Si miliardarii americani se imbraca de la chinezi

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 08.10.2009

Warren Buffett, cel mai faimos investitor american, a facut o pasiune pentru costumele produse de o companie chineza. Desi are o avere de 40 mld. euro, Buffett prefera sa imbrace costume care costa maximum 3.000 $. Avantajul: nu se sifoneaza.



Poate ca cel mai de seama capitalist al Americii nu are multe in comun cu inaltii oficiali comunisti ai Chinei, insa Warren Buffett si Hu Jintao par sa poarte costume de aceeasi marca, scrie The Wall Street Journal.

Obscura marca barbateasca este produsa de Dayang Group, o companie de articole vestimentare din China fondata de Li Guilian, 63 de ani, o fermiera transformata in mogul al lumii modei din nord-estul Chinei.

Actiunile companiei au crescut puternic dupa ce Buffett, presedinte si CEO al Berkshire Hathaway, a aparut recent intr-un spot promotional postat pe website-ul companiei. Al doilea cel mai bogat om din lume i-a adus laude lui Li, companiei acesteia si celor noua costume Trands pe care le poarta cu mandrie. Actiunile subsidiarei listate pe bursa din Shanghai a Dayang, Dalian Dayang Trands, au urcat cu peste 70% de la postarea spotului, pe 10 septembrie.

Desi nu este cunoscut drept un impatimit al modei, costumele Trands i-au schimbat infatisarea, spune Buffett. "Sunt confortabile si oamenii imi spun ca arata bine", spune Buffett. "A trebuit sa implinesc 78 de ani pentru a primi complimente pentru cum arat."

Avantajele costumelor chinezesti

Lui Buffett, care spune ca nu detine nicio participatie in cadrul Dayang, ii place cel mai mult la costumele Trands ca nu se sifoneaza. El spune ca si-a donat vechile costume unor organizatii caritabile.

Spotul a fost conceput la cererea lui Li la implinirea a 30 de ani de la lansarea companiei. In cadrul acestuia, Buffett spune ca a recomandat marca partenerului sau de afaceri din cadrul Berkshire Hathaway Charlie Munger, si prietenului sau miliardar si fondatorului Microsoft Bill Gates.

Dayang nu-si poate promova deschis asocierea cu un alt client faimos, presedintele chinez Hu Jintao. Zhi Yong, directorul pe relatiile cu presa al companiei, spune ca Hu a inceput sa poarte costumele Trands la sfarsitul anului 2005 dupa ce a dat peste unul dintre magazinele marcii din Beijing.

Spre deosebire de Statele Unite, unde marcile purtate de lideri fac stiri importante, detaliile vietii private a presedintelui nu sunt accesibile presei chineze. Cand o reporterita a incercat sa viziteze magazinul Trands din interiorul Jingxi Hotel din Beijing, unde se spune ca presedintele a descoperit pentru prima data marca, aceasta a fost oprita la intrare.

"Acest magazin nu este deschis publicului. Deservim in principal liderii chinezi", a declarat o persoana care a raspuns la telefonul magazinului.

Biroul de informatii al guvernului central a refuzat sa comenteze.

Cum a aflat Buffett de firma de costume

Prietenia dintre Li si Buffett s-a dezvoltat din intamplare sau datorita "yuanfen", un concept chinezesc de "chimie predestinata" intre oameni.

Cu doi ani in urma, Buffett a venit la Dalian pentru a participa la deschiderea unei noi fabrici a Iscar Metalworking, una din recentele achizitii ale Berkshire Hathaway. David Margalit, directorul de marketing al Dayang, avea un prieten care era director in cadrul Iscar. Intrevazand o oportunitate, Margalit a sugerat ca Buffett sa primeasca un costum Trands in timp ce era in oras.

"La cinci minute dupa ce intrasem in camera de hotel am fost luat cu asalt si inainte sa-mi dau seama, mi s-au luat masuri", spune Buffett.

Buffett recunoaste ca nu prea se pricepe la vestimentatie. "Nu ma dau in vant dupa imbracaminte. Imbracamintea nu ma intereseaza", spune miliardarul. "Este insa o solutie perfecta. Ma simt bine in aceste costume. Si asta nu numai pentru ca sunt gratuite."

Si povestea domnisoarei Li este pe placul lui Buffett. Nascuta intr-o familie de tarani, Li a crescut intr-o coliba din micul sat Yangshufang, la o ora distanta de orasul Dalian din provincia Liaoning. Ea a inceput sa munceasca la camp la varsta de 18 ani, devenind la scurt timp secretara a Partidului Comunist pentru brigada sa de productie alcatuita din 2.000 de membri.

Companie cu traditie

Li a pus bazele Dayang Group in 1979 pe baza unui imprumut de 30.000 de yuani (3.394 dolari), creand o linie de asamblare cu 85 de angajati si mai multe masini de cusut din casele vecinilor. Fabrica a inceput prin a produce articole simple folosite de tarani. "Nu eram calificati, insa tinteam foarte sus", spune Li. Treptat, compania a inceput sa introduca articole mai complicate, castigand si clienti de peste hotare.

In 1995, Dayang si-a lansat principala marca proprie de articole pentru barbati, Trands. Acum, Dayang are 15.000 de angajati si produce 10 milioane de articole pe an.

Li si costumele sale au fost imediat pe placul lui Buffett. Intr-o scrisoare datata 27 noiembrie 2007, adresata lui Li, Buffett scrie: "Am primit ieri cele doua costume de la David. Mi se potrivesc perfect si arata extraordinar. Nu am mai avut niciodata costume care sa-mi placa mai mult."

Cei doi s-au intalnit din nou in luna mai a acestui an, dupa ce Buffett a invitat-o pe Li sa participle la intrunirea anuala a actionarilor Berkshire Hathaway, din Omaha, SUA.

Li, care nu vorbeste engleza si ii place sa stranga mana oricarei persoane care se afla in apropierea sa, spune ca nu s-a asteptat la atata caldura din partea lui Buffett. Li il descrie drept "un nou prieten".

Chiar si dupa 14 ani, Trands nu este o marca foarte bine cunoscuta in China, cel putin pana ce Buffett a inceput s-o promoveze. Cele 20 de magazine care o comercializeaza sunt concentrate in orase din nordul Chinei ca Dalian, Shenyang si Taiyuan, unde costumele sunt scumpe dupa standardele chineze. Cele mai ieftine costa 6.000 de yuani (880 de dolari) si cele mai scumpe peste 20.000 de yuani (3.000 de dolari).