IASII LUI CRETU/ Corespondenta lui Pastorel
Autor:
Cretu Bogdan
22.10.2009
S-a statornicit in critica noastra o prejudecata pe care cu greu
o poti dezamorsa: ca ar exista genuri minore si genuri majore,
servite, fireste, de scriitori minori sau, dupa caz, majori.
Toparceanu, de pilda, este
minor, pe cand pe Minulescu il prizam cu o mai mare consideratie.
De regula, literatura comica este privita cu oarece suspiciune si,
oricum, cand e sa pariem, mizam pe scriitorii seriosi; nu avem,
altfel spus, cultura rasului grav, "abisal", ca sa preiau o vorba a
lui Al. Paleologu. La noi, s-a spus, totul debuseaza in
zeflemea.
Intr-un astfel de context, cine
sa se mai mire ca, de cele mai multe ori, numele lui Al. O.
Teodoreanu, zis Pastorel, starneste vagi zambete, dar nu si
incredere. Pai, omul a scris prioritar epigrame si asa i-a ramas
buhul. Or, stim noi bine ca epigrama e ceva neserios, o "jucarea"
acolo, o glumita. Asta scrii ca amuzament, la chefuri, in anumite
situatii destinse, dar o opera, ooo, o opera nu se poate face din
epigrame.
Juvenal? Ei, se mai inselau si cei vechi... Se uita ca
Pastorel a mai scris si cateva volume de proza, dintre care
Hronicul Mascariciului Valatuc pune in pagina o virtuozitate
pe care, probabil, doar "minorul" Toparceanu o mai putea egala, ca
tot el este autorul unor spirituale proze gastronomice si al unor
volume de articole si eseuri in care pamfletul devine ascutit ca un
bisturiu. Prin speciile pe care le-a cultivat, Pastorel s-o fi
situand, in mintea unora, la periferia literaturii, dar prin
spiritul pe care l-a risipit cu atata seriozitate, el nu
este deloc un scriitor minor.
Asa stand lucrurile, cine sa se
mai intereseze si de corespondenta lui? Nu ma gandesc la cititori,
ci mai ales la critici si la editori. A durat pana in 1998 ca un om
(Rodica Pandele) sa se dedice acestei salahorii si sa adune intr-o
carte (Pastorel si corespondentii sai, Editura Eminescu,
Bucuresti, 1998) epistolele boemului scriitor. Nu a iesit o editie
critica, dar, orisicat, e un punct de plecare, deocamdata nedus mai
departe. Dupa cum, am impresia, critica, luata cu subiecte mult mai
"importante", a ramas restanta lui Pastorel si cu o monografie
serioasa, cea din1988 a lui Mircea Handoca fiind lacunara si, prin
specificul colectiei de la Editura Sport Turism, la care a aparut,
nu adanceste lucrurile.
Daca mai toti criticii care
scriu despre misivele scriitorilor constata cu satisfactie noul
chip ivit din penumbra corespondentei, in cazul lui Pastorel nu
exista nici o ruptura intre imaginea scriitorului boem, spiritual,
asa cum il cunoastem din epigrame si din celelalte carti ale sale,
dar si din legenda atat de generoasa si chipul de dincolo de masca,
asa cum rezulta el din comunicarea sistematica purtata cu amicii si
inamicii literari. Un lucru tin sa punctez ferm, inainte de a
comenta cateva dintre ipostazele si atitudinile cuprinse in acest
schimb epistolar: corespondenta lui Al. O. Teodoreanu face parte
dintre cele care, prin ele insele, prin valoarea lor voit
expresiva, se propun si se impun literaturii; alte nume din aceasta
tagma, a epistolierilor de seama, ar fi cele ale unui Mihail
Kogalniceanu, Titu Maiorescu, Al. Odobescu, I.L. Caragiale, Ion
Barbu, I.D. Sirbu. La aceasta lista, autorul Hronicului
Mascariciului Valatuc trebuie adaugat neaparat.
Eternul
datornic
Indiferent de varsta la care
redacteaza scrisorile, indiferent de destinatar, de motivele pentru
care i se adreseaza, tonul misivelor este cam acelasi: hatru,
ludic, uneori atos, rostind opiniile fara menajamente; in orice
caz, Pastorel este constient de talentul sau si acest lucru ii da
dreptul sa discute de pe picior de egalitate cu oricine, de la G.
