AVANPREMIERA/ Pastorala americana

Autor: Philip Roth 21.10.2009

Pastorala americana e il are in centrul actiunii pe omul de afaceri, fost sportiv, Seymour "Swede" Levov, a carui viata a fost ruinata de tulburarile sociale si politice din anii 60. Romanul a fost incununat cu Premiul Pulitzer pe 1988 si a fost inclus de revista Time in lista celor mai bune o suta de romane ale tuturor timpurilor. Drepturile de ecranizare au fost cumparate de Paramount Pictures.



Intr‑o seara din vara lui 1985, cand ma aflam in vizita la New York, m‑am dus sa‑i vad pe Mets jucand cu cei de la Astros si, in timp ce inconjuram stadionul cu prietenii mei, cautand poarta care ducea la locurile noastre, l‑am vazut pe Suedez, cu treizeci si sase de ani mai batran decat era cand il vazusem jucand pentru colegiul Upsala. Purta o camasa alba, o cravata in dungi si un costum de vara gri‑petrol. Inca era teribil de chipes. Parul lui auriu era cu o nuanta sau doua mai inchis, dar nu se subtiase deloc si nu mai era tuns scurt, ci ii cadea cu generozitate peste urechi, pana la guler. In costumul acela, care‑i venea atat de bine, parca era mai inalt si mai suplu decat mi‑l amin­team eu imbracat in orice echipament sportiv. Fe­meia care era cu noi a fost prima care l‑a observat.
- Cine‑i ala ? E… e… Oare e John Lindsay? a intrebat ea.
- Nu, am zis. Doamne, stiti cine e? E Levov Suedezul! le‑am spus eu prietenilor mei. E Suedezul!
Un baiat slabut, cu parul blond, de vreo sapte sau opt ani, pasea alaturi de Suedez - un pustan ascuns sub o sapca a celor de la Mets si care tot lovea o manusa de baza intai, ce ii atarna, asa cum atar­nase si cea a Suedezului, pe mana stanga. Cei doi, care se vedea limpede ca sunt tata si fiu, riadeau impreuna de ceva, cand eu m‑am apropiat de ei si m‑am prezentat :
- L‑am cunoscut pe fratele tau la Weequahic.
- Esti cumva Zuckerman? mi‑a raspuns, stran­­gandu‑mi mana cu vigoare. Scriitorul?
- Da, sunt Zuckerman, scriitorul.
- Sigur, erai prietenul cel mai bun al lui Jerry.
- Nu cred ca Jerry avea prieteni buni. Era prea destept ca sa aiba prieteni. Pe mine doar ma batea la ping‑pong de ma snopea la voi in subsol. Pentru Jerry era foarte important sa ma bata la ping‑pong.
- Aha, deci tu esti ala de care zicea mama "si era un baiat asa de cuminte si de linistit cand venea pe la noi pe‑acasa!" Stii cine e? il intreba Suedezul pe baiat. Tipul care a scris cartile alea. Nathan Zuckerman.
Baiatul ridica din umeri perplex si ingaima :
- Salut.
- El e fiul meu, Chris.
- Ei sunt prietenii mei, am spus eu, intinzand un brat, ca sa‑i prezint pe cei care ma insoteau. Iar dansul, am explicat, e cel mai mare sportiv din istoria liceului Weequahic. Un adevarat artist in trei sporturi. A jucat la baza intaica Hernandez: gandind. La bataie dadea niste lovituri de baza a doua, puternice si joase. Stiai asta? l‑am intre­bat pe fiul lui. Tatal tau a fost Hernandez al nostru.
- Hernandez e stangaci, a replicat pustiul.
- Ei bine, asta‑i tot ce‑i deosebeste, i‑am spus micului exigent si am dat din nou mana cu tatal sau. Ma bucur mult ca te‑am vazut, Suedezule.
- Si eu, sa stii. Ai grija de tine, Skip.
- Sa‑i transmiti salutarile mele fratelui tau, i‑am spus.
A ras, ne‑am despartit si cineva mi‑a spus:
- Ei, ei, cel mai mare sportiv din istoria li­ceului Weequahic tocmai ti‑a spus "Skip".
