CINEFLASH / Intamplari din Jurassic-ul comunist

Autor: Andreea Chiriac Hentea 08.10.2009
Pereche temporala si tematica (dar in registru comic) cu exceptionalul "4 luni, 3 saptamâni si 2 zile", prima parte a grupajului "Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarasi, frumoasa e viata!" reuseste, simultan, performanta de-a destinde si evoca, de-a povesti inteligent si de-a detalia expresiv o epoca, o tara si istoria ei.
Povestile puse laolalta aici (regizate de Ioana Uricaru, Constantin Popescu Jr., Hanno Hofer si Razvan Marculescu in perfecta rezonanta cu stilul binecunoscut al scenariilor lui Cristian Mungiu), poate inegale ca densitate, dar excelente ca ton, redau intregul tablou al "iepocii" pe care generatii intregi au simtit-o pe propria piele.
Tocmai când ma intrebam cum ar putea fi simtit si receptat filmul de catre spectatorii care, in 1989, erau prea mici pentru a percepe ce se intâmpla sau nici nu se nascusera macar, o prietena putin trecuta de douazeci de ani, debordând de umor, m-a lamurit in parte: pentru ei, epoca evocata in film rezoneaza cu meseriile pe cale de disparitie despre care le povesteau bunicii: tocilar, incarcator de brichete, palarier, cojocar, blanar, modista, chiar croitor. Pentru noi, insa, cei care am apucat regimul de pâna in '89, unele lucruri nu se vor sterge niciodata, iar talentul si inspiratia celor cinci regizori ni le reamintesc cu umor nestavilit, dar si cu tristetea si absurdul incluse. "Legenda activistului in inspectie", "Legenda fotografului oficial", "Legenda politrucului zelos" si "Legenda militianului lacom" (vor urma si celelalte doua, grupate sub titlul "Amintiri din Epoca de Aur 1 - Dragoste in timpul liber", care intra in cinematografe pe 23 octombrie) sterg praful de pe imaginarul colectiv cu precizie, cu infinita (auto)ironie, dar si cu delicatete si duiosie.
"Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarasi, frumoasa e viata!" evoca frenezia incrâncenata din jurul vizitelor de lucru si absurdul pregatirilor pe care acestea le impuneau, crisparile secretarilor de partid si eforturile inumane (uneori platite cu viata si intotdeauna cu linistea) ale celor care incercau cu disperare sa anticipeze rastelile si teroarea cenzorilor, discursurile lemnoase si searbede ale politrucilor cu ochelari de cal, precum si invârtelile practicate de tot românul obisnuit pentru a supravietui. Le stim cu totii si amintirea lor ne mai provoaca stupoare si migrene. Remarcabil la filmul colectiv al lui Mungiu si al colegilor lui este insa modul irezistibil de amuzant (si, mai ales, deloc ranchiunos sau rigid) in care sunt spuse toate aceste povesti si detaliile formidabile care le fac sincere si vii. Pentru ca "Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarasi, frumoasa e viata!" reinvie pentru o ora si jumatate pionierii care recitau poezii patriotice cu aer tâmp si devotat, tiranii de birou care intunecau culoarele si asa sumbre ale Casei Scânteii, telefoanele care semanau spaima in suflete, micii dictatori care vibrau in fiecare secretar de partid aflat in inspectie fie si in cel mai amarât sat. Rând pe rând sunt descrise prapadul real de la sate, in contrast cu realizarile luminoase din statistici, drumurile desfundate, cu noroaie preistorice, mutrele perplexe ale taranilor alfabetizati cu forta la batrânete si scepticismul ciobanului in fata solutiilor scoase din carti de un activist tembel, lucruri cu totul diferite de planul cincinal sforait de la tribune in salile de congres. Nici orasele nu stau mai bine, cu sirurile deprimante de cutii cu gogosi de creveti din Alimentara, in contrast cu gândul utopic la o bucata de sorici sau la salamul de Sibiu considerat produs de lux, cozile la butelii si hainele ponosite sau apartamentele inghesuite, cu mobila kitsch si oribile cuverturi sintetice, in care se incercau, cu orice risc, actiuni temerare precum pârlirea unui porc. Mai mult, Casa Scânteii, cu culoarele ei imbâcsite de praf si pavate cu linoleum, este teatrul unor solutii incredibile gasite in tromba de fotografii terorizati la aparitia grotesca a tovarasilor de la partid, totdeauna drastici si agresivi cu cei care pregatesc editia urmatoare, vigilenti pentru ca nici o directiva sa nu scape nereflectata in presa triumfalista. Si asa s-ar putea continua la nesfârsit, pentru ca filmul lui Mungiu & Comp. deschide nenumarate usi ale memoriei si jongleaza cu starile noastre sufletesti.
Un film destept si mai mult decât necesar, care cotrobaie prin lada amintirilor noastre cu curiozitate de copil neastâmparat, dar si cu tandrete de bunic ingaduitor, demonstrându-ne ca pâna si privirea spre ceva atât de monstruos precum Jurassic-ul comunist e posibila, daca e filtrata de sensibilitate si intelegere. Asa cum ne-a obisnuit deja stilul lui Mungiu - si cum se vede clar ca au (con)simtit toti colegii lui -, adica fara pic de stridente si vulgaritati, "Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarasi, frumoasa e viata!" ne stimuleaza imaginatia si zâmbetul, facându-ne sa intelegem ca, in ciuda pesimismelor, cosmarul s-a terminat, totusi. Si sa rememoram, cu amuzament, dar si cu fiori reci, sensul (teribil in acest context) al unor versuri dintr-un "slagar" pionieresc evocat, de altfel, tot de Mungiu, tot cu umor teribil, in Occident: "Noi in anul 2000/ Când nu vom mai fi copii/ Vom face ce-am vazut cândva…"
Amintiri din Epoca de Aur 1 - Tovarasi, frumoasa e viata! Productie România, 2009. Regia: Ioana Uricaru, Constantin Popescu Jr., Hanno Höfer, Razvan Marculescu. Cu: Teodor Corban, Ion Sapdaru, Virginia Mirea, Sorin Medeleni, Calin Chirila, Alexandru Potocean, Mihai Constantin, Madalina Ghitescu, Gabriel Spahiu, Emanuel Pârvu, Viorel Comanici, Marius Nanau, Alexandru Nedelcu, Avram Birau, Paul Dunca. Premiera: 25 septembrie. Distribuit de: Mobra Film

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio România Cultural.