FANTASY & SCIENCE FICTION / Natiunea Cyborg
Autor:
Michael Haulica
30.09.2009
Cam asta e ideea romanului Babylon Babies, de Maurice
G. Dantec (Polirom, 2009, traducere din limba franceza si note de
Rita Chirian, postfata de Alexandru Matei): Natiunea Cyborg. Dar
pâna la idee...
Mai intâi am vazut filmul. Nu stiu de ce. Ca sa aflu despre ce
e vorba (nu ma deranjeaza spoilerele, nu citesc o carte doar pentru
a afla ce se intâmpla)? Ca sa ma lamuresc ca este destul de SF
(stiind ca Polirom nu este - cel putin in declaratii - o editura
fan SF)? Coperta reproduce un poster al filmului si e destul de
clara partea cu sefeul...
Ei, si filmul mi-a parut excelent in primul sfert de ora, apoi
s-a transformat intr-o productie de Hollywood, cam seaca, dar plina
de efecte vizuale. Plus Vin Diesel (adica tot aia).
Apoi am citit cartea. Si prima impresie a fost ca, vizual,
filmul e mai reusit. Evident, vizual! Ca doar de-aia e film. Ca
doar de-aia e regizat de Mathieu Kassowitz. Decorurile (s-a filmat
in Cehia, se vede clar ca sunt blocuri dintr-o tara ex-comunista),
atunci când le vezi, au mai mult impact decât când ti le
imaginezi.
In 2013 (romanul a fost publicat in 1999), doua tabere se
lupta s-o pastreze sau sa puna mâna pe Marie Zorn, o tânara care
transporta ceva, dar putini stiu ce. De o parte este Biserica
neolitilor, care comanda transportul fetei in Canada, transport
asigurat de Anton Gorski, un cap al mafiei siberiene, si Romanenko,
un colonel rus, atasat la o ambasada din extremul orient rusesc,
care are obiceiul sa simuleze luptele din zona intr-un joc numit
Kriegspiel. Biserica ii mai are de partea ei pe bikerii Hell's
Angels. Gruparea adversa este Templul de logologie, care vrea sa
puna mâna pe Marie. In slujba lor sunt bikerii Rock Machines.
Evident, incepe o urmarire transcontinentala si o lupta feroce
pentru a intra in posesia "pachetului", adica Marie Zorn. In Canada
mai apare o tabara, cei care isi spun Natiunea Cyborg, un fel de
pas inainte in evolutia omenirii; si ei vor sa puna mâna pe Marie.
Aventuri dupa aventuri, lupte, arme sofisticate, morti dupa
morti... La inceput am crezut ca este vorba de un roman obisnuit,
mainstream, scris cu mijloacele unui scriitor de cyberpunk. Apoi au
aparut elementele care chiar fac din acest roman unul cyberpunk,
doar ca ceva mai stufos, stufos pâna la imbâcseala uneori.
Ideea, cea pierduta pe drum de film, este ca Marie Zorn nu
poarta un virus (cum s-a crezut la un moment dat), ci poarta doi
fetusi care reprezinta produsul evolutiei naturale si al tehnicii
artificiale, efortul muncii de doua decenii al oamenilor de stinta
in incercarea de a ajunge la "omul nou", un alt fel de om nou decât
cel de care avem cunostinta noi, românii, un om care, pe scara
evolutiei, vine dupa homo sapiens. Un om capabil sa se conecteze la
calculatoare si minti, un om capabil sa prevada viitorul etc. Asta
este miza romanului.
Dantec scrie bine pe alocuri, poate fi interesant, are
imagnatie, are idei. Dar are si pasaje plicticoase, absconse, pe
care nu le poti lega, la prima vedere, de nimic, care or fi
simbolizând ele ceva in mintea autorului, dar sunt greu de
descifrat de cititor, mai ales când da si in pasareasca sefistoida
(pasaje peste care se cam trece fara prea mari mustrari de
constiinta), are dialoguri in care se varsa teorii (mai mult sau
mai putin) stintifice, dar ca "idei SF" sunt OK, se baga intr-o
zona geografica foarte interesanta si buna de muls - fostele
republici sovietice, mai exact cele asiatice (avem parte chiar de o
tentativa de secesiune a republicilor siberiene), si probabil ca
destramarea marelui colos a facut ca peisajul sa fie parca rupt din
romanele postapocaliptice ale scriitorilor de SF, sa fie "o lume
o-târa-futurista", cum zice Alexandru Matei in postfata. Cam asta a
fost cartea.
Apoi am mai vazut o data filmul, desi nu este o realizare din
cele care se cer revazute, dar voiam sa ma lamuresc cât din carte a
fost transpus in film. Da... o mica parte. Filmul a fost un fel de
rezumat, un sinopsis al cartii, din care s-a eliminat exact ideea
de baza, cea a Natiunii Cyborg, cea a postumanitatii. Desi apar in
film personajele Natiunii Cyborg, asa cum apar, nu sunt decât
gadgeturi SF, fara motivatia pe care o gasim in roman. Asa ca
puneti mâna pe carte daca vreti sa stiti ce a vrut Maurice Dantec,
daca vreti sa aflati o varianta de lume de dincolo de homo
sapiens.
MICHAEL HAULICA s-a nascut la 1 februarie
1955. A absolvit Facultatea de Matematica, Sectia Informatica, a
Universitatii Transilvania din Brasov in 1978 si, dupa 25 de ani de
activitate ca programator, a renuntat la informatica. A debutat cu
poezie in revista Flacara, in 1974, a publicat poezie, proza,
articole. A fost redactor al suplimentelor SF Supernova si
Alternativ SF, iar in anul 2000 a fondat revista Lumi Virtuale (in
format electronic). In perioada 2005 - 2007 a fost redactor-sef al
Editurii Tritonic, unde a coordonat colectiile fiction.ro si LIT si
a editat revista Fiction.ro. Sustine rubrici despre literatura
F&SF in Observator cultural, Ziarul de Duminica si Dilemateca.
A publicat texte in antologiile Motocentauri pe acoperisul
lumii (1995), Nemira '95, Nemira '96, Quasar
001 (2001), România SF 2001, Megaera Anthology
(SUA, 2005), AtelierKult: povestiri fantastice ( 2005),
Millennium Est (2006, in limba franceza), The New
Weird (SUA, 2008). A fost tradus in limbile engleza, maghiara,
croata, daneza, bulgara, franceza, ceha.