„Afacerea asta a ajuns unde a ajuns datorita antreprenorului”, spune unul dintre executivii din grupul Edy

Autor: Iuliana Roibu 18.10.2009

A intrat in business la 20 de ani. Acum, pe cartea sa de vizita scrie "Chairman of the Board", intr-un grup de firme cu afaceri de peste 150 mil. euro, 1.000 de camioane si cateva mii de angajati.



Anul 2009 nu a fost insa usor pentru cel mai mare transportator roman. Alin Popa, fondatorul Edy Spedition, povesteste intru-una dintre putinele sale iesiri in presa cum a restructurat compania, dupa ce anul 2009 a inceput in scadere pentru grupul "nascut" in judetul Hunedoara, dar care acum isi are sediul central la Timisoara.

"Noi facem bine. Si vom face si mai bine." Alin Popa are un zambet multumit. E intr-o zi de marti, la inceputul lui octombrie 2009. Au trecut 18 ani de cand a parasit slujba pe care o avea pentru a intra pe cont propriu in afaceri. Nu mai e implicat de ceva timp in operatiunile de zi cu zi ale companiei. Mai precis de vreun an si mai bine, de cand a decis ca metoda de conducere antreprenoriala e deja insuficienta pentru dimensiunea la care ajunsese compania. A angajat atunci un board de directori cu experienta in multinationale si le-a cerut sa eficientizeze firma.

A durut putin si au fost si decizii atipice. Insa EBITDA din 2009 a crescut fata de 2008, desi veniturile ar putea fi in scadere. Dar Alin Popa e in continuare presedinte al unei companii evaluate, la nivelul anului 2009, la 62 de milioane de euro.

Primul contract important, cu gigantul Coca-Cola

"Afacerea asta a ajuns unde a ajuns datorita antreprenorului", povesteste Florin Gontariu, unul dintre "doctorii" pe care Alin Popa i-a adus in companie din 2008 pentru a trece de la conducerea antreprenoriala la o echipa de manageri profesionisti. Florin Gontariu venea din Coca-Cola, via Heineken, via Numico (Milupa), si a intrat in companie in martie 2008. Stie istoria Edy in special din povestirile sporadice ale lui Alin Popa, cu care e prieten vechi, dar acum vorbeste despre istorie folosind persoana intai. E integrat in afacerea Edy, dupa ce s-a mutat cu familia la Timisoara in urma cu mai bine de doi ani.

"Alin Trans a inceput ca o afacere de familie, trei-patru membri ai familiei s-au ocupat de dezvoltarea fiecarui segment si a crescut pe fondul anilor '94-'95, dar boom-ul l-a inregistrat in jurul anului 2005", povesteste Florin Gontariu. La inceputul anilor '90, Alin Trans era o afacere de transport cu cateva camioane. Facea distributie pentru Pepsi in zona Transilvaniei. In 1993, Coca-Cola a inceput operatiunile in zona si a semnat contract tot cu transportatorul de la Hunedoara. Momentul semnarii cu Coca-Cola s-a dovedit ulterior mult mai important decat parea cand Alin Trans a inceput distributia pe aceasta zona a tarii pentru producatorul de bauturi, transportand produsele de la fabrici la depozite. Au urmat clienti din ce in ce mai multi, Alin Popa a inceput sa investeasca in masini si a urmat o curba lineara de crestere pana in 1999.

La inceputul anilor 2000, pentru Alin Trans incepea o noua epoca: crease deja pentru Coca-Cola prima flota dedicata, brandata, in baza unui contract pe termen lung. Semnase si cu alti clienti mari, cum era Maersk pe transportul containerizat, au venit clientii din automotive si se intrezarea transportul international, mult mai profitabil.

A fost momentul cand Alin Trans a avut nevoie de o institutie financiara in spate, care sa ii sustina dezvoltarea. Prin Volvo Finance Leasing, flota a fost schimbata treptat cu unitati Volvo noi (cap tractor) si cu semiremorci Schmidt.

Colaborarea cu Volvo a venit in momentul oportun: in 2002 a aparut oportunitatea unor volume mai importante de transport international. Atunci Alin Popa a decis ca acestea sa se desfasoare printr-o firma distincta, Edy International Spedition. Saltul cel mai important a venit insa in 2005, cand transportul international si-a aratat potentialul si Alin Popa s-a vazut nevoit sa-si dubleze flota.

Intrarea fondului de investitii BAF in actionariat

Dupa un 2005 plin de noutati, in luna decembrie Alin Popa a decis sa si vanda un pachet minoritar din companie: astfel a intrat in actionariat fondul de investitii Balkan Accession Fund, cumparand 17,5% din actiuni.

Miscarea fondului de investitii a cam surprins piata atunci; Alin Trans era, in topul transportatorilor, pe locul cinci, cu afaceri de 25 de milioane de euro, piata fiind dominata de alte afaceri de profil.

