Importatorul Johnnie Walker: Distribuitorii au avut probleme cu colectarea banilor de la hoteluri si restaurante

Autor: Diana Tudor Stoica 20.10.2009

Solers PPD, filiala locala a distribuitorului cipriot Photos Photiades Distributors(PPD), care importa brandurile de whisky Johnnie Walker si J&B, estimeaza pentru ultimele luni din acest an o crestere a cifrei de afaceri in lei si o stagnare a vanzarilor in volum.

"Dupa ce a trecut panica din primul trimestru, in cel de-al doilea trimestru piata a inceput sa isi revina, iar acum putem fi din nou optimisti. Am recuperat pierderile din primul trimestru si ne apropiem de rezultatele anului trecut", a declarat Nearchos Papacharalampous, 32 de ani, directorul general al Sollers PPD.

Devalorizarea puternica a leului din prima parte a acestui an a determinat majoritatea importatorilor sa opereze majorari de pret cuprinse intre 15 si 30% la produsele din portofoliu. Reprezentantul companiei sustine ca in acea perioada Sollers a crescut preturile cu 6-7%.

"Primul trimestru a fost o provocare pentru toti deoarece ne-am confruntat cu multe anomalii. Acum piata inregistreaza din nou cresteri in retailul modern, ceea ce inseamna ca populatia a inceput sa se adapteze la ideea de criza", spune Papacharalampous, mentionand ca de la inceputul anului Sollers nu a mai realizat alte cresteri de pret.

Si-au revenit usor in lunile de vara

In primele trei luni ale acestui an vanzarile Sollers inregistrau o scadere de 10% in volum si de 3% in valoare comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. "Distribuitorii nostri au avut probleme cu colectarea banilor din HoReCa, dar fenomenul a fost mai puternic la nivel regional decat in Bucuresti", a explicat el, mentionand ca in Capitala sunt realizate 40% din afacerile Sollers. Dupa ce vanzarile companiei au stagnat in trimestrul doi, in perioada de vara s-a consemnat un avans de 5% comparativ cu trimestrul trei al anului 2008.

Majorarile vanzarilor din retailul modern din trimestrul trei, precum si faptul ca ultimele luni ale anului aduc cele mai mari vanzari din an pentru producatorii si importatorii de bauturi alcoolice cresc optimismul managerului Sollers care asteapta pentru trimestrul patru al acestui an o crestere a profitabilitatii comparativ cu anul precedent.

Curs de 4,7 lei pentru un euro in cel mai rau caz

"In ultimul trimestru vom fi mai profitabili decat anul trecut deoarece aceasta perioada ne asigura 40% din businessul anual. Chiar daca ne vom confrunta cu o noua devalorizare, nu va fi la fel de puternica precum cea de la inceputul anului, cand cursul euro a sarit de la 3,6 la 4,3 lei. In cel mai rau caz, se va ajunge la un curs leu-euro de 4,7 lei", sustine cel care conduce importatorul local de bauturi alcoolice de aproape trei ani.

In ciuda fluctuatiei vanzarilor, Sollers PPD nu a taiat anul acesta foarte mult din bugetul de promovare, schimband insa canalul de comunicare.

"Am luat o parte din bugetul alocat in mod normal promovarii tv si l-am directionat catre trade marketing (publicitate la punctul de vanzare - n.red.), segment pe care anul acesta am fost mai agresivi", afirma directorul general al importatorului Johnnie Walker. De asemenea, personalul companiei s-a marit anul acesta la 50 de angajati, fata de 42 anul trecut.

Intra pe noi segmente de piata

In acelasi timp, filiala PPD si-a extins anul acesta portofoliul pe segmente de piata pe care nu era prezent.

Astfel au intrat in gama de produse a companiei cognac-ul Camus, sampania Armand de Brignac - care a inregistrat volume peste asteptari, potrivit reprezentantilor companiei, in ciuda pretului ridicat de aproape 300 de dolari, dar si vinurile Barton & Guestier si vinurile spumante Jacqueline Wines.

Papacharalampous ia in continuare in considerare aducerea de noi braduri in portofoliul companiei, insa numai pe segmentul premium.

Sollers PPD, companie care a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 31,4 milioane de euro si un profit de 1,3 milioane de euro, detine o cota de 28% pe piata de whisky (Johnnie Walker, J&B - cel mai vandut brand din portofoliu), de 75% pe segmentul de lichioruri (Bailey's si Sheridan's) si de 18% pe segmentul de vodca (Smirnoff), potrivit datelor companiei de cercetare MEMRB, citate de reprezentantul Sollers PPD.

Principalii competitori ai Sollers PPD pe piata locala a bauturilor alcoolice de import sunt companiile Pernod Ricard Romania (scotch whisky-ul Ballantine's), BDG import (whiskey-ul american Jack Daniel's) si Cristalex (scotch whisky Teacher's).

Cotele de piata ale Sollers PPD

Sursa: datele companiei de cercetare MEMRB, citate de Sollers PPD