Statul ia din impozite pe masini de 7 de ori mai putin decat Grecia

Autor: Bogdan Alecu 19.10.2009

Statul roman colecteaza anual 150 mil. euro din impozite pentru cele 4,2 mil. masini din parcul auto national, de aproape sapte ori mai putin decat Grecia, tara cu un parc auto similar, si de 70 de ori mai putin decat Danemarca, care are doar 2 milioane de masini, potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).

"In comparatie cu Grecia sau alte state europene, in Romania taxele de poluare sunt printre cele mai mici. Unele state au taxe mai mici la achizitie si mari atunci cand vine vorba de impozite anuale, pentru a incuraja industria auto, iar altele au mari la achizitie si mici cand vine vorba de exploatare. Cel mai probabil Ministerul Mediului va fi obligat sa se adapteze la legislatia europeana", spune Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, care mai detine si functia de presedinte a Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM).

In Grecia, se incaseaza anual aproape 820 mil. euro din impozite anuale pe masini. In total, daca se adauga toate taxele si impozitele directe si indirecte, in Grecia se colecteaza 5,7 mld. euro anual, potrivit datelor ACEA. Acestea includ si accizele pentru combustibili, taxele pentru inmatriculare si taxe pe componente si accesorii. Explicatia acestor diferente este impozitul auto extrem de redus din Romania, in medie de 37 de euro pe masina, comparativ cu celelalte tari europene comparativ cu 200-300 de euro in celelalte tari europene, precum si necalcularea impozitului in functie de nivelul de poluare.

Ministerul Mediului avea in plan inlocuirea taxei de poluare, platita atunci cand se inmatriculeaza pentru prima data un autoturism in Romania, cu un impozit anual, dupa principiul "poluatorul plateste". Momentan, aceasta decizie este amanata.

"Daca s-ar implementa si in Romania o taxa pe emisiile de dioxid de carbon, dintr-o data parcul auto s-ar injumatati si am castiga la capitolul fluenta in trafic si poluare mai scazuta. Multi dintre cei care detin masini vechi sunt pensionari, care nu si-ar permite plata unei astfel de taxe", a subliniat Constantin Stroe.

Impozitele raman jos pe criterii electorale

Implementarea unui impozit anual bazat pe norma de poluare a masinii si emisiile de noxe a fost amanata datorita alegerilor, inclusiv celor prezidentiale din noiembrie, in opinia jucatorilor din auto. "Este si o decizie politica de a mentine la un nivel scazut astfel de taxe. Nu trebuie sa uitam ca am avut aproape in fiecare an alegeri", a spus Stroe.

Din impozite auto anuale, cele mai mari incasari sunt in Danemarca, de 9,6 mld. euro, in conditiile unui parc auto de aprope 2 milioane de masini, in timp ce Germania colecteaza cele mai mari venituri din urma industriei auto, de 80 mld. euro.

Impozitul anual in Romania pentru o Dacia Sandero, cu motor de 1,6 litri este de 56 de lei (13 euro), iar pentru o masina de lux cu motor de 3 litri este de 900 de lei (212 euro), indiferent de vechime sau norme de poluare respectate. In Germania, unde impozitul anual se calculeaza in functie de gradul de poluare si emisiile de dioxid de carbon, pentru Sandero s-ar plati anual 132 de euro (554 de lei), iar pentru un BMW 530i, cu motor de 3 litri, un impozit anual de 184 de euro ( 772 de lei) - in conditiile in care vorbim de un model de generatie noua.

In cazul unui Sandero diesel, cu motor de 1,5 litri dCi 85 CP, taxa este tot de 56 de lei (13 de euro) in Romania si de 142 de euro in Germania.

Au fost destule opinii care propuneau si in Romania o crestere a impozitului pe proprietate, care este acum intre 10 si 500 de euro, pentru descurajarea detinerii de masini vechi. In Grecia, impozitul variaza intre 46 si 580 de euro.

"Avem un parc auto imbatranit, dublat de venituri extrem de mici ale populatiei. Consideram ca impozitul anual indiferent daca va fi marit sau nu, ar trebui sa aiba menirea de a stimula retragerea din circulatie a automobilelor vechi si poluante", spune Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). El adauga ca acest impozit nu poate inlocui taxa de poluare.

Impozitul anual in Romania pentru o Dacia Sandero, cu motor de 1,6 litri este de 13 euro. In Germania, pentru Sandero s-ar plati anual 132 de euro, adica de 10 ori mai mult