- Stiu. Nu‑mi vine sa cred.
Si cand am vazut ca sunt evidentiat astfel, m‑am simtit aproape la fel de minunat cum ma mai simtisem doar o singura data in viata, la varsta de zece ani, cand Suedezul m‑a luat in seama suficient de mult cat sa ma recunoasca dupa pore­cla de joaca cu care ma alesesem din cauza celor doua clase pe care le sarisem in scoala primara.
Pe la jumatatea primei reprize femeia care era cu noi s‑a intors spre mine si mi‑a spus:
- Ar fi trebuit sa vezi ce mutra aveai. Puteai la fel de bine sa ni‑l prezinti drept Zeus. Mi‑am dat seama imediat cum trebuie sa fi aratat cand erai mic.
Scrisoarea de mai jos mi‑a parvenit prin inter­mediul editorului meu in 1995, cu doua sapta­mani inainte de Ziua Veteranilor:
Draga Skip Zuckerman,
Imi cer scuze daca aceasta epistola te deran­jeaza cumva in vreun fel. Poate ca nu‑ti amintesti de intilnirea noastra de la Shea Stadium. Eram cu baiatul meu cel mare (care acum e student in anul intai) si tu venisesi cu niste prieteni la me­ciul celor de la Mets. Asta a fost acum zece ani, in era Carter­‑Gooden‑Hernandez, pe vremea cand inca mai puteai sa‑i admiri jucand pe Mets. Acuma nu mai poti.
Iti scriu ca sa te intreb daca am putea sa ne intalnim candva, ca sa stam de vorba. Mi‑ar face mare placere sa luam masa impreuna la New York si sa‑ti fac cinste, daca imi dai voie.
Imi permit sa iti propun o intalnire din cauza unui lucru la care ma gandesc de anul trecut, cand a murit tatal meu. Avea nouazeci si sase de ani. Pana in ultima clipa a ramas la fel de coleric si de bataios ca intotdeauna. Din aceasta cauza mi‑a fost si mai greu sa accept ca se duce, desi avea o varsta inaintata.
As vrea sa iti vorbesc despre el si despre viata lui. Am incercat sa‑i scriu un omagiu si sa‑l public in regie proprie, pentru prieteni, rude si parteneri de afaceri. Aproape toata lumea avea impresia ca tatal meu e indestructibil, ca e un tip cu obrazul gros si mereu cu capsa pusa. Lucrul acesta era departe de adevar. Putini stiu cat de mult a suferit din cauza loviturilor abatute asupra celor pe care‑i iubea.
Te asigur ca o sa inteleg daca nu ai timp sa‑mi raspunzi.
Al tau,
Seymour Levov "Suedezul", WHS 1945
Oricine altcineva m‑ar fi intrebat daca poate sa‑mi vorbeasca despre un omagiu pentru tatal lui, i‑as fi urat mult noroc si nu m‑as fi bagat nici in ruptul capului. Dar am avut niste motive foarte bune pentru care, in mai putin de o ora, i‑am scris Suedezului cateva randuri, in care ii spuneam ca sunt la dispozitia lui. Primul dintre acestea era ca Levov Suedezul voia sa ne intal­nim. Noi doi! Era, poate, ridicol, avand in vedere ca ma aflam in pragul batranetii, dar a fost de‑ajuns sa‑i vad sem­natura in josul paginii, ca sa fiu inundat de amintiri despre el, atat de pe teren, cat si din afara lui, amintiri vechi de vreo cinci­zeci de ani si totusi captivante. Mi‑am amintit cum ma duceam in fiecare zi la terenul de joc ca sa vad antre­na­mentele la fotbal american in anul in care Suedezul a acceptat sa faca parte din echipa. Era deja un mare artist la baschet, era specialistul arunca­rilor din carlig, dar ni­meni nu stia ca putea fi la fel de magic si pe terenul de fotbal pana cand antre­norul l‑a bagat in joc ca libero, iar echipa noastra, care pana atunci tot pierduse, desi a ramas in partea inferioara a ligii municipale, a inceput sa inscrie unul, doua, ba chiar si trei eseuri intr‑un meci, toate dupa pase la Suedez. Cand se tineau antre­namentele, pe marginea terenului se adu­nau cate cincizeci sau saizeci de pusti, ca sa‑l vada pe Suedez - cu o casca de piele jerpelita si in tricoul maro inscriptionat in portocaliu