PREVIEW / Cum a intrat teatrul romanesc in mileniul trei (II)
Autor:
Cristina Modreanu
30.09.2009
Fenomenul Green
Hours
Foarte multi tineri s-au strans
incepand de la sfarsitul anilor 90 (mai exact din 1997, de la prima
premiera a unui spectacol de teatru) in jurul unui club
bucurestean, al carui patron, Voicu Radescu, a decis sa adauge
ofertei comerciale una culturala, constand in muzica de jazz si
teatru. Teatrul Luni de la Green Hours a produs mai multe
spectacole dintre care unele au fost premiate cu cele mai
importante distinctii din Romania in materie de teatru - Premiile
UNITER (Asociatia oamenilor de teatru din Romania). In 2002,
actorul Florin Piersic jr. a ridicat monodrama la rang de
capodopera, prin versiunea lui la piesa lui Eric Bogosian, "Sex,
drugs & rock'n'roll", pe care a tradus-o si regizat-o,
interpretand si toate personajele din seria propusa de autorul
american.
Tot la Green Hours, in 2003 s-a nascut si cel mai
inovator spectacol al Gianinei Carbunariu, "Stop the tempo", scris
si regizat de autoare, un adevarat manifest al unei generatii
debusolate, care nu-si gaseste propriile valori si modele,
preferand autodistrugerea. Montarea era una iesita din tipare, cei
trei tineri actori jucand in bezna, luminandu-si unul altuia
chipurile cu ajutorul flash-urilor de lanterna. "Stop the tempo" a
fost tradusa si jucata pana acum in franceza si
germana.
Teatrul Luni de la Green Hours
are de cativa ani si un dramaturg "dedicat" - Peca Stefan.
Descoperit initial de dramAcum, Peca a studiat scrierea dramatica
la New York si scrie deopotriva in limba romana si in engleza.
Spectacolele cu piesele lui, puse in scena de tanara regizoare
Ana Margineanu, au fost prezentate cu succes in marile
festivaluri de teatru independent din lume: la Fringe Festival din
Dublin (2005), respectiv Fringe Festival New York (2007). "The
Sunshine Play", care a primit premiul Best Relashionship Drama la
Dublin, e povestea a trei tineri - doi romani si un bulgar - care
se intalnesc pe acoperisul unei case. "Bucharest Calling", jucata
la New York in spatii independente similare clubului bucurestean,
este si ea o poveste de familie ce are loc in Capitala Romaniei, un
oras cu pretentii de metropola, in vintrele caruia se ascund
istorii sordide. Textele lui Peca sunt bine scrise, dupa modelul
riguros anglo-saxon, oferind roluri suculente pentru actori si
prezentand elaborat si coerent relatiile dintre
personaje.
La Green Hours si-a gasit locul
si un artist-fenomen, greu de incadrat intr-un gen anume: actrita
si muzician, Ada Milea a creat cateva spectacole in care
"traduce" pe muzica compusa de ea mari opere: in 2003 - "Apolodor"
(dupa Cartea cu Apolodor de Gellu Naum, poet roman), in 2004 - "Don
Quijote" de Cervantes, iar in 2007 - "Nasul" de Gogol. Extragand
esenta din aceste capodopere literare si folosind muzica drept
suport de spectacol - performerii, actori cu talent muzical, se
ajuta doar de propria expresivitate, de voce, de anumite
instrumente si de sunete diverse - Ada Milea remixeaza clasicii pe
gustul unei noi generatii de consumatori de cultura.
