Castigatorii ADOR: Intr-o industrie veche de 20 de ani, tineretea este mai degraba un avantaj decat un dezavantaj

Autor: Cristina Roşca 25.09.2009

In publicitate varsta conteaza si nu conteaza, insa talentul este indispensabil, sunt de parere Cosmin Simionescu si Dan Stanescu, creativii agentiei de publicitate Graffiti BBDO care cu cele sase premii castigate la festivalul de publicitate ADOR 2009 au contribuit invariabil la desemnarea BBDO drept agentia de publicitate a anului.



"Tineretea nu reprezinta un dezavantaj in aceasta industrie. In Romania este cam greu sa fie asa, in conditiile in care nu exista profesionisti de 40 de ani, iar daca exista sunt putini. Industria este tanara, ea insasi are 20 de ani. De fapt, nu exista nicio regula, cel mai mult conteaza ce faci. Daca esti bun, varsta nu conteaza", marturiseau Dan Stanescu, Senior CopyWriter, si Cosmin Simionescu, Senior Art Director in cadul BBDO, care la 25 si respectiv 30 de ani sunt unii dintre cei mai tineri medaliati ai festivalului de creatie in publicitate ADOR din acest an.

Creativii sunt de parere ca brandul si target-ul sunt unii dintre factorii care influenteaza activitatea angajatilor din advertising. "Daca brandul este tanar, targetul il reprezinta tinerii, si astfel el poate fi avantajat pentru ca intelege mentalitatea celor de varsta sa. Situatia poate fi aplicata si invers", spun cei doi.

In cazul lor, clientul Mountain Dew, pe care l-au preluat in urma cu mai bine de trei ani, a fost cel care le-a adus "notorietatea". Ei spun ca au fost norocosi pentru ca Mountain Dew, bautura racoritoare din portofoliul Pepsi, este clientul lor de suflet iar ei sunt in targetul produsului. "Lucram pentru MD, bem MD, mergem cu skate-ul, ne place cultura urbana pe care bautura o promoveaza. E mai usor sa lucrezi pentru un astfel de client", mai spun cei doi. "Clientul Mountain Dew are incredere in noi. Atunci cand ii expunem o idee el o accepta pentru ca ne vede mai apropiati de target-ul bauturii si crede ca intelegem gandirea si mentalitatea clientilor-tinta.

Doua medalii de argint si una de aur

La ADOR, atat cele doua medalii de argint, cat si cea de aur au fost castigate cu campania "Put the urban in culture", pe care echipa a realizat-o pentru Mountain Dew, si care a fost una dintre cele mai premiate campanii din cadrul festivalului. "Cand am facut campania asta ne asteptam sa fie buna. Cand a fost gata, noua ne-a placut foarte tare si ne minunam de parca o realizase altcineva. Stiam ca am dat peste ceva bun", marturisesc cei doi. "De premii nu esti sigur niciodata. Poti avea o lucrare foarte buna si sa nu iei premiu. Daca mai castigi si premii pentru munca ta atunci esti clar convins ca e bine", adauga ei. Campania publicitara, ce apare pe print, pleaca de la tablourile lui Munch, Picasso si Van Gogh care sunt stilizate si transpuse in arta urbana. "Am luat Strigatul lui Munch si pornind de la el ne-am imaginat ca cineva se da cu rolele pe bara unui pod, cade, se loveste si tipa de durere", povesteste Dan Stanescu. Pentru Van Gogh situatia este similara doar ca personajul cade si isi rupe o ureche.

Ideea campaniei a pornit chiar de la publicul tinta al Mountain Dew. Tinerii care beau MD sunt axati pe cultura urbana si nu iau contact cu cea clasica, de aceea echipa BBDO a dorit ca prin aceasta campanie sa culturalizeze tinerii, insa printr-o metoda mai putin conventionala care sa ii atraga.

"Mountain Dew e bautura care defineste cultura urbana, si asa am ajuns sa facem campania asta. Am cautat ceva care sa apropie tinerii de cultura. Cand cautam am descoperit ca in tablourile lui Van Gogh sI Munch oamenii aceia sunt chinuiti, cel putin aparent", spune unul dintre cei doi castigatori ai ADOR 2009.

Cosmin Simionescu, absolvent al Facultatii de Arte, sectiunea design si-a pus cunostintele in practica si in cinci minute a realizat desenele pentru campanie.

"Desenele au fost gata in cinci minute. Initial am dorit sa reproducem picturile, insa era complicat, ar fi durat mult timp si noi nu credeam ca e cea mai buna idee", isi aminteste senior art directorul BBDO, care s-a alaturat echipei agentiei in urma cu aproximativ sase ani. Acesta a fost motivul pentru care cele trei imagini au fost realizate stilizat, de o maniera mai apropiata de stilul celor care beau Mountain Dew, grafferi, skateri, adepti ai artei urbane.

