Confesiune de bancher: „Cati ati citit in detaliu contractul de credit? Eu nu am citit si acum regret”

Autor: Liviu Chiru 21.10.2009

Consumatorii de servicii financiare au nevoie de mai multe informatii pentru a putea face o alegere informata, arata un studiu al Bancii Mondiale (BM) privind transparenta ofertelor institutiilor financiare din Romania.



Bancherii admit ca lipsa de transparenta din anii trecuti, cand bancile se luptau doar sa isi majoreze portofoliile de credite, incepe sa muste acum, multi clienti ajungand sa aiba probleme cu contractele de imprumut pe care nu le-au inteles, dar raman reticenti fata de schimbari radicale si spun ca piata face progrese.

"O problema comuna a sistemului financiar romanesc este lipsa de transparenta privind comisioanele si taxele pentru produsele financiare, precum creditele, transferul de fonduri sau planurile de pensii. Aceasta este dublata de neinformarea clientilor cand apar modificari pe parcurs ale comisioanelor", potrivit unui raport intocmit de Banca Mondiala si prezentat in cadrul unui seminar organizat la Institutul Bancar Roman (IBR).

"Cresterea numarului de restantieri si a creditelor neperformante, eliminarea cu totul a creditelor fara garantii sunt elemente care arata ca nu exista un mediu propice pentru informarea corecta asupra tuturor riscurilor si pentru protectia clientului final asa cum trebuia", spune Petru Rares, presedintele IBR.

Multi din clientii care au contractat in anii trecuti credite cu dobanda introductorie mica in prima parte a contractului sunt loviti acum din plin de resetarea dobanzilor, in urma carora ratele lunare ajung uneori sa se dubleze, impingandu-i astfel in incapacitate de plata.

"Suntem confruntati cu o perioada fara precedent de exemplificare tragica a necunoasterii produselor bancare si financiare. Cati dintre dumneavoastra aveti credite si cati le-ati citit altfel decat sumar contractele? Eu am semnat unul fara sa-l citesc si astazi imi pare rau", admite Rares.

Radu Ghetea, presedintele Asociatei Romane a Bancilor, afirma ca bancile au fost "preocupate intotdeauna de a gasi acele metode, mijloace si forme" prin care sa isi protejeze consumatorii. Totusi, el a incercat sa explice necesitatea mentinerii unor comisioane precum cel de rambursare anticipata in cazul creditelor ipotecare, contrar masurilor sugerate recent de Consiliul Concurentei.

O directiva europeana care va intra in vigoare in iunie anul viitor va obliga bancile sa plafoneze la 1% comisionul de rambursare anticipata, insa doar pentru creditele de consum.

"Banii costa", a fost replica lui Ghetea atunci cand a fost intrebat de ce bancile locale percep comisioane pentru retragerile de numerar din contul propriu al clientului, acelasi motiv fiind invocat si pentru necesitatea mentinerii comisioanelor de rambursare anticipata.

"In tarile dezvoltate unde si platile electronice sunt dezvoltate, operatiunile cu numerar sunt foarte mici si atunci bancile isi permit sa faca o politica de comision zero (la retragerea de numerar - n. r.). Am incredere ca Romania va ajunge la o politica de comision zero", spune Ghetea

Mihail Meiu, ANPC: Nimeni nu intelege limbajul bancilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), care a primit de anul trecut competente si in domeniul financiar, pregateste noi reglementari privind forma contractelor de credit, spune Mihail Meiu, director in cadrul institutiei.

"Exista contracte de creditare cu atatea clauze si intr-un limbaj atat de sofisticat ca nu le intelege nimeni. Vom cere si reglementarea marimii literelor si a culorilor din contractele bancare", a spus Meiu.

Directorul ANPC s-a plans ca BNR s-a retras complet din sfera protectiei consumatorilor de servicii financiare de anul trecut. Raportul Bancii Mondiale subliniaza ca la nivelul ANPC nu exista nici macar un singur expert in domeniul financiar si recomanda dezvoltarea unui intreg departament.

"Bancile nu vor sa publice contractele de credit pe site-uri, cu toate ca sunt publice, conform legislatiei adoptate la 1 ianuarie anul acesta, pentru ca sunt speriate ca ies la iveala clauzele incorecte", afirma Meiu.

Oamenii din mediul rural au primit prin posta carduri

O institutie financiara a trimis prin posta carduri de credit oamenilor din mediul rural, care nu intelegeau aceste produse, a exemplificat Sue Rutledge, coordonator regional pe probleme de protectia consumatorului in cadrul Bancii Mondiale, una din tehnicile agresive de vanzare ale jucatorilor locali.

"Abia dupa ce au cheltuit banii au aflat ca de fapt trebuie sa ii si ramburseze", puncteaza Rutledge. Tehnicile agresive de vanzare, mai ales in zona asigurarilor si planurilor de investitii, sunt o alta problema identificata de Banca Mondiala, care recomanda intarirea reglementarilor privind vanzarile de produse prin telefon sau la "usa clientului".