Horia Manda, oficialul BAF in Romania, a vorbit atunci cu toti, cautand o oportunitate de investitii pe piata de transporturi.

"Am gasit la Edy un antreprenor care a stiut tot timpul sa intuiasca trendurile, avand nu doar afaceri de transport, ci tot lantul valoric care i-a permis sa creasca: distributie proprie de carburanti, service, contracte mari si stabile. Plus de asta, inca de la primele discutii mi-am dat seama ca antreprenorul avea deja in plan intrarea pe logistica, cea mai mare oportunitate existenta pentru o companie de transport", rezuma Horia Manda decizia de a investi in compania de la Hunedoara. Din 2005, Edy a inceput sa se detaseze de plutonul transportatorilor: "A fost un boom din 2005, curba a fost agresiva, iar cresterea economica s-a reflectat direct in cresterea companiei".

In paralel, cresteau insa si alte afaceri de transport. Ioan Lazar de la Pitesti dezvolta in paralel doua companii: Lazar International Company si Hödlmayr-Lazar (un joint- venture intre omul de afaceri si holdingul austriac, transportatorul Dacia). Dumagas de la Craiova intrase pe o panta ascendenta, isi crescuse flota si lucra deja cu subcontractori, iar Dunca Expeditii discuta deja despre proiecte care necesitau 500 de camioane.

Dincolo de dezvoltarea afacerilor, toti transportatorii se gandeau din 2005-2006 la logistica. Asadar, orasele de granita, cele legate de coridoarele de transport sau cele cu o crestere buna a comertului au devenit imediat tinte in acest scop.

Pentru dezvoltarea afacerilor de logistica, Alin Popa a infiintat in 2006 doua firme separate: Edy Logistics, cu activitate pe partea de depozitare si distributie secundara, si Edy Invest, care a actionat ca un dezvoltator pentru crearea retelei de centre logistice. In 2006 si 2007, Edy Invest a derulat investitii de 50 de milioane de euro, din care a cumparat terenuri pentru ulterioare dezvoltari in Timisoara, Cluj, Ploiesti si Constanta, si a construit depozitele de la Deva si Timisoara. "Acum, Edy opereaza opt depozite in tara, dintre care doua proprii si sase inchiriate, acoperind cererea din punct de vedere geografic; proiectele Edy Invest au fost insa pentru moment inghetate - asteptam intai dezghetarea pietei", spune Florin Gontariu. Odata cu dezghetarea pietei, ar urma revenirea la planul initial. Gontariu spune ca harta Edy Logistic poate urmari harta consumului sau o mapare a dezvoltarilor industriale - "vom merge unde ne vor cere clientii".

100 mil. euro in flota de camioane

2008 a fost anul de varf pentru Edy. Flota atinsese deja 1.250 de camioane (dupa investitii in flota de aproape 100 de milioane de euro), serviciile de logistica au atras mai multi clienti cu oferta integrata, insa la final de an cifrele au aratat o mica supriza. Veniturile din afacerile de transport de marfa au fost depasite "la mustata" de Diesel One.

Astfel, din cifra de afaceri de 150 mil. euro, 43% au venit din transporturi rutiere si 46% din distributia de carburanti. Diesel One si Autocamion Service au fost afaceri create la inceputul anilor 2000, cu scopul de a oferi suport afacerii de transport.

Diesel One a fost gandita ca o retea de statii de alimentare cu motorina pe baza de carduri, exclusiv pentru transportatori, iar Autocamion Service a fost rezultatul parteneriatului cu Volvo, prin care au fost deschise doua service-uri Volvo la Timisoara si Deva, care pot repara simultan 30 de camioane.

2008 a fost un an special pentru Edy Spedition si din alte motive.

Dupa cum spune Horia Manda, compania e acum mult mai valoroasa de 60 mil. euro si acesta poate fi si motivul pentru care Alin Popa nu mai e momentan interesat de vanzarea altor pachete de actiuni. Dar, precizeaza Manda, compania a devenit si mai valoroasa in ultimul an si jumatate.

Restructurarea Edy

Una dintre masurile care au atras atentia pietei asupra a ce se intampla la Edy a fost momentul in care compania a decis ca 200 de camioane Volvo sa fie returnate companiei de leasing prin buy-back. Reducerea comenzilor de transport si valoarea de buy-back stabilita de contractul din 2005 cu Volvo au fost principalele cauze care au stat la baza deciziei de returnare a camioanelor. Edy Spedition a luat pe ele 5 milioane de euro. "Am luat cateva decizii mai mult sau mai putin atipice la sfarsitul lui 2008 si inceputul lui 2009", povesteste Florin Gontariu, care s-a uitat un timp indelungat pe structura de costuri pana a decis ce si cat si de unde sa taie pentru a fi bine. Dintre masurile luate, care au vizat in special transformarea unor costuri fixe in costuri variabile sau schimbarea solutiei de management al combustibililor, care a adus o reducere a consumului de 7%.