Blidar: Aruncati vagoanele vechi! Guvernul: Ce sa facem cu vagoane noi daca n-au pe unde sa circule?

Autor: Mirabela Tiron 06.10.2009

Valer Blidar, proprietarul companiei Astra Vagoane Calatori, care a infiintat recent o banca pe piata locala, cere programul "Rabla" la vagoanele de calatori, insa reprezentantii Ministerului Transporturilor spun ca nu avem infrastructura pentru vagoane noi.



Traficul de calatori a scazut in Romania cu 36% in ultimii sapte ani, in comparatie cu traficul din celelalte state membre ale UE, unde s-a inregistrat o crestere medie de 6,6%, potrivit unei estimari prezentate de reprezentantii Comisiei Europene cu ocazia evenimentului Zilele Feroviare, organizat de Asociatia Industriei Feroviare.

"Starea infrastructurii feroviare din Romania este una din cele mai putin dezvoltate din Europa. Ar trebui sa se lucreze mai mult la imbunatatirea infrastructurii feroviare, se impune o strategie viabila pentru dezvoltarea transportului pe calea ferata. Diferenta dintre transportul feroviar si cel rutier afecteaza bunul mers al transporturilor, iar Romania nu sta bine la capitolul acces pe calea ferata, unde taxele sunt foarte mari in comparatie cu media europeana", a declarat Enrico Grillo Pasquarelli, director de transport terestru in cadrul Directoratului General pentru Energie si Transport al Comisiei Europene, prezent la eveniment.

10.500 km de cale ferata operationali

Desi avem 10.500 km operationali de cale ferata, dintr-un total de 17.700 km, investitiile din acest sector au reprezentat in ultimii ani doar un sfert din cele pentru sectorul rutier. Mai mult, dupa anii '90 numarul vagoanelor utilizate a scazut de cinci ori, pana la 1.500-1.600 de vagoane operationale.

CFR Calatori intentioneaza sa modernizeze in urmatorii patru ani 150 de vagoane, valoarea estimativa a contractului fiind de 78,1 mil. euro, fara TVA. Astfel, operatorul va organiza o licitatie prin care va incheia un acord-cadru pentru modernizarea vagoanelor, primul dintre acestea urmand sa fie repartizat la 31 decembrie.

"In loc sa repare si sa modernizeze 1.000 de vagoane vechi, mai bine CFR le duce la fier vechi si isi cumpara vagoane noi, care au o durata de viata de 40 de ani si nu de 8-12 ani cum are un vagon vechi modernizat", a declarat Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Calatori, cu afaceri de 65 mil. euro anul trecut, care a adaugat ca anul acesta afacerile companiei vor scadea, in conditiile in care s-a confruntat cu probleme la export, ramanand cu vagoane pe stoc. Blidar a anuntat ca incepand cu anul viitor planuieste sa intre pe piata productiei de tramvaie, partenerii cu care se afla in discutii fiind Siemens si Bombardier.

Constantin Axinia, subsecretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, a declarat, in replica la propunerea lui Blidar, ca un astfel de proiect nu se poate aplica inca, prioritatea ministerului fiind modernizarea si dezvoltarea infrastucturii.

"Ce sa facem cu vagoane noi daca acestea nu au pe unde sa circule? Prioritatea ramane infrastructura, dar oricum, cu 100 de vagoane duse la fier vechi vom putea cumpara doar doua vagoane noi, ceea ce inseamna o gaura mare de material rulant", a spus Axinia. Subsecretarul de stat a mai precizat ca infrastructura feroviara are nevoie de bani si ca ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a vorbit cu ministrul finantelor, Gheorghe Pogea, ca sa aloce anul viitor 3,5% din PIB pentru infrastructura feroviara si materialul rulant.

Anul acesta bugetul alocat pentru CFR Infrastructura se ridica la 1,2 mld. lei (295 mil. euro), suma care include si fondurile nerambursabile de la ISPA. Spre comparatie, bugetul alocat dezvoltarii infrastructurii rutiere se ridica anul acesta la 1,2 miliarde de euro.

Ministerul Transporturilor a anuntat recent ca intentioneaza sa disponibilizeze aproximativ 11.000 de angajati de la caile ferate, cei mai multi de la CFR Calatori si CFR Marfa.

BANCA FEROVIARA SE DESCHIDE PE 12 decembrie

Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane, supranumit "baronul vagoanelor", spune ca Banca Comerciala Feroviara va fi deschisa oficial pe 12 noiembrie.

In prezent, banca are un sediu central si o sucursala in Bucuresti, doua sucursale in Arad si o sucursala in Baia Mare, investitia in aceste sedii, care cumuleaza o suprafata de 3.310 metri patrati, ridicandu-se la 6,5 milioane de euro. In aceste sucursale au fost angajati pana in prezent 60 - 70 de oameni, dupa cum apreciaza Blidar, iar in urmatorii doi ani se va ajunge la 150 - 200 de angajati. "Ne-am angajat ca in urmatorii trei ani sa avem sucursale in cele opt orase resedinte de regionale, pentru anul viitor fiind vizate orasele Craiova si Cluj. Banca va avea sucursale si in alte tari din Europa, deja analizam cateva orase europene", a spus Blidar.

El a adaugat ca timp de cinci ani actionarii nu vor ridica dividende si vor fi facute majorari de capital. Banca Comerciala Feroviara, detinuta de Valer Blidar (90,5% din capital) si Atelierele CFR Grivita (9,5%), care are un capital social initial de 45 mil. lei, a primit autorizatia de functionare de la BNR, dupa ce a obtinut in februarie autorizarea de constituire, iar in baza acesteia a fost inregistrata pe 10 martie la Registrul Comertului.