Iti fac gradina mai frumoasa cu cateva idei simple

Autor: Daria Macovei 02.10.2009

In ultimii ani, firmele de amenajari pentru gradina si-au crescut rapid portofoliul de clienti, avand in vedere ca tot mai multi romani prefera sa apeleze la ajutor specializat si nu se mai multumesc sa isi aranjeze singuri spatiile verzi de langa casa. O afacere in care este nevoie de un numar redus de angajati si o investitie de cateva zeci de mii de euro.



Chiar daca nu isi permit sa investeasca foarte mult, pornind de la cateva idei simple, clientii nu renunta la ideea de a cumpara mobilier de exterior care sa le permita sa se bucure de verdeata si de racoarea pe care o ofera plantele in perioadele de canicula din sezonul estival. Un set de fotolii din rafie sau chiar un hamac nu costa foarte mult, insa ii ajuta pe multi sa scape de stresul zilnic.

Bogdan Manolache, un intreprinzator bucurestean in varsta de 37 de ani, se numara printre putinii oameni de afaceri autohtoni care s-au gandit sa dezvolte o afacere cu hamacuri, dupa ce a observat ca tot mai multi romani frecventeaza magazinele de amenajari exterioare in cautarea unui astfel de mijloc de relaxare.

Manolache a intrat in afacerile cu hamacuri in 2008, cand a decis sa introduca produsul in portofoliul Midomar Group Exim, firma pe care o detine inca din 1995.

Ideea de a vinde hamacuri i-a venit in 2007, cu ocazia unei vizite in Germania la un targ de profil unde a reusit sa cunoasca mai multi producatori locali. Intreprinzatorul a fost atras de provocarea pe care o presupune explorarea unei piete considerate inca de nisa in Romania, iar hamacurile au venit sa completeze portofoliul firmei Midomar, care includea initial produse din gama camping, printre care carbuni si lemne pentru gratar, diverse tipuri de gratare, substante solide, lichide sau sub forma de gel pentru aprinderea focului, chibrituri speciale sau suflante.

Firma ofera pe piata o gama variata de hamacuri: cu bara, care permit intinderea materialului insa au o suprafata mai mica, hamacuri de tip brazilian fara bara, la care materialul atinge o latime intre 140 si 175 cm, hamacuri scaun, o combinatie intre hamac si leagan, hamacuri pentru nou-nascuti, hamacuri cu o greutate redusa pentru turistii montani, esarfe portbebe, suporturi metalice pentru hamacuri si alte accesorii, printre care diverse tipuri de carlige si sfori de prindere. Preturile variaza intre 100 si 500 de lei, iar fiecare produs beneficiaza de garantie timp de un an.

Printre clientii Midomar Group Exim, care are in prezent 10 angajati, se numara magazinele de amenajari si cateva magazine virtuale, insa firma a deschis in ultimul an si un site propriu, prin intermediul caruia poate realiza vanzari directe catre clienti. Principalul furnizor al firmei este o companie germana care detine cateva fabrici si in Brazilia, iar concurenta resimtita pe piata romaneasca de profil este destul de redusa, avand in vedere ca in Romania numarul producatorilor locali este foarte mic.

Investitia initiala in afacerea cu hamacuri a fost de circa 15.000 de euro si a constat in cheltuielile legate de primul import de marfa si in realizarea site-ului. In 2008, Midomar a inregistrat o cifra de afaceri de 60.000 de euro pe segmentul de hamacuri, iar in prima jumatate a anului cifra de afaceri a firmei a atins 50.000 de euro pe acelasi segment.

Pentru 2009, firma estimeaza o crestere cu circa 35% a cifrei de afaceri inregistrate pe segmentul hamacuri, evolutia pozitiva fiind explicata prin numarul din ce in ce mai mare de contracte incheiate cu magazinele de amenajari, in special cu cele care comercializeaza mobilier de gradina sau cu alte magazine care functioneaza pe piata online.