Calinescu, la G. Ibraileanu. Exista o singura exceptie: scrisoarea
adresata, in 1962, "tovarasului Leonte Rautu", care e mai degraba o
cerere absolut demna, desi formulata in limbajul lemnos al epocii,
de repunere in drepturile scriitoricesti, pierdute in urma
detentiei politice. Cum astfel de texte depasesc sfera literaturii
epistolare de care ne-ati "constrans" sa ne ocupam in grupajul de
fata, trec si eu peste ea. Nu inainte de a observa ca bietul
Pastorel ramane, si cu doi ani inainte de a-si da duhul, la fel cum
il intalnim in tineretea boema: un personaj mereu pornit la
vanatoare de bani, mereu datornic, mereu luptand pentru a-si obtine
drepturile, dar facand toate acestea cu o noblete si o demnitate de
la care nu intelege sa demisioneze cu nici un pret.
Tema principala a corespondentei
cu scriitorii aflati in colegiul unor reviste culturale este
constrangerea celor abilitati de a-i plati onorariile, pentru care,
marturiseste deschis, comite atatea articole. Boema se cerea
stipendiata, astfel incat mereu picau bine sumele ce i se cuveneau.
Doar ca e, de buna seama, o chestiune delicata sa insisti sa ti se
dea ceea ce ti se cuvine, mai ales cand e vorba de bani. Ei bine,
Pastorel nu are nici o retinere, transforma totul intr-un spectacol
natural, bonom, desi pe alocuri impanat cu puneri la punct
necesare, taioase chiar. Pe Calinescu, aflat intr-un moment de varf
al carierei sale (prin 1933-34), critic ursuz si prea putin dispus
la familiaritati abuzive cu alti scriitori, il transforma amical
intr-un agent numai bun sa-i rezolve toate incurcaturile
financiare. Dupa ce il mandateaza sa ii recupereze toate restantele
pe care revista in redactia careia Calinescu lucra, "Adevarul
literar si artistic", le mai avea, amenintand cu retragerea
colaborarii, Pastorel ii noteaza criticului, cu o exactitate de
contabil, cum trebuie sa-i aranjeze afacerile prin Bucuresti, el
ducandu-si, bine mersi, traiul - numai ascetic nu - in Iasul atat
de drag. Redau pasajul pe seama caruia, sunt convins, cei doi se
amuzau tacit: "Proprietara mea din Bucuresti, domnisoara Linica
Tarnoveanu, din Calea Grivitei 33, etaj VII, imi comunica acum o
saptamana ca daca nu achit chiria pe decembrie, inchiriaza camera
(ceea ce nu-mi convine deloc), cerandu-mi sa-i trimit cheia si
sa-mi ridic lucrurile. Pentru a evita aceasta, iti trimit mani lei
500 (n-am avut timp sa ridic suma), pe care te rog sa-i pastrezi,
incasand si ceea ce poti de la literar. Iti trimit si un articolas
pentru Conitz, care iti va da si el bon pentru 500 (480).
Manuscrisul voluminos e un mic studiu despre un aspect al
necivilizatiei noastre. Daca e prea lung pentruViata
Romaneasca, lasa-l tot la Dimineata pentru Zarifopol, cu
rugamintea sa-ti dea banii tot tie. M-am inteles cu el sa-mi
plateasca la predarea manuscrisului (200 lei pagina de revista).
