

Redeventa, doar 1-2% din pret

Materia prima, apa, reprezinta cel mai mic cost pentru imbuteliatori. Astfel, producatorii care imbuteliaza apa prin licente de la SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale) platesc 9,3 lei pentru fiecare o mie de litri de apa luati de la izvoarele concesionate. O sticla de 2 litri pleaca din fabrica la un pret de 1,4-1,6 lei, potrivit datelor de la producatorul Bucovina, redeventa platita statului pentru apa reprezentand astfel 1-2% din acest pret.

Chiar daca imbuteliatorii romani nu investesc masiv in promovarea apei, bugetele fiind mult sub cele ale unui producator de bere sau sucuri, costurile de marketing sunt si ele mai mari decat cele de captare a apei din izvor.

Acestea detin in medie o pondere de 4-10% in costurile totale bugetate de un producator, potrivit datelor furnizate de surse din piata. Acestea au mai precizat ca bugetul de marketing poate depasi 10% din costurile totale la companiile multinationale care mizeaza foarte mult pe branduri.

Coca-Cola si Pepsi sunt singurele multinationale active pe piata locala a apei minerale in acest moment, doar Coca-Cola reusind pana acum sa intre in topul celor mai mari zece imbuteliatori dupa volumele produse. Pepsi a demarat in acest an o campanie importanta de promovare a apei Roua Muntilor, ca parte a proiectului de rebranding a acestui produs. Miza acestei campanii este promovarea brandului in locatiile din HoReCa (hoteluri, restaurante, catering).

Sezonalitatea aduce pierderi

Businessul de imbuteliere a apei minerale este o afacere dificila in ciuda faptului ca materia prima este usor de obtinut, spun antreprenorii locali.

"Este un business dificil pentru ca daca produci putin, mori. In plus, in extrasezon (iarna - n. red.) noi avem pierderi, pentru ca lucram la capacitate mica, iar costurile fixe se impart la mai putine unitati comercializate", explica Cretu.

El mai spune ca imbutelierea apei minerale este o afacere pentru antreprenorii care au planuri pe termen lung, pentru ca investitiile in liniile de imbuteliere se amortizeaza pe o perioada foarte mare de timp din cauza pretului mic al produselor.

Instalarea unei linii de imbuteliere automatizate presupune o investitie de 5-10 mil. euro, conform datelor din piata.

La nivelul pietei romanesti, cele mai mari investitii in imbutelierea apei minerale au fost realizate de companiile Romaqua si Coca-Cola.

Cretu a precizat ca investitiile totale in grupul Romaqua au ajuns in prezent la aproximativ 190 mil. euro, mai mult de jumatate din aceasta suma fiind directionata in unitatile de imbuteliere a apei minerale. Romaqua detine linii de imbuteliere a apei in trei locatii, la Borsec (Harghita), Stanceni si Busteni (Prahova).