UPDATE: Oficial Google la Bucuresti: comertul online are un potential enorm

Autor: Adrian Seceleanu 16.10.2009

Comertul online are un potential enorm in Europa, atat in tarile occidentale unde piata de internet este deja matura cat si pe piete precum Romania unde numarul de utilizatori se afla inca in plina expansiune a declarat in cadrul unui eveniment organizat la Bucuresti Gokhan Sahn, EMEA Top Accounts Associate al Google, compania care detine cel mai mare motor de cautare din lune.

Potrivit datelor prezentate de Sahn 20% dintre consumatorii din vestul Europei cumpara prin internet online.

"Este o oportunitate uriasa de crestere reprezentata de cei 80% din consumatori de pe piete internet mature care nu fac inca achizitii online", a spus Gokhan Sahn.

Proportia vest europenilor care fac achizitii online ar urma sa creasca la 50% in 2014, cand suma cheltuita de fiecare pentru achizitii online ar urma sa ajunga in medie la peste 1000 de euro.

In ceea ce priveste piata online din Romania, oficialul Google nu a oferit niciun fel de informatii interne ci a folosit date dintr-un sondaj realizat in decembrie 2008 de compania Gemius Research.

Potrivit sursei citate 50% din utilizatorii de internet din Romania au cumparat cel putin odata ceva online iar 96% dintre ei au auzit ca exista posibilitatea de a face achizitii online.

"Aparent, a doua activitate pe internet, dupa e-mail, a utilizatorilor de servicii de date din Romania este shopping-ul", a spus el.

Sahn a insistat ca "nu garanteaza" pentru date - care nu apartin Google, si nici nu a prezentat informatii obtinute de motorul de cautare despre piata locala motivand ca Romania nu se afla in zona sa de responsabilitate. Pe de alta parte, oficialii Gemius Research au precizat ca nu au oferit oficialului Google date privind cele mai populare activitati pe internet pentru Romania.

Datele BRAT arata ca romanii intra pe net in primul rand pentru a cauta informatii

Un studiu publicat in iulie de Biroul Roman de Audit al Tirajelor descrie, de altfel, un comportament cu totul diferit al utilizatorului roman de internet. Astfel, potrivit datelor BRAT 3,7 milioane de romani acceseaza zilnic internetul in primul rand pentru a cauta informatii si pentru e-mail in timp ce cumparaturile online ocupa o pondere foarte redusa din cauza rezervelor romanilor pentru cumparaturile pe net. Potrivit datelor existente pe piata Google este cel mai utilizat motor de cautare pe internet din Romania.

Sahn nu raspunde de piata din Romania

Sahn lucreaza de un an pentru Google, unde raspunde la nivel european de relatia cu conturile mari, asa cum este France Telecom (Orange). Anterior el a lucrat pentru Sony si o companie afiliata Publicis.

El s-a aflat in Bucuresti la o conferinta organizata de Orange, numarul unu pe piata locala de telefonie mobila.

Activitatile din Romania ale celui mai mare motor de cautare din lume sunt coordonate de la Londra de o echipa de aproximativ 10 oameni, dintre care cel putin patru sunt romani. Liderul echipei care conduce echipa Google pentru Romania este Amelia Cretu. Ea a studiat in Romania, Italia si Suedia, fiind specializata in publicitate si brand management. Anterior ea a lucrat pentru compania Amprenta Advertising ca executive account manager. Anterior, operatiunile Google in Romania au fost conduse de Radu Tudorache, fost director de reglementare in cadrul arbitrului telecom. In prezent Tudorache lucreaza pentru Romtelecom.

Magazinele IT&C online - afaceri de peste 100 mil. euro in 2008

Comertul online de pe piata locala se afla inca intr-un stadiu incipient in conditiile in care gradul de dotare al populatiei cu calculatoare este redus iar procentul celor care au acces la internet este de asemenea mai mic in raport cu tarile din vestul Europei. In acest moment, conform estimarilor Euromonitor nici macar in o jumatate din gospodariile din Romania nu se afla un calculator.

Primii patru retaileri IT&C de pe piata locala au inregistrat anul trecut afaceri cumulate de aproximativ 100 mil. euro in timp ce comertul pe internet cu plata cu cardul bancar online s-a ridicat la 50 mil. euro - desi in aceasta suma intra si plata facturilor la telefonie mobila - o piata de sute de milioane de euro.

Cea mai mare parte a vanzarilor realizate de retailerii online eMag, Pcfun, Pcgarage si cel.ro sunt finalizate prin plata cash a produselor in momentul livrarii. Un procent foarte redus din vanzari este finalizat cu o plata online a produselor cu cardul bancar.