Daca banii adunati nu ajung, pastreaza-i. Daca prisosesc,
trimite-mi restul. In orice caz, eu mai trimit manuscrise. Nu ies
toata ziua din casa, asa ca am timp sa scriu. Cum voi pune la punct
cateva manuscrise, voi sosi. Altceva: Roaga pe Conitz sa puna
articolul in Dimineata, la Adevarul fiind dator un
articol. Daca n-ar fi chestia amenintatoare cu chiria, mi-ar fi
egal; asa, nu-i chip. In momentul in care vei fi in posesiunea
sumei de 2200 lei, trimite pe Weiss la adresa proprietarei mele
sa-i inmaneze banii si sa ia chitanta de la ea, pretextand ca
trebuie sa se justifice fata de mine. N-o gaseste acasa decat seara
la noua si la pranz intre douasprezece si jumatate si trei". Iata
de cata seriozitate si de cata limpezime este capabil
Pastorel. Pentru a-si rasplati prietenul, il gratuleaza cu tot
felul de apelative, de genul "Iubite Havuz", "Iubite Vasc" ori, mai
terian, "Iubite Cotcodac". I se plange constant ba ca e in proces
cu Giorge Pascu (victima sa constanta - vezi pamfletele din
Tamaie si otrava) si, un an mai tarziu, ii compune o
adevarata schita in genul Daniil Harms, aflat in recluziune
curativa la Karlsbad.
Din pacate, Pastorel se afla in
aceeasi situatie si 20 de ani mai tarziu, cand i se plange lui
Cezar Petrescu ca nu ii poate returna datoria. Este, se pare,
soarta unui risipitor, dar si a unui om generos, pentru care banul
nu conteaza decat daca ii poate prilejui momente spirituale. Iar in
viata lui Pastorel acestea au fost cu miile. Din toata aceasta
poveste retine atentia decenta absoluta a scriitorului, care nu se
umileste, nu se plange, nu se considera nedreptatit; dimpotriva, nu
pierde nici un prilej de a face haz de necaz de toata situatia pe
care, nu mai incape vorba, nu o merita.
Boema
serioasa...
Pastorel duce, prin urmare, inca
din tinerete, o viata boema, in care vinul este ridicat la rang de
zeitate. De altfel, deviza sa spune totul despre filosofia de viata
a acestui om de spirit care a considerat ca literatura pe care o
scrie nu trebuie sa falsifice viata pe care o traieste: "In viata
ce vreau, in arta ce pot!" Si totusi, el credea cu putere in ceea
ce Horatiu, in intelepciunea sa, impunea ca regula in a XIX-a
Epistola, catre Mecena: "...nec vivere carmina possunt,/ quae
scribuntur aquae potoribus" ("N-au sa aiba viata poemele scrise de
bautorii de apa"). Viata lui Pastorel s-a confundat, adesea, cu
opera lui, care, in mare masura, este una in spirit
goliardic.
Intr-o scrisoare catre Cezar
Petrescu, care aminteste frapant de cea a lui Caragiale catre Alceu
Urechia, din 7/ 20 iulie 1905, povestind ispravile bahice ale lui
Delavrancea descalecat la Berlin, datand de asta data din 1921,
junele scriitor regizeaza o adevarata schita, a carei victima (ca
erou nu pot spune) este tanarul Al. A. Philippide, zis, intre
convivi, "Grecul", picat in vizita intr-o stare de avansata
ebrietate. De altfel, stilul este imitat dupa Caragiale, ticurile
verbale la fel, de situatie nu mai vorbesc: "El: Pe urma
i-am propus sa ne spanzuram impreuna c-o sfoara de stor. Eu:
Si? El: Eu mi-am facut juvatul asa, ca sa ajung cu
picioarele-n pamant. El s-a legat de-o creanga vecina. Cu spatele
la mine. Da' eu trageam cu coada ochiului, pricepi? Trageam cu
coada ochiului. Cand si-a dat drumul a tipat, dar juvatul s-a rupt,
fiind prea gros... Eu: Juvatul? El (enervat): Nu, mon
cher, G.** Eu: Si-atunci? El: I-am tras o palma si-a
rupt-o de fuga. Am ramas cu franghia... Apropo, timpul e o
franghie... Ai remarcat un lucru? Timpul nu se poate exprima decat
cu elemente. Eu: Spatiale. Mi-ai mai spus. El: Exact.
Mergi inainte... Eu: Inapoi... El: Exact. Dar ce-i la
dreapta? Eu: Ce-i la stanga... El: Iti bati joc?
Eu: Nu, dar vreau sa-ti dovedesc ca istoria asta o cunosc pe
dinafara. Sa-l chem si pe Ionel sa ti-o repete? El: Esti
tampit. (se clatina) Nu ma-ntelegi. (executa cu greutate ce spune)
Mergi inainte (se-mpiedica), mergi inapoi. Bun. Ce-i la dreapta,
ce-i la stanga? In timp, ma-ntelegi? Nu stii! Esti un dobitoc. Nici
eu nu stiu. Sunt un dobitoc..."
