Au adus retailul modern in Romania

Autor: Mihaela Popescu 01.10.2009
Prima retea de magazine mari, Metro Cash & Carry a intrat pe piata in anul 1996, cand alimentarele erau inca locurile cele mai vizitate de consumatorii romani pentru cumparaturile de zi cu zi. Cu toate ca formatul cash & carry se adreseaza clientilor profesionisti (precum restaurante, hoteluri sau firme de catering), magazinele Metro au fost vazute de noi ca fiind primele hipermarketuri de pe piata, imagine pe care si-au pastrat-o probabil in minte multi romani pana astazi, cu toate ca in ultimul timp reteaua a incercat sa se diferentieze puternic de formele de comert care tintesc consumatorii finali.
Metro a intrat in Romania cu cinci ani inaintea primului lant de hipermarket, Carrefour.
Grupul german si-a adus abia in 2006 divizia de hipermarketuri (Real) la nivel local, iar pentru a recupera rapid decalajul fata de principalul competitor, Carrefour, a mizat pe o strategie foarte agresiva de expansiune. In ultimii trei ani Real a investit 400-450 mil. euro in dezvoltarea retelei in Romania.
Metro este in prezent cel mai mare grup activ in comertul local, cu vanzari anuale de 2 mld. euro, fiind urmat in clasament de un alti germani, Rewe, care opereaza in Romania magazinele Selgros Cash & Carry, Billa si Penny Market, cu afaceri cumulate de 1,5 mld. euro. Intreaga piata alimentara locala este estimata la 14 miliarde de euro la nivelul lui 2008, din care circa jumatate este inca in mainile comerciantilor mici.
In ultimii 3-4 ani, nemtii din retail au fost foarte activi in expansiune: o dovedesc investitiile de peste jumatate de miliard de euro realizate de magazinele cu politica de discount Kaufland si Plus, care se ambitioneaza sa ajunga lideri pe segmentele lor.
Kaufland este un lant de hipermarketuri de dimensiuni mai mici decat Carrefour sau Real, detinut de grupul Schwartz, iar Plus este o retea de discountere operata de retailerul Tengelmann.