Corin Leach, in varsta de 42 de ani, este un alt

intreprinzator decis sa isi incerce norocul pe piata de amenajari pentru gradina din Romania. Leach s-a lansat in afacerile cu mobilier pentru spatii verzi in 2007, cand a infiintat firma Paulys 2007.

Ideea de a deschide o astfel de afacere a pornit initial dintr-un hobby si din placerea de a cumpara obiecte decorative si utile, potrivit lui Leach, care recunoaste ca nu avea experienta in domeniu si ca a pornit practic de la zero. Intreprinzatorul roman a fost fortat sa se reorienteze brusc dupa ce si-a pierdut locul de munca de la o exploatare de cupru, unde lucra ca inginer minier.

Paulys 2007 produce o gama variata de mobilier pentru gradina, care include diverse modele de scaune, mese, banci de gradina, mobilier pentru terase, pergole si chiar decoratiuni interioare si exterioare pentru pensiuni sau restaurante. Produsele sunt confectionate in special din lemn de carpen, brad, stejar sau cires, in functie de cererile clientilor, insa Corin Leach nu refuza solicitarile mai putin obisnuite, care presupun crearea de decoratiuni din lemn de esenta rara. Firma, care distribuie mobilier de gradina in toata tara pe baza de comanda, ofera garantie pentru produsele vandute si chiar servicii de postgarantie, in anumite conditii stabilite cu clientii.

Majoritatea clientilor producatorului de mobilier de gradina sunt persoane obisnuite care doresc sa isi infrumuseteze spatiul verde sau sa amenajeze intr-un stil rustic exteriorul locuintelor pe care le detin. Leach are insa si multi clienti din turism, patroni de pensiuni sau restaurante, care vor sa creeze un ambient placut pentru a-si mentine afacerea. "Romanii sunt in prezent receptivi la nou si chiar vin cu unele dintre cele mai bune idei", potrivit intreprinzatorului, care precizeaza insa ca productia de mobilier de gradina a demarat mai greu, firma avand initial probleme cu furnizorii, cu activitatile de marketing si, mai ales, in a-si face publicitate.

Paulys 2007 a inceput productia de amenajari pentru gradina cu doar doi angajati, Corin Leach si un prieten apropiat al intreprinzatorului, insa in prezent firma detine 3 angajati permanenti, bazandu-se in special pe colaborari pentru a duce la bun sfarsit lucrarile mai complicate.

Leach si-a recrutat furnizorii doar de pe piata romaneasca, prin contacte directe si de pe internet, tinand cont de pretul mai scazut al materiei prime si de costurile mai reduse pe care le presupune transportul pe distante scurte, insa precizeaza ca selectia firmelor cu care colaboreaza a fost una destul de dificila deoarece uneori calitatea materialelor nu se ridica la standardele asteptate.

Concurenta pe piata de profil a devenit destul de vizibila, cel putin in ultimul an, potrivit intreprinzatorului, in special in regiunile montane unde tot mai multe firme se reprofileaza pe acest gen de activitate. Fiind o afacere de sezon, vanzarile Paulys cresc semnificativ pe perioada primaverii si in sezonul estival si incep sa scada in lunile de toamna. Firma produce insa pe timpul iernii decoratiuni pentru interioare, astfel ca lunile reci ale anului nu reprezinta o perioada lipsita de activitate.

Leach a inceput productia de mobilier pentru gradina de la o investitie initiala de 20.000 de lei, bani primiti in urma disponibilizarii, la care s-au adaugat insa in timp si alte investitii, tot din fonduri proprii. In 2008, Paulys a inregistrat o cifra de afaceri de 50.000 de lei si spera sa se mentina pe acelasi trend, avand in vedere ca in 2009 vanzarile firmei au scazut cu o treime fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Producatorul de mobilier pentru gradina practica in mod normal o marja de profit intre 15 si 20%, insa impune si marje mai mari in cazul in care proiectele de amenajari sunt foarte complexe, materialele utilizate cresc semnificativ costurile lucrarii si durata de executie a proiectelor de amenajare exterioara sau de decoratiuni interioare.

Midomar Group Exim

Paulys 2007