Mi se pare evident ca astfel de
secvente sunt atent construite, dupa modelul caragialean, mai ales
daca tinem cont ca, in 1921, Pastorel nutrea ambitii de dramaturg,
scriind, impreuna cu Adrian Maniu, feeria Rodia de aur si
cateva comedioare usoare.
Altfel, in unele situatii ajunge
si el sa gafeze din cauza libatiilor prelungite. Rataceste, de
pilda, intr-un rand traducerea unei piese contractata pentru
Nationalul bucurestean. Aflat in intarziere, se arata dispus sa
suporte toate consecintele. Ba, intr-un rand, pierde si manuscrisul
romanului Adela, incredintat de Ibraileanu, pentru
observatii. In cele din urma il gaseste, nu inainte ca alte
persoane curioase sa-si fi varat nasul in el. Pastorel ii
povesteste criticului de la Viata Romaneasca totul cu
relaxare, cu autoironie, inserand si o scurta epigrama: "Tauber
canta in amurg/, Bob invarte manivela,/ Eu, improvizat hirurg,/ Fac
incizii in Adela". Dar, pana la incizii, a trebuit sa faca
fata propriei anestezii, pusa la cale vreme de cateva zile, pe la
viile prietenilor. Vinovat nu se simte, mai ales ca stie sigur ca
aparent hirsutul scriitor gusta picanteriile sale. De fapt,
divagheaza pentru a-si face curaj sa atace problema: scaderile
romanului lui Ibraileanu. Cum sa-i dea el sfaturi maestrului de la
care a invatat atatea si pe care l-a aparat cu atata indarjire de
atacurile marsave ale amintitului Giorge Pascu? Isi precizeaza
franc intimidarea: "Sunt foarte constient de primejdiile acestei
inversiuni de roluri, caci eu, in definitiv, trebuie «sa-l fac pe
dl Ibraileanu fata de dl Ibraileanu autor». Aceasta comicarie care
acum devine serioasa imi da impresia ca ma aflu la un examen, in
fata unui examinator mucalit".
Aceste precautii politicoase
odata formulate, trece la atac si nu se arata deloc complexat de
rolul care i-a fost incredintat in semn de incredere: cateva
stangacii, frantuzisme redundante in text i se par "ca niste
pistrui pe un profil elin". Verdictul cade transant, fara
menajamente: "Daca ar fi sa insir pasajele frumoase, ar trebui sa
fac popas la fiecare pagina, dar iar ma-ntorc si zic ca la fiecare
pagina ar trebui sa staruim putin si cu plivitul" sau: "Ceea ce
mi-a placut mai putin? Dialogurile. Ceea ce nu mi-a placut
deloc? Frantuzismele". Acesta este Pastorel: onest pana in
maduva oaselor, crezand ca adevarul trebui rostit cu orice pret.
Dincolo de alura boema si mucalita, personalitatea sa ascunde o
mare seriozitate; mai ales ca umorul de calitate, comicul mai ales
sunt chestiuni extrem de seriose.
...si consecintele
ei
Nedreapta este alcatuirea firii!
Tot ce este frumos dauneaza grav sanatatii. Natura nu suporta
excesul, iar viciul este, in primul rand, exces. Unele spirite nu
se pot complace in starea echilibrata a simtului comun si cultiva
preamultul. Nu din pedanterie, nu din snobism, nici din dezmat, ci
pur si simplu pentru ca asa sunt croiti ei: au nevoie de exagerare
pentru a restabili un echilibru. Exista oameni care au vocatia
boemei, care, atunci cand oficiaza in carciuma, devin sclipitori,
inspirati, atinsi de aripa zgarcita a geniului. Pastorel este
simbolul acestei rare stirpe. Dar pacatul se plateste si nu
intotdeauna pe lumea cealalta. Prin urmare, iata-l si pe
epigramistul innascut, pe boemul consecvent incercand sa-si
imbuneze ficatul cu repetate cure de apa la Karlsbad sau la Karlovy
Vary, stipendiate din fondurile Societatii Scriitorilor. Aceste
perioade din anii '30 sunt etapele negre, cand il tortureaza
plictiseala si ii da ghes depresia. De toate incearca sa scape
apeland la inepuizabilul simt al umorului, facand haz de necaz; nu
intamplator, in aceste momente, corespondenta cu amicii din tara
(cu Al. Rosetti in special) se intensifica. Insuficienta hepatica
il constrange sa duca o viata domoala si, mai ales, sa consume,
suprema blasfemie, apa. Si nu oricum, ci in cantitati industriale.
