Halewood tine de exporturi, intr-un business care stagneaza

Autor: Cristina Roşca 18.10.2009

Producatorul de vinuri Halewood, unul dintre cei mai importanti exportatori de pe piata locala, estimeaza ca va incheia acest an cu o cifra de afaceri similara celei de anul trecut, respectiv 11-12 mil. euro, potrivit directorului general al companiei, Dan Muntean, care se bazeaza in primul rand pe revenirea pietei in ultimul trimnestru din acest an.

"Primele sase luni ale acestui an le-am incheiat in aceeasi nota ca primele sase luni din 2008. Au existat tendinte de scadere insa am reusit sa le contracaram", a declarat Dan Muntean. In perioada iulie 2008 - iunie 2009, grupul a obtinut o crestere a afacerilor de 3%, comparativ cu perioada similara a anului trecut si se asteapta ca incepand cu luna octombrie vanzarile sa intre pe un trend ascendent.

"Este greu de facut o estimare, dar speranta este ca, incepand cu octombrie, vanzarile sa capete un trend ascendent si sa obtinem aceleasi cifre ca anul trecut", a spus Muntean.

40% din productie merge la export

In ceea ce priveste exporturile, Halewood ar putea atinge cifre similare celor de anul trecut. Astfel, in 2008, din totalul productiei de 40.000 hectolitri (aproximativ 25.000 hl de vin rosu si 15.000 hl. devin alb), aproape 40% a fost destinata exportului, potrivit informatiilor companiei.

"In 2009 productia a crescut din punct de vedere cantitativ cu aproximativ 15%, calitatea strugurilor fiind foarte buna. Ne asteptam ca in acest an cifrele privind exporturile se apropie de cele ale lui 2008, Halewood fiind responsabil de mai mult de 20% din exporturile de vin ale tarii", mai spune Dan Muntean.

Vinurile produse de Cramele Halewood din strugurii provenind de pe domeniile viticole din Dealu Mare, Sebes si Murfatlar au ca principale destinatii de export Estonia, Germania, Marea Britanie, Letonia, China, Polonia, Thailanda, SUA, Cehia, Japonia, Belgia, Danemarca, Ecuador, Italia si Israel, acestea reprezentand 97,7% din totalul exporturilor companiei.

"Strainii prefera vinuri din soiuri precum Chardonnay, Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon, Merlot si Pinot Noir", marturiseste directorul general al Halewood Romania. "Cel mai vandut brand la export al grupului este insa Prahova Valley, in toate cele 3 game disponibile: Special Reserve, Reserve si Clasic, potrivit informatiilor companiei".

Prahova Valley continua sa fie si cel mai vandut brand al companiei pe piata locala. In ceea ce priveste consumul, Dan Muntean afirma ca acesta va reincepe sa creasca, insa consumatorii vor deveni mai avizati, iar concurenta de pe piata mai acerba.

Mai multe optiuni pentru consumatori

"Tendinta de internationalizare a ofertei se va accentua", adauga el. "In acest moment piata vinului din Romania se afla intr-un proces de maturizare. In ultimii ani se remarca o diversificare a ofertei si in retail, si in HoReCa (hoteluri si restaurante - n.red.). Pe piata, in prezent, importurile reprezinta 15%, fata de 85% produsele autohtone, cu o constanta a vanzarilor vinurilor autohtone de 96-97% in volum si valoare".

In 2010, piata vinului din Romania isi va continua procesul de maturizare, iar consumul se va mentine pe un trend imbucurator. "Piata vinului din Romania se va apropia in 2010 de maturitatea deplina pe care o estimam a se incheia in 2011, si va deveni foarte competitiva. Pe masura ce timpul si criza vor trece, oferta generala se va concentra - cu exceptia diversificarii private label-ului (marcilor private)", espune Muntean.

Cramele Halewood este filiala locala a companiei britanice Halewood International.