Raiffeisen: Somajul mult mai mare in randul clientelei bancabile ameninta portofoliile de credite

Autor: Razvan Voican 20.10.2009

Somajul este principala amenintare pentru portofoliile de credite de retail ale bancilor, ponderea celor care si-au pierdut locul de munca fiind mult mai mare in cazul clientelei bancabile, decat cifra oficiala raportata la nivel national, afirma Razvan Munteanu, vicepresedinte pe retail al Raiffeisen Bank.



"Problema creditelor neperformante este legata in primul rand de somaj. Nivelul oficial al somajului este discutabil, pentru ca baza la care se face raportarea nu este optim evaluata. Pe clientela bancabila procentul celor care si-au pierdut locul de munca este mult mai mare."

In plus, Munteanu considera ca fenomenul de scadere a veniturilor cuplat cu cresterea ratei lunare mai ales la creditele in valuta au contribuit la majorarea creditelor neperformante. El spune ca numeroase companii au evitat restructurari explicite prin aplicarea de reduceri salariale, ceea ce a afectat capacitatea de rambursare a clientilor.

"Aparent este pe cale sa se produca o stabilizare a acumularii de credite neperformante, dar restructurarea sectorului public poate crea un nou soc. Si in continuare indicatorul cel mai important va fi somajul. Daca se stabilizeaza la sfarsitul trimestrului I 2010 - inceputul trimestrului II, ulterior vor fi evolutii pozitive."

Potrivit unor surse bancare, Raiffeisen inregistra la jumatatea anului o pondere a creditelor clasificate drept indoielnic si pierdere de 9,13% din portofoliu, dupa standardele romanesti de contabilitate, sub media pe sistem de circa 11,76%.

Munteanu considera ca si cresterea gradului de indatorare maxim al unui client permisa de normele de creditare aprobate de BNR in 2007 a avut o contributie la acumularea de credite neperformante, "insa nu se poate spune ca reprezinta o radacina a acestui fenomen".

"Deficienta unei dezbateri publice asupra gradului de indatorare de 75% a legitimat grade de indatorare scoase din context, cu cifre golite de sens. S-au creat presiuni asupra bancilor, rezultand o spirala care a tras piata spre niveluri nerezonabile prin crearea unei false impresii in randul clientilor ca o indatorare de 75% este acceptabila. Noi nu am dat credite cu asemenea grad de indatorare decat in cazul clientilor despre care stiam ca au venituri reale mai mari."

Nici creditele cu dobanda fixa doar in primul an - si apoi majorata puternic - nu sunt in opinia lui Munteanu printre vinovatii principali pentru cresterea neperformantelor. "Au reprezentat un beneficiu pur comercial, pentru ca noi am evaluat clientii dupa dobanda reala care stiam ca va fi, nu dupa dobanda promotionala. Oricum, aceste produse au o pondere minora in portofoliu."

Ne uitam mai cu atentie la stabilitatea companiei angajatoare

Tot de teama somajului, Raiffeisen se uita cu mai multa atentie la stabilitatea companiei angajatoare atunci cand analizeaza solicitarea de credit a unui client.

Banca nu are o scara de evaluare a stabilitatii, insa constata cresterea numarului companiilor care pot fi calificate drept instabile fie pe baza informatiilor legate de clientii corporate, fie a comunicatelor explicite ale unor societati.

La capitolul solutii pentru creditele neperformante, Munteanu spune ca probleme mai mari sunt la cei cu restante de peste trei luni. "Cu cat creditul este acordat pe o perioada mai mare, extinderea duratei nu mai are efect asupra nivelului ratei si nu-ti ramane decat sa accepti stergerea perioadei de delicventa, iar lunile de restanta sa le adaugi la coada imprumutului."

In acest context, Munteanu spune ca vanzarile actuale de credite se situeaza la 15-20% din volumele lunare inregistrate in prima jumatate a lui 2008, insa se declara multumit de aceasta situatie imbunatatita fata de inceputul anului.

"Per ansamblu, intensitatea activitatii de vanzare este incurajatoare, volumele nefiind la distanta mare fata de normalul dat de contextul actual. Din perspectiva Raiffeisen, nivelurile de creditare de acum sunt confortabile si pe termen lung, iar intentia este sa mentinem distributia si sa continuam dezvoltarea modelului de banking actual", afirma Munteanu, precizand ca "evident anormala" a fost viteza de crestere a vanzarilor din 2007 si de pana in septembrie 2008.

El sustine ca banca nu este nevoita sa intre intr-un proces de restructurare din cauza scaderii vanzarilor de credite, mai ales ca aceasta este compensata de cresterea vanzarilor pe partea de economisire si depozite, dar mai ales fonduri de investitii, care "au mers senzational in ultimele 5-6 luni".

"Avem o strategie pe termen mediu si lung care prevede mentinerea distributiei la dimensiunile actuale. In cazul centrelor ipotecare 'Casa ta' ne gandim daca sa le transformam in centre de consiliere financiara sau in agentii cu servicii de casierie."

Raiffeisen lucreaza la un proiect de adaptare la noile conditii de piata impreuna cu firma de consultanta McKinsey.

Spre deosebire de alti bancheri, Munteanu nu se arata ingrijorat nici de nivelul cererii de credite.

"Cererea este in ton cu economia. Ca procent, nivelul de aprobare a solicitarilor de credite este doar ceva mai jos decat anul trecut. Diferenta fata de 2008 este legata in primul rand de bonitatea clientilor si de soliditatea mediului economic." Cat priveste programul "Prima casa", Munteanu spune ca inca de la inceput a exprimat rezerve fata de eficienta lui. "Nu aici sta deblocarea economiei, avand in vedere ca nu este vizat stocul de apartamente noi", afirma oficialul Raiffeisen.

Legat de costul unui credit garantat de stat, el se intreaba retoric daca rata de referinta EURIBOR va ramane la 0,5% si in urmatorii 20 de ani - cat este durata medie a unui credit ipotecar.

Banca sa are in prezent circa 500 de dosare in diverse stadii de aprobare, fara a fi inclusa in grupul bancilor amenintate cu reducerea plafonului de garantare. "Aproximativ 100 de imprumuturi au fost deja acordate. Dam circa 40-50 de credite pe luna."