Insolventa scapa companiile de creditori, dar fara reorganizare riscul falimentului este aproape

Autori: Roxana Pricop , Cristi Moga 24.09.2009

Insolventa ofera un ragaz de timp companiilor in fata creditorilor, cu riscul unei reputatii grav afectate in piata si al pierderii partenerilor de afaceri, insa nu le scapa pe acestea de datorii. Restructurarea activitatii si reorganizarea creditelor sunt solutii care pot feri compania insolventa de intrarea in faliment, au fost de parere participantii la seminarul "Cum te poate proteja insolventa de creditori" organizat ieri de Ziarul Financiar.



Desi prezinta avantajele rescadentarii creditelor si taxarea inversa a TVA-ului, declansarea procedurii de insolventa nu este ferita de riscuri, putandu-se transforma intr-un faliment daca nu are loc o restructurare a companiei, au fost concluziile seminarului "Cum te poate proteja insolventa de creditori". Seminarul a fost organizat de ZF la hotelul Hilton din Capitala in parteneriat cu compania de consultanta si audit PricewaterhouseCoopers, BDO Conti Insolvency, Piperea&Asociatii, Zamfirescu Racoti Predoiu, Vasile Deleanu si Asociatii, Stanescu, Milos, Dumitru& Asociatii si Casa de Insolventa Transilvania.

"Nu suntem vampiri, nu vrem sa vedem sange, dar datoriile trebuie platite, iar cele care nu vor fi achitate in acest an vor fi platite anul viitor", spune Aureliu Ilin, director al Directiei comerciale pentru IMM-uri in cadrul BRD.

Apelul companiilor la insolventa ca solutie pentru traversarea perioadei de criza sau pentru a redresarea activitatii s-a intensificat in acest an, cand au fost deschise 15.000 de dosare noi de insolventa, din care 4.000 au fosr initiate la cererea debitorului.

"Numarul de dosare noi de insolventa ar putea depasi in acest an 20.000, mai mult cu aproape 40% decat anul trecut, insa se inregistreaza o crestere de 300% fata de anul 2007. Pana in trimestrul al doilea al anului viitor nu vad o imbunatatire a situatiei, in privinta scaderii numarului de companii care aleg deschiderea procedurilor de insolventa", spune Arin Octav Stanescu, managing partner la Stanescu, Milos, Dumitru & Asociatii.

Speranta Munteanu, senior director la PricewaterhouseCoopers Romania, este insa de parere ca nu intotdeauna criza a dus la declansarea insolventei si restructurari, voluntare, ci si greselile de strategie si management.

"Nu intotdeauna criza este vinovata de intrarea companiei in restructurare voluntara. Greselile de management, strategia de business alaturi de problemele de lichiditate pot impinge compania spre restructurare voluntara. Riscul pentru companie este si mai ridicat atunci cand proprietarul este si manager, iar acesta nu are un plan de succesiune sau dispune de capabilitati restranse", explica ea.

Directorul BRD este de aceeasi parere, completand ca "'rata mortalitatii' in randul IMM-urilor a fost ridicata si in trecut. Este firesc ca criza sa duca la cresterea acestei 'rate de mortalitate'. Vina pentru acest lucru este comuna, si a bancilor, si a companiilor care au credite neperformante".

Cresterile costurilor de finantare, contractia afacerilor si reducerea consumului in contextul crizei pun presiune asupra companiilor, pentru unele dintre acestea solutia salvatoare fiind restructurarea si intrarea in insolventa.

"Scaderea cifrei de afaceri si a pretului afecteaza foarte puternic companiile de retail. Afacerile de retail sunt in insolventa iminenta, reesalonarea creditelor nefacand decat sa intarzie intrarea in insolventa. Astfel, singura solutie pentru aceste companii, care si-au bazat cresterea pe finantare bancara, este reorganizarea si restructurarea creditelor", spune Andrei Cionca, managing partner la Casa de Insolventa Transilvania.

In acelasi timp, Lorena Stoian, partener in cadrul firmei de avocatura Vasile Deleanu si Asociatii, a descris aspectele pozitive ale deschiderii procedurii din proprie initiativa, punctand printre altele faptul ca furnizorii de electricitate, gaz, apa sau telefon nu pot sista serviciile catre debitor, stoparea curgerii dobanzilor.

"Avantajele deschiderii procedurii de insolventa constau in suspendarea tuturor actiunilor judiciare si extrajudiciare in care este implicata compania, precum si stoparea curgerii dobanzilor si a majorarii penalitatilor pentru intarzieri. Cu toate acestea, trebuie avut in vedere si majorul dezavantaj al afectarii imaginii companiei, insolventa fiind o procedura publica", spune ea.

Insolventa expune compania la riscul de a-si pierde partenerii de afaceri, perceptia generala asupra insolventului fiind negativa.

"Riscurile care apar odata cu declansarea insolventei sunt in general legate de perceptia negativa asupra acestei proceduri, iar istoria ultimilor zece ani caracterizata printr-un numar mare de insolvente confirma acest lucru. Creditorul se teme ca debitorul vrea sa il fraudeze. Un alt risc este pierderea partenerilor de afaceri, care poate afecta redresarea companiei in viitor", spune Geanina Oancea, senior manager la BDO Conti Insolvency.

Administratorul special se va ocupa de contractele companiei intrate in insolventa, cu scopul de a maximiza averea insolventului.

"Pentru maximizarea averii debitorului, administratorul special sau lichidatorul numit are un drept special de optiune legat de soarta actelor incheiate, respectiv denuntarea acestora", spune Stan Tirnoveanu, senior partner la Zamfirescu Racoti Predoiu.

Nu doar companiile intampina dificultati in achitarea datoriilor, ci si persoanele fizice. Gheorghe Piperea, managing partner la Piperea si Asociatii, a fost de parere ca o reglementare a insolventei persoanelor fizice este imperios necesara in actualele conditii cand rata de indatorare in randul populatiei si somajul au crescut vertiginos.