cu numa­rul 11 - lucrand cu echipa de baza impotriva echi­pei de juniori. Pasatorul echipei de seniori, Lefty Leventhal, dadea pase peste pase ("Le‑ven‑thal la Le‑vov! Le‑ven‑thal la Le‑vov!" a fost un anapest care ne atata intotdeauna in zilele de glorie ale Suedezului), iar sarcina echipei de juniori, care juca in aparare, era sa il impiedice pe Levov Suedezul sa tot inscrie. Am peste saizeci de ani si nu s‑ar putea spune despre mine ca am aceeasi per­spectiva asupra vietii pe care o aveam in ado­lescenta, insa fascinatia aceea de baietan nu s‑a risipit niciodata intru totul, caci nici in clipa de fata nu am uitat cum Suedezul, dupa ce era sufocat de jucatorii ce‑l placau, se ridica incet in picioare, scuturandu‑se, arunca o privire iritata in sus, la cerul intunecat de toamna, scotea un sus­pin de regret si apoi alerga nevatamat inapoi in gramada. Un tip de glorie era cand inscria si alt tip de glorie era atunci cand, placat si in­gropat sub gramada, pur si simplu se ridica si se elibera, chiar si atunci cand era un simplu joc de antre­nament.
Si apoi, intr‑o buna zi, am impartasit si eu gloria asta. Aveam zece ani, pana atunci nu fuse­sem atins niciodata de maretie si as fi ramas ascuns sub nivelul atentiei Suedezului, ca toti ceilalti de pe marginea terenului, daca n‑ar fi fost Jerry Levov. Jerry ma racolase de curand ca prie­ten si, cu toate ca imi venea greu s‑o cred, pro­babil ca Suedezul ma observase pe la ei prin casa. Asa ca intr‑o dupa‑amiaza tarzie de toamna din 1943, cand fusese pus la pamant de intreaga echipa de juniori dupa ce prinsese o ghiulea scurta trimi­sa de Leventhal, iar antrenorul fluie­rase brusc, anuntand ca antrenamentul pe ziua respectiva se incheiase, Suedezul, care isi flexa sovaielnic cotul in timp ce iesea de pe teren, pe jumatate alergand, pe jumatate schiopatand, m‑a zarit printre ceilalti pusti si mi‑a strigat :
- Baschetul n‑a fost niciodata asa, Skip!
Zeul (el insusi de saisprezece ani) ma ridicase in raiul sportivilor. Adoratul il bagase in seama pe adorator. Desigur, in cazul sportivilor, ca si in cel al vedetelor de cinema, fiecare idolatru isi ima­gineaza ca are o relatie secreta, personala, cu obiectul aduratiei, dar cea de acum chiar fusese declarata fatis de cea mai neostentativa vedeta si in fata unei congre­gatii amutite de baietandri aflati in concurenta. A fost o experienta incredibila, care m‑a incantat peste masura. M‑am inrosit, am fost coplesit de incantare si probabil ca nu m‑am gandit la nimic altceva tot restul saptamanii. Auto­com­pa­timirea mimata, generozitatea barbateasca, gra­tia prin­ciara, placerea autoindusa a sporti­vu­lui, atat de coplesitor de mare, incat o felie din ea putea fi oferita gratis multimii - aceasta larghete nu numai ca ma coplesea si se infiltra inauntrul meu, caci sosise impachetata in porecla mea, ci, mai mult, mi se intiparise in minte ca intru­parea a ceva chiar mai mare decat talentul lui sportiv: talentul de "a fi el insusi", abilitatea de a repre­zenta acea forta ciudata si acaparatoare, pas­tran­du‑si totusi o voce si un zambet neintinate fie si de cea mai mica umbra de superioritate, modestia fireasca a cuiva pentru care nu existau obstacole, care parea sa nu se straduiasca nicio­data sa‑si faca loc pentru sine. Nu cred ca sunt singurul adult care pe vremuri, ca pusti evreu ce aspira la titlul de pusti american tipic din anii razboiului pentru patrie - in vreme ce spe­rantele intregului nostru cartier pareau sa se fi concentrat in magni­ficul trup al Suedezului -, a purtat cu el de‑a lungul vietii amintirea stilului insurmontabil al acelui baiat talentat.
