Cine sunt cei mai expusi creditori ai Leonardo

Autor: Cristina Stoian 08.10.2009

Furnizorii retailerului de incaltaminte si marochinarie Leonardo au de recuperat de la compania oradeana circa 70 de milioane de euro, in timp ce bancile trebuie sa primeasca 20 de milioane de euro. Cine sunt insa cei mai expusi creditori?



"Firmele din China sunt principalii furnizori ai Leonardo, reprezentand 50% dintre creditorii furnizori. Dintre banci, BRD este cel mai mare creditor al companiei", a declarat pentru ZF Radu Lotrean, asociat coordonator la Casa de Insolventa Transilvania, care se ocupa cu restructurarea companiei.

Astfel, producatorii chinezi cu care colaboreaza Florin Panea, proprietarul Leonardo, trebuie sa primeasca 35 mil. euro, bani care pot fi restituiti in urmatorii trei ani, in functie de planul de reorganizare al companiei, plan care urmeaza sa fie votat si de creditori.

Leonardo a intrat in reorganizare judiciara la presiunea creditorilor, dupa ce a solicitat intrarea in insolventa la inceputul acestei saptamani.

Pentru aprovizionarea celor 200 de magazine pe care le detinea la sfarsitul lui 2008, compania a colaborat si cu producatori de incaltaminte italieni si locali, dar numarul lor s-a redus de la an la an, locul lor fiind luat de furnizorii asiatici a caror mana de lucru este mult mai ieftina, iar termenele de livrare mai scurte.

"Am lucrat din '98 cu Leonardo, dar in momentul de fata nu mai facem livrari. Acum lucreaza cu cei din China, pentru ca acolo produsul finit este mai ieftin decat materia prima la noi. Mai mult, in Romania dureaza cel putin trei luni pana comanzi materia prima, in timp ce chinezii iti livreaza marfa in trei saptamani, in ce port vrei. Furnizorii mari, care au 20%-30% comenzi din partea Leonardo nu vor fi atat de afectati pe cat vor fi cei mici, dependenti de comenzile lor. Oricum, producatorii mici erau afectati de criza si daca nu intra Leonardo in insolventa pentru ca nu au lichiditati", a declarat un fost furnizor al retailerului.

Bancile, la adapost

Daca bancile sunt mai protejate, avand garantii reale din averea debitorului, acestea putand fi scrisori de garantie, ipoteci pe imobile sau garantii date de diverse firme din grup, furnizorii sunt cei mai expusi creditori.

"In cursul perioadei de observatie, administratorul judiciar, sub supravegherea judecatorului si a comitetului creditorilor, stabileste daca compania are sau nu sanse de supravietuire. De obicei, creditorul este dispus sa renunte la o parte din bani pentru a avea sansa sa primeasca cea mai mare parte din datorie, iar compania aflata in insolventa renunta la activele toxice si se concentreaza pe liniile care aduc profit", a declarat Sebastian Gutiu, managing partner al casei de avocatura Schoenherr si Asociatii.

Leonardo s-a angajat sa plateasca datoriile catre furnizori, dar plata aceasta poate dura pana la patru ani, daca este luat in calcul ca perioada de reorganizare poate fi prelungita, ceea ce poate duce la inchiderea unor fabrici din lipsa de lichiditati, mai ales in cazul celor mici.

"Depinde de expunere. Daca un producator traieste din afacerile cu Leonardo, daca retailerul este client principal, faptul ca nu primeste banii la timp poate produce efecte in cascada si poate conduce la ruinarea producatorului. Daca planul de reorganizare este real, in momentul in care se vor cunoastele termenele de plata, furnizorii pot discuta la randul lor cu propriii furnizori. Este si in interesul lor sa ii pasuiasca pe acestia pana cand banii vor incepe sa circule", spune Gutiu.

Chiar daca o perioada Leonardo nu va trebui sa plateasca datoriile catre creditori, toata marfa solicitata urmeaza sa fie platita la zi pentru a nu se crea alte datorii. "Furnizorii care livreaza de acum inainte au interesul sa sustina activitatea curenta a Leonardo pentru a-si recupera datoria veche prin planul de reorganizare, iar datoria curenta se plateste cu prioritate pentru a nu intra in faliment", asigura Casa de Insolventa Transilvania.

Arin Stanescu, presedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din Romania, este de parere ca exista sanse mari de recuperare a banilor pentru majoritatea creditorilor, chiar daca exista riscul ca nu toti sa-si primeasca suma integrala. "Este mai bine decat sa nu-i plateasca deloc. Nu putem sa nu stingem incendiul doar pentru ca ne este teama ca vom sparge patru-cinci geamuri care inseamna niste costuri in plus", explica Stanescu.

Extremele sunt cele mai vulnerabile

Inainte de intrarea in insolventa a Leonardo, si Mondex, cel mai mare producator de ciorapi, a anuntat intrarea in insolventa din cauza chiriilor mari platite pentru magazinele din spatiile comerciale pe fondul reducerii consumului.

Ca si Leonardo, care avea afaceri de 136 mil. euro in 2008 si aproape 200 de magazine, Mondex ruleaza circa 11 mil. euro si are o retea de 100 de magazine.

"Companiile mari, care au investitii si cheltuieli mari, si cele mici, care au fost spulberate de impozitul forfertar, sunt cele mai vulnerabile. Cele mijlocii sunt mai protejate pentru ca nu au investitii pe termen lung. Faptul ca primele care cedeaza sunt cei mai mari jucatori, sunt firme puternice, cu vizibilitate si o politica de marketing bine pusa la punct, creeaza panica si neincredere in piata. Daca nu era criza, cu siguranta ca ar fi putut rezista atat Mondex, cat si Leonardo, dar acum consumul s-a contractat, n-au mai avut venituri, stransesera volume mari de marfa, n-au mai avut lichiditati si s-au blocat. Este modelul bulgarelui de zapada", crede Maria Grapini, presedintele Federatiei Patronale a Industriei Usoare (FEPAIUS), care admite ca este mai simplu pentru o companie care are cinci magazine sa decida inchiderea acestora decat pentru un jucator cu peste 100 de unitati, cel din urma necesitand in primul rand timp pentru o astfel de miscare. Leonardo a inchis deja de la inceputul anului 30 de magazine si a disponibilizat 600 de persoane.

Datorii peste datorii: