Pietele pe care se duc cei mai multi bani din bugetul unei familii sunt “disputate” de numai trei-patru jucatori

Autori: Roxana Petrescu , Mihaela Popescu 05.10.2009

Zece piete care genereaza afaceri de circa 50 de miliarde de euro sunt disputate fiecare de maximum patru jucatori mari, potrivit datelor centralizate de ZF.



Peste 40% din cheltuielile anuale ale unei gospodarii reprezinta banii dati pe mancare si pe bauturi nealcoolice. Circa 6% din bani se duc pe tutun si alcool si peste 16% pe utilitati, potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS).

Coincidenta sau nu, tocmai aceste domenii care atrag cei mai multi bani din bugetul unei familii sunt cele caracterizate printr-o concurenta redusa, nu de putine ori primii trei jucatori controland circa 90% din aceste piete.

Specialistii spun ca formarea acestor piete putin concurentiale are la baza mai multi factori, dar ca existenta acestor piete nu implica un dezavantaj de partea consumatorului.

"Pietele cu un nivel crescut de concentrare pot avea la baza mai multi factori. Pe de o parte, pot fi reglementarile legale care fie incredinteaza in mod exclusiv prestarea unui anumit serviciu catre un singur agent economic, reducand astfel concurenta pe piata, fie instituie proceduri administrative greoaie care descurajeaza intrarea pe piata a noilor agenti economici potentiali concurenti", explica Anca Buta Musat, avocat asociat in cadrul casei de avocatura Musat & Asociatii.

Avocatul de la Musat adauga ca unele piete ajung sa fie puternic concentrate ca urmare a unor fuziuni care conduc la concentrarea unui portofoliul semnificativ de branduri in mainile unui numar redus de jucatori.

"De asemenea, pot exista piete caracterizate prin similaritati de comportament si omogenitate de oferte, unde, in ciuda faptului ca exista mai multi concurenti pe piata, consumatorii nu beneficiaza in mod real de oferte alternative. In acest context pot exista suspiciuni de pozitie dominanta colectiva", mai spune Anca Buta Musat.

De exemplu, in cazul telefoniei mobile unde ofertele sunt similare, iar consumatorul are de ales practic din aceleasi servicii care au de cele mai multe ori aceleasi preturi se poate vorbi de o piata caracterizata prin similaritati de comportament.

In cazul pietei caracterizata printr-un grad mare de concentrare generat de fuziuni un exemplu ar putea fi piata berii, unde in portofoliul unui singur jucator se regasesc mai multe branduri de bere.

Energie electrica 10 mld. euro

Sector puternic reglementat, energia electrica este o piata de circa 10 miliarde de euro formata din companii de productie, distributie si furnizare a electricitatii. Daca pe segmentul productiei si transportului de energie electrica nu poate fi vorba de o concurenta reala, toate companiile fiind in portofoliul statului, pe partea de furnizare se poate vorbi de concurenta, dar doar pentru marii consumatori, populatia fiind in continuare captiva reglementarilor existente.

"Potrivit reglementarilor de acum, piata energiei este deschisa in proportie de 100%. Putem insa vorbi de o concurenta reala doar pe partea marilor consumatori care au decis sa inceapa sa-si negocieze singuri contractele de energie. La ceilalti consumatori, populatie si companiile mici, piata reglementata ofera anumite avantaje. Pretul reglementat pentru populatie este suficient de atractiv si de aceea concurenta aici este slaba", spune Ion Lungu, presedintele Asociatiei Furnizorilor de Energie Electrica din Romania (AFEER). Practic, daca nivelul de reglementare ar fi mai mic pentru populatie, gradul de concurenta ar fi mai mare.

Gaze naturale 8 mld. euro - 4 companii detin 90%

Piata gazelor naturale are o valoare de 8 miliarde de euro, iar primii patru jucatori acopera 90% din acest domeniu. Daca pe partea de productie de gaze naturale nu poate fi vorba de concurenta, Petrom si Romgaz fiind stapanii resurselor de gaze, nici pe partea de distributie si furnizare lucrurile nu stau cu mult diferit. Distrigaz Sud si E.ON Gaz Romania sunt companiile care fac legea cand vine vorba de alimentarea consumatorilor casnici, avand peste 90% din aceasta piata. Cele doua companii au fost acuzate in repetate randuri de stabilirea unor intelegeri intre ele, dar pana acum Consiliul Concurentei nu a emis vreo concluzie in privinta acestei probleme.

Petrol 13 mld. euro - 80% in mainile a trei companii

Primele trei companii din piata distributiei de produse petroliere controleaza circa 80% din vanzari. Firmele de pe piata romaneasca a petrolului se afla sub lupa Consiliului Concurentei inca din 2005, la sfarsitul lunii septembrie autoritatea efectuand inspectii inopinate la sediile principalilor agenti economici de pe aceasta piata. Companiile care au primit vizita Consiliului Concurentei sunt Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL, OMV si Agip. In ciuda gradului de concentrare ridicat al pietei, industria petrolului nu este una care sa genereze marje foarte mari de castig. Tinand cont de rezultatele de anul trecut ale principalilor jucatori, marjele nu au depasit 8%, in unele cazuri jucatorii inregistrand chiar pierderi.

