Test Auto ZF: 3.700 km cu Ford Mondeo, Expresul de Frankfurt

Autor: Bogdan Alecu 25.09.2009

Un drum in afara tarii de cateva mii de kilometri isi poate oferi cea mai buna imagine de ansamblu despre o masina. O testezi si pe drumuri virajate, si pe autostrazi, si pe Autobahn fara a avea limita de viteza. In plus ai ocazia de a petrece suficient de mult timp in masina pentru a-i descoperi toate defectele si calitatile.

Calatoria din acest an catre Salonul Auto de la Frankfurt am ales sa o efectuam cu un Ford Mondeo Titanium S, cu motorul diesel de 2,2 litri TDCi, de 175 CP si 400 Nm - motor suficient de mare si elastic pentru a merge cu 200 km/h fara probleme prin Germania si care dispune de un portbagaj incapator pentru toate bagajele.

La prima vedere ai tendinta sa ignori confortul oferit de scaunele unei masini, deoarece nu ai ocazia sa stai in ele chiar si zece ore. Dar la Mondeo ajungi sa le apreciezi foarte mult. La fel cum apreciezi si senzatia oferita de finisajele din piele de pe portiere si spatiul disponibil pentru pasagerul din dreapta. Pot spune acelasi lucru si despre spatiile de depozitare. Indiferent de locul unde stai in masina, intotdeauna ai unde sa-ti pui o sticla de apa, sau cateva batoane de ciocolata, si desigur telefoanele mobile - pentru care exista un spatiu special amenajat la baza consolei, care dispune si de o suprafata cauciucata, pentru ca acestea sa nu alunece.

Daca am fi efectuat un test normal, de maximum 1.000 km cu siguranta nu am fi ajuns sa apreciem aceste "detalii" dar dupa patru zile de stat in masina este cu totul alta discutie.
In cei aproape 3.800 km, dintre care 1.200 km prin Romania, Mondeo a consumat in medie 6,8 litri/100 km, adica in total 260 de litri de motorina, sau aproape patru rezervoare pline - putin daca ne gandim ca totusi este o masina cu o greutate de peste 1,6 tone, la care s-au adaugat inca 400 kg - reprezentand motorina, pasagerii plus bagajele.

In plus consumul este unul mai mult decat rezonabil. Cu toate ca valoarea de 6,8 litri/100 km pare relativ mare, trebuie luat in calcul traficul din Romania, plus autostrazile din Germania, unde s-a rulat cu viteze cuprinse intre 120 km/h pe portiunile cu viteza limitata si 200 km/h pe cele fara limita de viteza. Spre exemplu, consumul mediu pe autobahn la 200 km/h ora este de 15,6 litri/100 km. Pe de alta parte, in Romania trebuie sa faci foarte multe depasiri, cu accelerari bruste, care automat duc la cresterea consumului.

Printre cele mai apreciate dotari ale lui Mondeo a fost tempomatul sau cruise-controlul. toate comenzile acestuia sunt amplasate pe volan si au butoane mari, care le poti actiona fara sa te uiti la ele. La modelele concurente spre exemplu fie ai o maneta in spatele volanului care concentreaza atat de multe comenzi incat ai nevoie de manual numai pentru a porni tempomatul, fie le care in doua locuri - pe volan si pe consola dintre scaune.

O dotare foarte importanta la un drum de 4 zile o reprezinta si cd-changerul cu sase CD-uri si suport MP3. Un singur CD cu cateva sute de melodii pare suficient. Nu este. Abia sase CD-uri sunt. Mai ales dupa 12 ore de condus sau stat in masina.