Evreitatea pe care si‑o purta cu atata lejeri­tate de sportiv invingator, inalt si blond, probabil ca ne spunea si ea ceva, iar in faptul ca il idola­trizam pe Suedez si unitatea lui inconstienta cu America probabil ca exista si o urma de rusine si de ura de sine. Pornirile evreiesti contra­dic­torii, iscate de vederea lui, erau calmate conco­mitent tot de el. Conflictul interior al evreilor care vor sa se con­funde cu ceilalti si, in acelasi timp, sa iasa in evidenta, care insista ca sunt diferiti si insista ca nu sunt cu nimic diferiti, se rezolva in spec­tacolul triumfator al Suedezului, caci el era de fapt doar un Seymour de‑al nostru, din vecini, ai carui stra­mosi fusesera Solomon si Saul si care, la randul lor, aveau sa zamis­leasca un sir de Stephen, care apoi aveau sa zamisleasca un sir de Shawn. Unde era evreul din el? Era imposibil de gasit si totusi il simteai. Unde era irationalul din el? Unde era smior­caitul din el? Unde erau tenta­tiile rebele? Nu tu siretenie. Nu tu prefacatorie. Nu tu intriga. Le eliminase pe toate spre a‑si atinge perfec­tiunea. Fara truda, fara ambivalenta, fara du­plicitate - doar cu stilul, cu rafinamentul fizic firesc al unei vedete.
Dar… cum ramanea cu subiectivitatea? Care era subiectivitatea Suedezului? Trebuia sa existe un substrat, desi compozitia acestuia era impo­sibil de imaginat.
Acesta era al doilea motiv pentru care ii ras­pun­sesem la scrisoare - substratul. Ce soi de exis­tenta mentala avusese? Ce anume ame­nin­tase sa destabilizeze traiectoria Suedezului - daca o ase­menea amenintare existase vreodata? Nimeni nu razbeste fara sa fie marcat de melan­colie, de durere, de confuzie si de pierderi. Chiar si cei care in copilarie le‑au avut pe toate indura - mai devreme sau mai tarziu - o portie medie de sufe­rinta, daca nu chiar mai multa. Probabil ca a avut si el parte de crize de constiinta si a avut parte si de caderi. Desi nu‑mi puteam imagina forma pe care ar fi putut‑o lua ele, nu‑l puteam "desim­plifica" nici macar acum: in reziduurile imaginatiei mele adolescentine inca mai nu­tream convingerea ca Suedezul razbise prin toate fara dureri.
Dar la ce facuse oare aluzie in scrisoarea aceea cuminte si curtenitoare atunci cand, vor­bind de raposatul lui tata, un barbat nu chiar atat de insen­sibil pe cat si‑l imaginau oamenii, scrisese: "Putini stiu cat de mult a suferit din cauza loviturilor abatute asupra celor pe care‑i iubea"? Nu, Sue­dezul suferise un soc. Si despre acest soc pe care l‑a suferit voia sa vorbeasca. Nu viata tatalui sau voia el s‑o dez­valuie, ci viata lui.
M‑am inselat.
Ne‑am intalnit la un restaurant italian din vestul zonei strazilor Patruzeci, acolo unde Suedezul isi ducea familia ori de cate ori veneau la New York ca sa vada un spectacol pe Broadway sau pe cei de la Knicks la Garden, si mi‑am dat seama din prima ca n‑aveam nici o sansa sa ma apropii in vreun fel de substrat. Toata lumea de la Vincent's il stia dupa nume. Vincent insusi, sotia lui Vincent, Louie, seful restaurantului, Carlo barmanul, Billy, ospatarul nostru, toti il cunosteau pe domnul Levov si toata lumea in­treba de doamna si de baieti. S‑a dovedit ca atunci cand parintii lui mai traiau, obis­nuia sa‑i aduca la Vincent's pentru a sarbatori vreo ani­versare sau vreo zi de nastere. Nu, m‑am gandit eu, m‑a adus aici ca sa‑mi arate ca e la fel de admirat pe 49th Street West cum era si pe Chancellor Avenue.
