Marile firme de leasing se uita cum li se topesc afacerile

Autor: Angela Placinta 27.09.2009

Primele sase luni au redus drastic finantarile acordate de majoritatea companiilor mari de leasing, in principal din cauza prabusirii pietei auto, dar si a inghetarii investitiilor in echipamente industriale.



Cele mai mari firme de leasing financiar de pe piata locala au incheiat primul semestru cu afaceri reduse cel putin la jumatate fata de aceeasi perioada din 2008, deoarece principalii lor clienti - companiile - nu mai investesc in parcuri auto sau in echipamente industriale si de constructii.

Firme ca Porsche Leasing, NBG (fosta Eurial), Impuls si VB Leasing, prezente in top zece pe aceasta piata, au inregistrat scaderi intre 43% si 61% a valorii bunurilor finantate in primele sase luni. Exceptie face doar Afin Leasing, care finanteaza in principal achizitia de camioane Iveco. In aceasta perioada compania a raportat o crestere de 49% a finantarilor acordate.

"Principala si cea mai grava cauza a scaderii este prabusirea pietei auto cu 60%. In realitate, cred ca vanzarile de masini noi in Romania s-au redus cu 75%, daca nu le luam in calcul pe cele care merg la export", spune Razvan Diaconescu, directorul general al Impuls Leasing, companie care in primul semestru a inregistrat o scadere de 61% a finantarilor, pana la 46,3 milioane de euro.

Au mai contribuit la prabusirea pietei de leasing si scaderea cu 80% a vanzarilor de camioane, dar si reducerea pietei de utilaje de constructii cu 90%.

"Nu mai avem ce sa finantam. Anul acesta nu s-a facut nicio investitie si firmele prefera sa inchirieze decat sa cumpere in leasing. Chiar daca inchirierea e mai scumpa, avantajul este ca se poate face pe perioade foarte scurte de timp", afirma Diaconescu.

Dupa scaderi de peste 50% in primele sase luni ale anului, care vor continua si la inceputul toamnei, directorul general al Impuls Leasing spune ca urmeaza o stagnare a finantarilor in noiembrie, pentru ca in aceeasi perioada a anului trecut piata scazuse deja mult. "Nu vom cobori sub nivelul din noiembrie 2008, cand criza se simtea deja. O revigorare a pietei cred ca urmeaza in a doua jumatate a anului viitor."

Nu doar lipsa de investitii a clientilor companii a dus la scaderea afacerilor firmelor de leasing, ci si cresterea numarului de someri si reducerea salariilor si a bonusurilor primite de potentialii clienti persoane fizice.

Desi finantarile scad, multe firme de leasing au inasprit conditiile de creditare, principala masura fiind cresterea avansului. Astfel, daca anul trecut o masina putea fi achizitionata platind un avans de 10-15% din valoarea acestuia, anul acesta avansul nu mai coboara sub 20-25%.

Potrivit datelor Asociatiei Societatilor Financiare (ALB), piata de leasing a scazut in primul semestru din acest an cu aproape 74%, pana la 776,6 milioane de euro. Leasingul pentru vehicule s-a redus cu 76%, pana la 507 milioane de euro, cel de echipamente a scazut cu 82%, pana la 117,3 milioane de euro, in timp ce finantarile pentru sectorul imobiliar s-au diminuat cu 21%, pana la 152 de milioane de euro. In 2008 finantarile totale acordate de firmele de leasing s-au redus cu 3%, in conditiile in care in anii anteriori piata a inregistrat cresteri cuprinse intre 40% si 60%.