Au adus retailul modern in Romania
Autor:
Mihaela Popescu
01.10.2009
Prima retea de magazine mari, Metro Cash & Carry a intrat
pe piata in anul 1996, cand alimentarele erau inca locurile cele
mai vizitate de consumatorii romani pentru cumparaturile de zi cu
zi. Cu toate ca formatul cash & carry se adreseaza clientilor
profesionisti (precum restaurante, hoteluri sau firme de catering),
magazinele Metro au fost vazute de noi ca fiind primele
hipermarketuri de pe piata, imagine pe care si-au pastrat-o
probabil in minte multi romani pana astazi, cu toate ca in ultimul
timp reteaua a incercat sa se diferentieze puternic de formele de
comert care tintesc consumatorii finali.
Metro a intrat in Romania cu cinci ani inaintea primului lant
de hipermarket, Carrefour.
Grupul german si-a adus abia in 2006 divizia de hipermarketuri
(Real) la nivel local, iar pentru a recupera rapid decalajul fata
de principalul competitor, Carrefour, a mizat pe o strategie foarte
agresiva de expansiune.
In ultimii trei ani Real a investit 400-450
mil. euro in dezvoltarea retelei in Romania.
Metro este in prezent cel mai mare grup activ in comertul
local, cu vanzari anuale de 2 mld. euro, fiind urmat in clasament
de un alti germani, Rewe, care opereaza in Romania magazinele
Selgros Cash & Carry, Billa si Penny Market, cu afaceri
cumulate de 1,5 mld. euro. Intreaga piata alimentara locala este
estimata la 14 miliarde de euro la nivelul lui 2008, din care circa
jumatate este inca in mainile comerciantilor mici.
In ultimii 3-4 ani, nemtii din retail au fost foarte activi in
expansiune: o dovedesc investitiile de peste jumatate de miliard de
euro realizate de magazinele cu politica de discount Kaufland si
Plus, care se ambitioneaza sa ajunga lideri pe segmentele
lor.
Kaufland este un lant de hipermarketuri de dimensiuni mai mici
decat Carrefour sau Real, detinut de grupul Schwartz, iar Plus este
o retea de discountere operata de retailerul Tengelmann.