Vincent's e un restaurant din acela italienesc relativ vechi, ascuns pe strazile semicentrale din West Side, intre Madison Square Garden si Plaza: restaurante mici, late cat sa incapa trei mese si lungi cat sa pui patru candelabre, cu un decor si niste meniuri care nu s‑au schimbat mai deloc inca dinainte de a fi descoperita salata de rucola. La televizorul asezat langa barul mititel era un meci de baseball si din cand in cand cate un client se ridica, se ducea si privea la meci un minut, il intreba pe barman cat e scorul, intreba cum se descurca Mattingly, apoi se ducea inapoi la masa. Scaunele erau tapitate cu un vinilin de un turcoaz electric, podeaua avea o gresie rozalie cu picatele, un perete era acoperit cu oglinzi, candelabrele erau din imitatie de alama si o rasnita de piper rosie, inalta de un metru si ju­matate, era pusa ca decor intr‑un colt, precum un Giacometti (un cadou, cum mi‑a spus Suedezul, primit de Vincent de la orasul sau natal din Italia). Contrabalan­sand‑o, in coltul opus, pe un soi de piedestal, statea o damigeana mare de Barolo. O masa ticsita cu borcane pline de sos marinara de la Vincent's sta­tea vizavi de bolul cu bomboane de menta gra­tuite, chiar langa casa de marcat a doamnei Vincent. In caruciorul vitrat cu deserturi stateau un Napoleon, un tiramisu, un tort, o tarta cu mere si capsuni pudrate cu zahar, iar in spatele mesei noastre, pe perete, se insirau pozele cu autografe ("Toate cele bune lui Vincent si lui Anne") de la Sammy Davis jr., Joe Namath, Liza Minelli, Kaye Ballard, Gene Kelly, Jack Carter, Phil Rizzuto si Johnny cu Joanna Carson. Acolo ar fi trebuit sa fie, desigur, si una cu Suedezul si chiar ar fi fost daca ne‑am mai fi luptat catva timp cu nemtii si cu japonezii si daca liceul Weequahic ar fi fost plasat vizavi.
Ospatarul nostru, Billy, un ins mic si indesat, cu chelie si cu un nas turtit, de boxer, n‑a trebuit sa‑l intrebe pe Suedez ce vrea sa manance. De aproape treizeci de ani Suedezul ii comandase lui Billy specialitatea casei: ziti à la Vincent, pre­cedat de moluste posillipo.
- Cele mai bune ziti la cuptor din New York, mi‑a spus Suedezul.
Eu am comandat vechiul meu fel favorit, pui cacciatore dar, la sugestia lui Billy, l‑am cerut dezosat.
In timp ce ne lua comanda, Billy i‑a spus Suedezului ca Tony Bennett fusese acolo ieri‑sea­ra. Pentru un om masiv si solid cum era Billy, un barbat pe care ti‑l puteai imagina ca­rand toata viata lucruri mult mai grele decat o farfurie de ziti, vocea lui - ascutita si intensa, parca ten­sionata din pricina unor greutati indu­rate prea multa vreme - suna surprinzator si reprezenta un adevarat spectacol.
- Vedeti unde sta prietenul dumneavoastra? Vedeti scaunul acela, domnule Levov? Tony Bennett a stat pe scaunul ala.
Iar mie mi‑a spus:
- Stiti ce spune Tony Bennett cand oamenii vin la el la masa si i se prezinta? Spune: "Ma bucur sa va vad". Iar dumneavoastra stati pe locul lui.
Si cu asta s‑a terminat distractia. Restul a fost doar munca.

Fragment din volumul Pastorala americana de Philip Roth, in pregatire la Editura Polirom, in colectia Biblioteca Polirom. Traducere din limba engleza si note de Alexandra Coliban.