Farma 2 mld. euro - 4 distribuitori au 45%

Pe piata farmaceutica, estimata la 2 mld. euro anul trecut, primii patru jucatori din distributie, Mediplus, Farmexpert, Farmexim si Relad, au avut o cota de piata de peste 45%, potrivit calculelor ZF. Cumulat, primii zece distribuitori au o cota de piata de circa 75%.

"Exista state precum Germania sau Rusia in care piata este disputata de doua sau de trei retele de distributie. In comparatie cu acestea se poate spune ca in Romania exista o concurenta puternica", este de parere Ioan Nani, directorul general al producatorului Antibiotice. El adauga ca pe plan local exista circa 25 de distribuitori. Pe de alta parte, in distributie exista o tendinta de concentrare, astfel ca peste cativa ani vor ajunge sa opereze numai cativa jucatori.

Telecom 4,5 mld. euro - 3 companii detin 75%

Piata telecomunicatiilor este evaluata la circa 4,5 miliarde de euro, dar si aici primii trei jucatori sunt cei care fac regulile avand o cota de piata de circa 75%. Pe piata telefoniei mobile, estimata la 2,8 miliarde de euro, operatorii Orange si Vodafone au realizat anul trecut afaceri cumulate de 2,46 mld. euro, ceea ce reprezinta aproape 90% din totalul pietei. Cei doi giganti sunt si in top 5 companii private din Romania realizat de ZF in functie de marjele de profit raportate de jucatori la Ministerul de Finante pentru anul 2008. Orange si Vodafone lucreaza cu marje de profit net intre 26 si 34%.

Tutun 2,5 mld. euro - 3 producatori au 90%

Circa 6% din bugetul de cheltuieli al unei gospodarii din Romania se duce pe tutun si pe alcool, de 7 ori mai mult decat pe educatie si cu 50% mai mult fata de cheltuielile cu sanatatea. Cea mai mare piata din industria bunurilor de larg consum, tigaretele, este dominata de trei companii multinationale care detin impreuna o cota de peste 90-95% din vanzarile totale realizate la nivel local: British American Tobacco (BAT), Philip Morris si JTI. Romanii au dat anul trecut 2,5 mld. euro pe tigari. Mai mult, romanul se dovedeste un consumator de tigari care tine la eticheta si in criza.

Bere 1,2 mld. euro - 4 companii detin 90%

Romanii beau anual bere in valoare de 1,2 miliarde de euro, dar aleg in principal din produsele a patru companii, Ursus Breweries, Heineken Romania, Inbev Romania si United Romanian Breweries Bereprod, care controleaza peste 90% din aceasta piata. Cu toate acestea, la nivel de branduri, pe piata exista peste 100 de repere, potrivit ultimelor informatii disponibile. Berea este a doua cea mai vanduta categorie de produse in total retail, dupa tutun. Potrivit jucatorilor din piata de profil, consumul de bere se confrunta cu prima scadere dupa ani intregi de evolutie pozitiva, apetitul romanilor pentru bere fiind cu circa 10% mai redus anul acesta comparativ cu anii trecuti.

Retailul modern 8 mld. euro - 3 grupuri au 60%

Comertul alimentar modern, o piata estimata la 7-8 miliarde de euro la nivelul lui 2008, este dominat de trei grupuri mari, care activeaza in Romania cu mai multe divizii. Acestea sunt Metro, Rewe si Carrefour, iar anul trecut au rulat afaceri cumulate de 5 miliarde de euro, adica putin peste 60% din totalul vanzarilor realizate in retelele de magazine mari de pe piata. La randul sau, retailul modern este estimat la 40% din comertul alimentar, potrivit datelor de la Consiliul Concurentei. Institutia a finalizat recent o analiza in retailul alimentar modern, in urma careia a concluzionat ca nu exista niciun jucator cu o pozitie dominanta pe piata, atragand atentia in acelasi timp ca problema dominatiei lanturilor mari de magazine in comert este una falsa, atata timp cat aceste companii nu creeaza carteluri prin intelegeri ilegale.

Asigurari 2,4 mld. euro - 3 companii detin 60%

Piata de asigurari este in mana a trei grupuri mari cu actionariat majoritar strain, Vienna Insurance Group - liderul pietei -, Allianz si Groupama. Pe locul doi pe piata de profil se afla grupul german Allianz, care controleaza cea mai mare companie din piata asigurarilor, Allianz-Tiriac. Grupul francez Groupama este al treilea jucator din piata asigurarilor, avand in portofoliu companiile Groupama Asigurari (rezultata din fuziunea Asiban si BT Asigurari) si OTP Garancia. Piata asigurarilor are o valoare de circa 2,4 mld. euro. iar cei trei controleaza circa 60% din aceasta.

Ciment 1 mld. euro - 3 companii detin 95%

Holcim Romania, Lafarge Ciment si Carpatcement Holding sunt companiile care controleaza productia de ciment la nivel local, avand afaceri cumulate de circa un miliard de euro si o forta de penetrare a pietei de peste 90%. De altfel, industria cimentului este si cea mai profitabila la nivel local tinand cont de marjele de castig obtinute anul trecut. Potrivit rezultatelor financiare raportate de companiile din industria cimentului anul trecut, Lafarge este cea mai profitabila companie din Romania, cu o marja de profit de 44%, in timp ce Carpatcement Holding este a treia cea mai profitabila, cu o marja de 30% in 2008.