Cum taie costurile un producator de mobila: Concedii fara plata, masini care transporta mai multe comenzi si bugete lunare la Silvarom

Autor: Ioana David 30.09.2009

Compania Silvarom Bucuresti, unul dintre cei mai importanti producatori locali de mobila, si-a stabilit incepand din iulie o tinta de reducere cu 20% a cheltuielilor, buget care se calculeaza lunar pe fiecare sectie din companie. Scaderea chletuielilor este similara cu diminuarea vanzarilor de la inceputul anului.



"Ne-am fixat bareme in care trebuie sa ne incadram, pe fiecare sectie, pe fiecare cheltuiala. Pentru sectia de productie, spre exemplu, cheltuielile nu trebuie sa depaseasca 95% din vanzarile pe care le genereaza aceasta sectie", a spus Ioan Marginean, directorul economic al Silvarom.
Astfel, una dintre sectiile Silvarom si-a bugetat cheltuieli lunare de 226.000 de euro (950.000 de lei lunar sau 7,6 mil. lei la opt luni), ceea ce inseamna ca nivelul cheltuielilor nu poate depasi 214.000 de euro.
Nu dau oameni afara, dar exista o saptamana de concediu fara plata
In ceea ce priveste costurile salariale, cei aproape 400 de angajati ai companiei stau o saptamana in fiecare luna in concediu fara plata, iar in felul acesta Marginean spune ca elimina posibilitatea de a da oameni afara.
Pentru a asigura acest nivel al cheltuielilor compania a taiat pe toate nivelurile, de la cheltuielile cu intretinerea utilajelor la cele cu paza, la cele cu flota de masini. In prezent, nu toate masinile Silvarom transporta marfa in aceeasi zi, multe dintre ele ramanand in garaj pana se strang mai mullte comenzi.
"O comanda se duce la patru-cinci clienti astfel ca mai apar intarzieri. Incercam sa rezolvam cu fiecare client in parte", mai spune Marginean.
El spune ca pana acum cheltuielile se situeaza la nivelul bugetat, cu mici diferente, astfel ca in fiecare luna au lucrat pe profit. Reducerea cheltuielilor cu 20% va permite companiei sa pastreze profitul pana la sfarsitul anului.
"Nu suntem disperati, insa nu putem face previziuni. Pe trendul anului trecut, care a fost bun, nu putem merge", mai spune reprezentantul Silvarom.
Compania estimeaza ca finalul de an va fi mai bun pentru industria de profil. Pana acum insa majoritatea jucatorilor, inclusiv retailerii, au anuntat scaderi ale vanzarilor in prima parte a acestui an, insa se asteapta la o accentuare a acestui fenomen in perioada urmatoare. In 2007, Silvarom a renuntat la activitatea de export in contextul evolutiei cursului de schimb de la acea data, ceea ce a afectat in mod negativ rezultatele din 2008. Anul trecut, compania a avut afaceri de 9,6 mil. euro, in scadere cu 15% fata de 2007.
Vanzarile si-au revenit usor in septembrie
In septembrie, potrivit lui Marginean, s-a simtit o crestere de circa 10% a vanzarilor fata de lunile anterioare.
In primele sase luni ale acestui an, piata interna de mobila a atins valoarea de 431,2 mil. euro, cu 26,2% mai putin comparativ cu intervalul similar din 2008. Dintre indicatorii comertului cu mobila, cea mai mare scadere, de 35,6%, au avut-o importurile. Acestea s-au situat in primul semestru la 155,7 mil. euro. De cealalta parte, exporturile au avut un minus de 17,4% pana la 492,3 mil. euro. In industria mobilei, la finalul primelor sase luni lucrau 56.800 de persoane cu 22% mai putin raportat la perioada similara din 2008.
Cei mai mari jucatori din industrie sunt, potrivit Anuarului de Business al Romaniei, Mobexpert, Elvila, IKEA, Italsofa, Sortilemn, Staer, Lemet, Plimob, Silvarom si Alprom.
In ceea ce priveste piata de mobilier de birou, unul dintre cele mai efervescente segmente din industrie in anii premergatori crizei, s-a intors la nivelul din 2005, scazand cu 50% in primele sase luni, conform datelor jucatorilor din domeniu. Pana la sfarsitul anului, mobilierul de birou ar putea atinge valoarea de 40-60 mil. euro.