Raluca Marinescu, HR Manager la Takko Fashion International: A crescut durata de viata a CV-urilor in unele orase din provincie

Autor: Adelina Mihai 11.10.2009

In cadrul retailerului german de imbracaminte cu profil de discount Takko Fashion, care are peste 260 de angajati pe piata locala, anunturile pentru noile angajari aduna tot mai multi candidati, iar interesul acestora pentru a-si gasi un loc de munca a crescut fata de acum doi ani.



"Am remarcat ca s-a schimbat durata de viata a CV- urilor in unele orase din provincie. Daca inainte aveam un anunt de angajare, trebuia sa contactam candidatul in decurs de o saptamana sau in maximum zece zile, iar daca depaseam termenul, riscam ca acesta sa ne spuna ca nu mai este interesat. Acum, am constatat ca putem sa-l sunam si dupa o luna, sau poate chiar mai mult, si inca mai vrea sa se angajeze", sustine Raluca Marinescu, HR Manager in cadrul retailerului Takko Fashion, care a incheiat anul fiscal care s-a incheiat in luna mai cu afaceri de 15 mil. euro.

Cresterea somajului si restructurarile operate de companii pe fondul crizei, precum si amanarea sau anularea unor proiecte de investitii aproape ca au blocat piata muncii, mai ales in provincie, iar numarul celor care isi cauta un loc de munca a crescut semnificativ fata de anii anteriori. Cu toate acestea, inca se mai cauta angajati in vanzari, jumatate din anunturile postate pe site-urile de recrutare fiind oferte de joburi in acest domeniu.

"Ca in toate companiile, numarul de CV-uri primite este mult mai mare, insa nu s-a imbunatatit neaparat si calitatea acestora."

Angajeaza 40 de oameni pana la finele anului

Takko Fashion, care a intrat pe piata locala in luna septembrie a anului 2007, cand a deschis primul magazin la Arad, opereaza in acest moment 31 de magazine.

"In decursul anului 2008 s-a triplat numarul de angajati fata de sfarsitul anului precedent. Anul acesta am facut aproape 60 de recrutari si intentionam sa mai angajam aproximativ 40 de persoane."

De la inceputul anului, compania a deschis 10 magazine, cele mai recente fiind in Slobozia si in Resita, care vor fi inaugurate in prima jumatate a acestei luni. In 2008, numarul de magazine nou deschise a fost de 14 unitati.

"Proiectele nu au un termen foarte bine stabilit din cauza situatiei de pe piata. Nu tine de noi, ci de dezvoltatorii imobiliari."

Ca majoritatea jucatorilor din retail, si Takko Fashion s-a confruntat cu o scadere a vanzarilor in acest an, care au fost cu 30% sub estimari.

Magazinele Takko opereaza in general centre comerciale, iar in Bucuresti exista trei unitati, in cartierele Militari, Titan si Vitan. Desi compania a anuntat anterior ca intentioneaza sa lanseze alte 15 noi magazine pana in luna mai a anului viitor, proiectele ar putea sa nu fie finalizate pana atunci din cauza ca multi dezvoltatori si-au amanat planurile de investitii. De altfel, numarul inaugurarilor de centre comerciale din acest an a scazut cu mai mult de 50% fata de anul trecut, iar proprietarii de malluri ofera discounturi de pana la 100% chiriasilor, pentru a-si mentine businessul pe linia de plutire.

Candidatii nu mai lipsesc de la interviuri

"La Slobozia, unde am facut ultimele recrutari, am remarcat ca nu s-a lipsit deloc de la interviuri, ceea ce in orasele mari, unde oferta de locuri de munca este mai mare, se intampla frecvent. Oricum, anul acesta s-a imbunatatit prezenta la interviuri in toate orasele".

Marinescu a mai precizat ca pentru un anunt de recrutare pe pozitia de lucrator comercial in Bucuresti a primit 1.500 de CV-uri, insa niciun angajator nu poate vizualiza un asemenea numar de aplicatii. "Site-urile de recrutare permit si vizualizarea unui sumar al candidatului, deci nu este absolut necesar sa deschizi CV-ul ca sa vezi toate datele. E foarte important ca aplicantii sa-si treaca corect experienta de lucru, numarul de telefon sau asteptarile salariale."

Potrivit lui Marinescu, compania nu a facut restructurari de personal in acest an si nici nu a inchis vreo unitate, iar salariile oferite difera si in functie de orasul in care se afla magazinele. "Am facut cresteri salariale anul acesta, spre deosebire de alte companii din retail care nu au facut numai reduceri de salarii, ci si restructurari de personal. Acordam mariri salariale numai in functie de performanta, si nu la toti angajatii." Potrivit datelor de la Institutul National de Statistica, un angajat din retail care ocupa pozitia de lucrator comercial castiga, in medie, un salariu lunar net de 200 de euro.

Aproape 200 din angajati sunt asistenti de vanzari

Cei mai multi angajati din cadrul companiei (aproximativ 200) sunt asistentii de vanzari (lucratori comerciali), restul fiind directori adjuncti de magazin, directori de magazin, directori regionali de vanzari sau lucreaza in biroul central din Capitala. "Multi absolventi de liceu, absolventi de facultate sau chiar studenti aleg sa-si inceapa cariera la noi, mai ales pentru ca nu este nevoie de experienta."

Pentru a putea fi promovat in cadrul companiei, angajatii trebuie sa invete sa lucreze in domenii precum vanzari, marketing si visual merchandising. "In conditiile in care compania se afla in plina crestere, si deschidem un al doilea sau un al treilea magazin in acelasi oras, apar si oportunitatile de promovare pentru cei care au invatat suficient de repede". Media de varsta a angajatilor este de 27 de ani, iar fluctuatia este foarte mica la nivelul directorilor de magazin. "Exista o fluctuatie ceva mai mare, dar in limite rezonabile, la nivel de asistenti de vanzari."

Recrutare ieftina

Recrutarile din cadrul companiei se fac cu ajutorul site-urilor de recrutare sau direct pe site-ul companiei, iar una din conditiile pentru a candida la pozitia de director de magaizn este experienta in retail.

"Candidatii pot sa-si depuna CV-uri si in orasele in care avem magazine, pentru ca acestea vor fi transmise departamentului de HR pentru selectie. In principiu, internetul este mijlocul cel mai important pentru recrutare, chiar si pentru pozitiile de director."

Inca de la inceputul acestui an companiile care faceau angajari la nivel executiv au inceput sa foloseasca site-urile de recrutare sau ziarele generaliste, in incercarea de a evita costurile pe care le implica serviciile firmelor de recrutare sau de head-hunting. "Recrutarile pentru directori nu sunt frecvente. La inceput, nici n-am avut directori regionali, pentru ca erau putine magazine si in zone diferite ale tarii, astfel incat nu se justifica o astfel de functie."

Toata echipa de management a retailerului german de imbracaminte este formata din angajati romani, iar programele de instruire oferite de companie sunt adresate numai acestei categorii de angajati.

"Pana acum, trainingul s-a concentrat pe pregatirea interna a echipelor de management din magazine. Avem un trainer intern, care este director de magazin si care a fost instruit in Germania pentru a face training la randul sau."

Cariera

Takko Fashion pe scurt