Oficialii Pepsi au fost incantati de campanie, desi initial s-au aratat sceptici pentru ca nu stiau daca lumea a auzit de Van Gogh si Munch.

Scopul campaniei este culturalizarea

"Celor de la Pepsi le-a placut campania, insa ne-au intrebat daca stie lumea cine este Van Gogh. Noi am spus ca majoritatea stiu, iar daca nu, acesta este un bun moment sa invete. Acesta este si unul dintre scopurile campaniei, culturalizarea. Este o modalitate de a crea un pod intre cultura urbana - graffiti, hip hop - si cea clasica", spune Dan Stanescu, care a inceput sa lucreze pentru prima oara in publicitate in urma cu patru ani, in cadrul Graffiti BBDO.

Cei de la BBDO se ocupa de crearea spoturilor pentru print si de adaptarea spoturilor tv. "Spoturile TV vin din afara pentru ca sunt cele mai costisitoare, iar MD este un brand mic. Cand l-am preluat in urma cu 3-4 ani era cel mai mic brand din portofoliul Pepsi. Acum a ajuns numarul doi sau trei. Cu toate acestea, ca sa le faci pe toate in tara, campaniile pentru TV, radio, print, inseamna ca piata are nevoie de altceva decat iti dau cei din afara, inseamna ca spotul nu este potrivit pentru contextul din tara noastra, iar piata locala este foarte dezvoltata. In Romania, MD creste odata cu cultura urbana de la noi, si mai are loc de crescut in conditiile in care cultura urbana are 20 de ani", spun cei doi.

Cei doi mai spun ca au realizat campania castigatoare cu "zero lei, dincolo de cheltuielile externe", pentru ca nu a fost nevoie de persoane din exterior care sa realizeze desenele, grafica sau orice alt detaliu.

"Acesta a fost un caz fericit. Noi suntem specializati sa facem campanii pe low budget. Acesta este un lucru bun, insa nu stiu daca este de dorit. Nu stiu cum o sa ne influenteze pe noi pe viitor lucrul acesta. Pentru agentie e mai important sa faci un print de 10.000 euro pentru care sa utilizezi specialisti din afara decat sa te chinui tu sa il faci", recunosc cei doi.

"Cumva e si o chestie de orgoliu, cand vezi campanii care au costat de 10.000 de ori mai mult decat a ta si care sunt mai putin apreciate. Banii sunt importanti atunci cand ai lucrari pe care nu le poti face singur. Atunci ai nevoie de bani", adauga ei.

Nominalizarea la Cannes, cel mai important premiu

Campania "Put the urban in culture" a adus echipei BBDO mai multe premii, insa cel mai important, potrivit marturisirilor creatorilor sai a fost nominalizarea la Cannes.

"Ca si castigatori ai ADOR ne simtim bine, insa faptul ca am luat chiar trofeul ne face sa ne simtim si mai bine. Noi am mai luat si alte premii cu aceasta campanie, atat la editiile mai vechi ale ADOR, cat si la Adprint sau la concursuri de creatie la Portoroz, Slovenia. Nominalizarea la Cannes este insa cea mai importanta, fiind o competitie de alt calibru, iar lucrarile inscrise avand o alta calitate", recunosc castigatorii a sase premii ADOR 2009.

"Cineva a spus la un moment dat sa fii finalist la Cannes insemna ca esti foarte bun, sa iei un premiu inseamna ca ai noroc, in conditiile in care se inscriu la fiecare editie 7-10 mii de lucrari si se aleg 100 pentru finala", adauga ei. Cannes Lions este cel mai important eveniment pentru industria internationala de publicitate, organizat pentru prima data in urma cu 55 de ani. Despre viitor cei doi spun ca si-ar dori sa lucreze in alta tara, unde publicitatea este mai dezvoltata.

"Ne-ar placea sa mergem sa lucram in alta tara, unde publicitatea e altceva. Publicitatea este dezvoltata acolo unde este dezvoltata societatea. Americanii fac publicitate de 150 ani, pe cand noi, de 20 de ani sau mai putin", sunt de parere Cosmin Simionescu si Dan Stanescu. Cu toate acestea, romanii sunt cei mai creativi din regiune, dar mai avem de crescut. "Ce facem, chiar daca facem bine, altii au trecut deja pe acolo", spun ei.

In acest an, in cadrul celei de-a opta editii a festivalului ADOR, ce premiaza creativitatea in publicitate, Graffiti BBDO a primit cea mai importanta distinctie, agentia de publicitate a anului, dupa ce a reusit sa obtina 3 trofee de aur, 7 de argint, 3 de bronz si 10 lucrari in shortlist. La festival s-au inscris 221 de lucrari, apartinand a 36 de agentii, iar dintre acestea, 17 lucrari au fost medaliate cu aur, 21 cu argint si 27 cu bronz.