Ce impact va avea inaugurarea Cotroceni Park asupra celorlalte malluri din Bucuresti

Autor: Cristi Moga 19.10.2009

Cu afaceri estimate la 200-300 de milioane de euro anual, proiectul Cotroceni Park ar putea atrage din 29 octombrie o buna parte din cumparatorii care se indreapta acum spre Plaza, Militari Shopping sau chiar Liberty Center.



Inclusiv hipermarketurile din zona centrala si de vest a Capitalei, precum Carrefour Orhideea sau Cora Lujerului ar putea avea o scadere a vanzarilor ca urmare a inaugurarii mallului Cotroceni Park, care va cuprinde si un hipermarket Real, deschis non-stop.

"In conditiile actuale de piata, cu o putere de cumparare in scadere si o reticenta vadita a populatiei de a-si mentine orientarea spre consum din anii anteriori, orice deschidere a unui nou centru comercial inseamna in primul rand o impartire a veniturilor alocate de populatie pentru shopping intre mai multi jucatori", spune Bogdan Dancau, managing director al firmei Atrium European Real Estate, proprietarul proiectului Militari Shopping din Bucuresti.

Printre chiriasii comuni ai proiectelor Militari Shopping si Cotroceni Park se numara retailerii de imbracaminte C&A si New Yorker sau magazinele de incaltaminte Deichmann sau Humanic, dar cele doua proiecte se afla la o distanta de cel putin 5 kilometri unul de altul.

Principalul competitor pentru Cotroceni Park va fi insa Plaza Romania, aflat la circa un kilometru departare pe bulevardul Timisoara din vestul Capitalei.

"Este greu de estimat impactul deschiderii Cotroceni Park. Dupa cinci ani de functionare putem afirma ca Plaza Romania este un centru comercial matur, care deja si-a ocupat pozitia pe piata. Mixul de magazine este diferit, iar ultimele modificari aplicate nu vor face decat sa intareasca aceasta pozitie", spune Radu Tanasescu, director de operatiuni (COO) al companiei Anchor Grup, proprietarul centrelor comerciale Plaza Romania si Bucuresti Mall.

Plaza a fost inaugurat in 2004 si extins in acest an, iar oferta de magazine este destul de diferta de cea a Cotroceni Park, astfel ca vizitatorii fideli

s-ar putea intoarce in Plaza, dupa ce vor observa si oferta din Cotroceni Park.

"Se observa tendinta populatiei de a renunta la fidelizarea traditionala si a se orienta speculativ spre cele mai bune oferte de pe piata valabile la un moment dat", avertizeaza insa Dancau de la Atrium.

Cotroceni Park va avea atat produse scumpe, care se vand mai greu in aceasta perioada, cat si retaileri care comercializeaza articole vestimentare si incaltaminte mai ieftina, precum C&A sau Deichmann.

Un punct minus al proiectului ar putea fi reprezentat de faptul ca cinematograful IMAX va fi deschis cu o intarziere de circa trei saptamani fata de restul mallului, in conditiile in care zona de divertisment reprezinta unul dintre principalii magneti de atractie pentru un centru comercial.

"Cinematograful va fi deschis pe 18 sau pe 22 noiembrie, din cate stiu. Din punctul meu de vedere este un dezavantaj ca nu vor deschide odata cu restul proiectului, dar pe de alta parte ei vor face la randul lor mult marketing la deschiderea lor si vor atrage si atunci un numar mare de persoane", apreciaza Reuven Havar, country manager al companiei AFI Europe, dezvoltatorul proiectului Cotroceni Park.

Havar spune ca mai are disponibile circa 20-30 de spatii de mici dimensiuni, reprezentand 7% din suprafata de 76.000 de metri patrati a centrului comercial, insa spune ca acest lucru nu il afecteaza intr-o masura prea mare.

"Nu mai avem niciun spatiu mare disponibil. Mai avem aceste spatii mici pentru care speram sa obtinem o chirie mai mare cand le vom inchiria dupa deschidere. Chiriasii care au investit 100.000, 400.000 de euro in amenajarea magazinelor vor face tot posibilul sa deschida la timp, dar si noi facem presiuni pentru a avea mallul inaugurat aproape integral pe 29 octombrie", a mai spus Havar.

In prezent in cadrul proiectului, care a atras investitii de 300 mil. euro, au fost inchiriate circa 220 de spatii comerciale, aproape trei sferturi dintre contracte fiind semnate dupa inceperea crizei.