(http://www.youtube.com/watch?vaWwSRa8vZoGQ)
In acelasi club de pe Calea
Victoriei din Bucuresti - artera istorica a capitalei romanesti -,
a debutatsi Carmen Lidia Vidu, o tanara creatoare ale carei
spectacole "sparg" benefic monotonia modelului unic teatral
romanesc. Limbajul teatral folosit de Carmen Lidia Vidu contine
putine elemente, ce revin sistematic, fie ca e vorba despre un text
de Eric Bogosian ("Bitter Sauce" la Green Hours) ori de Peca Stefan
("O statie", jucat la Teatrul de Comedie, dar si pe terasa Laptaria
lui Enache, teatrul independent Undercloud), regasindu-se in 2007
si in "Privighetoarea si trandafirul", un basm de Oscar Wilde pe
care regizoarea l-a ales pentru a-si face cu el "intrarea" pe scena
Teatrului National din Bucuresti, considerat o reduta a
establishment-ului teatral. Spectacolele ei sunt de fapt succesiuni
de scurte flash-uri vizuale, implicand colaje video, muzica, la
care se adauga personaje cu aspect de manechin - chipuri cu
expresie fixa, miscari sacadate, tinuta sofisticata, perfect pusa
la punct. Personaje care nu spun nici un cuvant, singurele texte
fiind cele proiectate pe ecranul din background, ca parte din
proiectiile video pentru care acesta este instalat. E un mixaj
adresat unei generatii care cu greu mai poate fi miscata de ceva in
felul in care erau miscati de teatru parintii lor. Acest nou tip de
"emotivitate rece" are nevoie de noi stimuli, iar Carmen Lidia Vidu
ii imprumuta din arsenalul zilnic la dispozitia tanarului standard
al acestor timpuri si ii combina aducandu-i pe scena dupa o reteta
personala, pentru moment controversata, contestata mai ales de cei
care cred ca stiu deja "cum trebuie sa arate teatrul".
(http://www.youtube.com/watch?va24gkXSZ8cAw&NRa1)
Pe la Teatrul Luni de la Green
Hours a mai trecut si Radu Afrim, unul dintre cei mai
celebrati tineri regizori ai momentului. Multipremiat in ultimii
ani, Afrim face un teatru "pop-light", in care pleaca fie de la
clasicii dramaturgiei universale, complet reconvertiti la timpurile
pe care le traim, fie de la texte contemporane asupra carora isi
aplica tratamentul vizual propriu. Rezulta spectacole foarte vii,
cu un umor cald, cu mare intelegere pentru fiintele marginale,
parasite - homelesi, tineri neadaptati ("Plastilina" de Vasili
Sigarev), gay ("Adam Geist" de Dea Loher), travestiti ("Cheek to
cheek" de Jonas Gardell), mici perversi inofensivi ("Povestiri
despre nebunia (noastra) de toate zilele" de Petr Zelenka), bolnavi
("Inimi cicatrizate" de Max Blecher), batrani uitati de lume
("Joi.megaJoy" de Kathalin Thuroczy), dar in care palpita totusi
viata. Valorificand din plin melodrama, estetica lui Afrim poate fi
definita ca o induiosatoare "simfonie a superficialitatii si a
kitsh-ului" - regasita mai ales in decorurile, costumele si micile
obiecte omniprezente in spectacolele lui.
(http://www.youtube.com/horiavideo)
Fascinat de fotografie, pentru
care are un talent evident, Afrim isi creeaza portofolii de poze la
fiecare spectacol al sau, urmareste aproape maniacal cum arata
materialele promotionale - de care majoritatea creatorilor romani
de teatru nu se ingrijesc deloc - si este un bun gestionar al
propriei imagini, pe care a "proiectat-o" in lume via internet (e
foarte activ pe listele de messenger si tine un blog in care
vedetele sunt fotografiile
http://blog.360.yahoo.com/blog-MIdGxyojeqIlh5nUYJSArQFo?la1&ua5&mxa214&lmta5)
E un om al lumii de azi, calatoreste foarte mult, dar in acelasi
timp nu ezita sa puna in scena in teatrele romanesti de provincie
gasind intotdeauna calea spre inima actorilor de toate varstele,
dar si, mai ales, spre inima tinerilor spectatori, care il adora,
declarandu-se fanii lui si urmarindu-i "show-urile" ca pe ale unui
adevarat star rock.
CRISTINA MODREANU este
jurnalist si critic de teatru. Semnatura ei s-a regasit de-a lungul
celor 13 ani de scris despre teatru in ziarele "Adevarul" si
"Gandul", in revistele culturale "Rampa", "Adevarul literar si
artistic", "Teatrul Azi" si "Dilema veche". A realizat o serie de
emisiuni culturale pentru canalul TVR Cultural, sub titlul "Arta
versus Arta". A publicat volumele Sah la Regizor, Mastile
lui Alexander Hausvater si Casa dinauntru si a
sustinut conferinte internationale despre teatrul romanesc de azi
la Valladolid (2004), Berlin (2006) si Stockholm (2007). Este
doctorand al
Universitatii de Arta Teatrala si
Cinematografica din Bucuresti. Din 2008, este director artistic al
Festivalului National de Teatru de la Bucuresti.