Se strang randurile : Micii distribuitori de materiale de constructii bat la usa marilor retele ca sa-si vanda afacerile

Autor: Mihaela Popescu 14.10.2009

Pe o piata in declin cu 20-30% in acest an, micii antreprenori din distributia de materiale de constructii bat tot mai des la usa marilor retele de magazine pentru a le vinde afacerile.



Retelele de magazine Ambient si Dedeman detinute de investitori locali, care au fost pana in acest an in vizorul retailerilor straini si al fondurilor de investitii, sunt vazute acum ca un colac de salvare de catre micii distribuitori de materiale de constructii loviti de criza.

"In ultimul an am primit mai multe cereri de parteneriate de la distribuitori mai mici decat primeam anterior", a declarat Ioan Ciolan, proprietarul Ambient, companie cu afaceri de 220 mil. euro in 2008.

Dragos Paval, actionarul majoritar al Dedeman Bacau: Am primit cateva propuneri, dar magazinele sunt foarte greu de integrat in reteaua noastra. In acest an compania a inghetat proiectele de investitii in expansiune, in schimb a reluat planurile de a ataca orase noi prin parteneriate cu investitori locali care opereaza deja magazine de materiale de constructii sau amenajari interioare.

Practic, compania da unor investitori mai mici dreptul de a folosi brandul Ambient, in acelasi timp furnizandu-le produse prin sistemul propriu de distributie. Reteaua proprie a Ambient este formata din 15 centre comerciale, 8 magazine de dimensiuni mai mici si 4 depozite logistice. Doar doua propuneri de parteneriate s-au concretizat pana acum, venite din partea unui distribuitor de seminee din Sibiu, Trotter si a firmei Daniel Trading din Avrig (judetul Sibiu), care opereaza un magazin de materiale de constructii de circa 6.000 de metri patrati.

Trotter a avut anul trecut afaceri de 0,3 mil. lei, iar compania Daniel Trading a realizat in 2008 afaceri de 6 mil. lei (1,6 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finante.

Ciolan a precizat ca reteaua sa nu percepe niciun fel de taxe firmelor care intra sub umbrela Ambient.

Si Dragos Paval, actionarul majoritar al retelei de magazine de bricolaj Dedeman, spune ca a fost contactat de retaileri mai mici de pe piata.

"Am primit cateva propuneri, dar magazinele sunt foarte greu de integrat in reteaua noastra, fie din cauza formatului, fie pentru ca zona nu este buna din punctul nostru de vedere sau din cauza calitatii slabe a constructiei magazinelor respective. Noi mergem inainte cu expansiunea cu constructii de la zero", a declarat Paval.

Dedeman detine 16 unitati in acest moment si a inceput recent constructia celui de-al 17-lea magazin, la Craiova. Anul trecut retailerul a avut vanzari de aproximativ 250 mil. euro.

Si retailerii primesc oferte

Si retailerii straini spun ca sunt asaltati de antreprenori care vor sa-si vanda magazinele. "Am primit chiar saptamana trecuta o astfel de propunere, dar noi nu suntem interesati de achizitii de magazine. Se pare ca micii distribuitori de materiale de constructii, pe care noi ii numim retaileri traditionali, sunt cei mai afectati de declinul din sectorul constructiilor in acest an, pentru ca nu au un concept puternic care sa-i ajute in lupta cu marile lanturi de magazine", a afirmat Alexander Frech, directorul general al BauMax Romania, companie cu afaceri de 130 mil. euro in 2008.

Reteaua numara 7 unitati in prezent si va deschide in noiembrie alte doua magazine in orasele Ploiesti si Iasi. Austriecii de la BauMax au fost foarte activi in 2009 pe piata imobiliara: compania a cumparat in ultimul an circa 5 terenuri pentru extinderea retelei, pe care a platit cu 40-50% mai putin decat cereau proprietarii inainte de criza.