Takata Petri muta la Arad productia unei fabrici de volane din Polonia

Autor: Alexandru Anghel 11.10.2009

Producatorul de componente auto Takata Petri a mutat la Arad productia de volane auto pentru Mercedes si Honda dupa ce la finalul lunii august a inchis fabrica din Walbryzych, Polonia, care avea aproape 600 de angajati.



In ultimii patru ani businessul local al Takata a avut un ritm constant de crestere de peste doua cifre, astfel ca cifra de afaceri a companiei a ajuns la 269 de milioane de euro la finalul anului trecut. Potrivit reprezentantilor Takata, decizia de a muta productia din Polonia in Romania a fost luata in cadrul unui program de restructurare a activitatilor de productie la nivel global. In urma inchiderii fabricii poloneze au fost disponibilizati 571 de angajati.

"Mutarea a fost decisa la finalul lunii iulie, iar motivatia a fost aducerea capacitatilor de productie in rand cu cererea pietei. Nu ne asteptam ca piata sa revina indeajuns pentru a justifica pastrarea fabricii (din Polonia - n.r.)", a declarat Lux Jacob, directorul de comunicare al Takata Petri AG.

Niciun angajat nu a fost relocat

El a adaugat ca in prezent mutat este in derulare, o parte din utilaje si echipamente fiind deja instalate la Arad. Operatiunea va fi finalizata in cateva saptamani.

La fabrica din Walbrzych, Polonia, erau realizate volane pentru producatori cu fabrici in Europa Centrala si de Est, cei mai importanti clienti fiind Mercedes si Honda. Niciunul dintre cei 571 de angajati nu a fost mutat la o alta fabrica, iar odata cu disponibilizarea au fost acordate salarii compensatorii. Dupa ce a inchis fabrica de volane, Takata mai produce in Polonia centuri de siguranta.

La finalul primului semestru Polonia numara 8,2 milioane de salariati, la o populatie de aproximativ 38 de milioane de oameni, in timp ce in Romania in acelasi interval numarul salariatilor ajungea la aproape 4,6 milioane de persoane.

Japonezii din Arad reincep angajarile

In urma cu patru luni Takata a inceput un proces de recrutare pentru 200 de oameni, dupa ce in luna ianuarie a concediat 223 de oameni in urma reducerii comenzilor din partea partenerilor externi si a Automobile Dacia.

Compania are mai mult de 5.000 de angajati in cele trei fabrici din Romania, pentru productia de centuri de siguranta si volane in Arad si pentru productia de airbaguri in Sibiu.

"Am angajat pana acum mare parte a acelor operatori. Am angajat si persoane in plus din cauza unor proiecte noi. Chiar daca am mutat aproape toate echipamantele din Polonia la Arad si ne mai trebuie angajati si pentru aceasta activitate, insa angajarile nu vor fi proportionale cu concedierile din Polonia. Totul depinde de evolutia pietei", a spus Jacob.

Compania ar mai putea angaja oameni si la Sibiu odata cu lansarea de noi proiecte in parteneriat cu producatorii de automobile din Europa.

"Productia de saci de airbag din Sibiu este singura din Europa si este foarte importanta in structura companiei. Deocamdata nu exista posibilitatea unui transfer de productie din alte tari, dar avem cateva proiecte si clienti noi.

Numele clientilor este deocamdata confidential". La Sibiu compania are 1.200 de angajati.