Regizor principal al "Divanului mesterilor si carturarilor de la
Hanu Ancutei", se vede nevoit pentru o vreme sa paraseasca
chefurile spiritualizate si sa se trateze in solitudine; asta il
face sa urasca tot ceea ce tine de Cehia si de cultura sa, de limba
si de civilizatia sa. Simtul umorului ii mai atenueaza aceste
stari, care rabufnesc, din cand in cand, printre randuri. Se
razbuna acuzandu-si mofturosul ficat: "Nu inteleg capriciile
acestui organ ipocrit si nerecunoscator. I-am dat ce-i place si cat
a vrut, si el, in schimb, ma boicoteaza lucrandu-ma subteran". Dupa
care continua: "Dar se-nsala cine ma/ Crede suparat./ Cand esti om
de inema,/ Renunti la ficat./ (Am si renuntat)". Cu toate acestea,
scrisorile sale catre "boierul" Rosetti sunt pline de haz (de
necaz): Pastorel se simte dator sa faca fata rolului din viata
literara, prin urmare, chiar si la cura, face pe boemul, pluseaza,
sarjeaza si incearca, pana una-alta, sa-si mentina in viata
legenda: "La Bucuresti nu ma cheama, in afara de cativa, putini,
amici, decat datoria de a-mi distruge legenda". Doar ca o
consolideaza, incurajat fiind de optimismul prost plasat al unor
medici care-l consulta si-i recomanda, insistent, regimul. Pentru a
uita de starea sa, alege amanunte picate, relateaza cu tot hazul
accidente minore, se distreaza si pe seama unor aventuri galante,
consemnand cu atentie ce a consumat impreuna cu respectiva. Om
serios, Alexandru Rosetti trebuie sa se fi amuzat citind un astfel
de pasaj: "Nu stiu daca ai facut vreodata bai de acid carbonic,
caci daca vei fi facut, ai sa intelegi de ce sunt eu convins ca tot
timpul cat stau in baie femeile trebuie sa rada. Asta ma dispune
enorm. Sunt convins ca vara iesirea din baie trebuie sa fie cel mai
norocos punct tactic de acostare. Vom vedea". Cred ca nu o sa mai
comentez pasajul...
Din corespondenta lui Al. O.
Teodoreanu se incheaga, ca un abur de alcool fin, silueta sau
spectrul unui personaj de o inteligenta sclipitoare, cu un umor
inepuizabil, tonic si extrem de spiritual. Pastorel are inteligenta
lui Caragiale, mai putin cinismul acestuia. Spirit eminamente
moldav, el este mai bland, mai asezat, mai dispus sa iubeasca lumea
asa cum este ea. E vorba, dupa cum atesta epigramele si articolele
sale, de o iubire critica si, in pofida indeletnicirii favorite a
autorului, de una lucida. In orice caz, lectura acestor scrisori ar
trebui sa fie un argument in plus pentru reconsiderarea acestui
scriitor unic. Orice am spune, a-l inregimenta pe Pastorel intr-un
pluton este semn de obtuzitate. In literatura romana, el si-a
marcat teritoriul sau.
BOGDAN CRETU (nascut la 21
ianuarie 1978, in judetul Constanta) este lector la Catedra de
Literatura Romana din cadrul Facultatii de Litere, Universitatea
"Al.I. Cuza" din Iasi. Doctor in filologie, cu distinctia magna
cum laudae, din iulie 2006. Volume publicate: Arpegii
critice. Explorari in critica si eseistica actuale (Premiul
pentru debut al Uniunii Scriitorilor din Romania; Premiul pentru
debut al revistei "Convorbiri literare"); Matei Visniec - un
optzecist atipic (Premiul pentru debut al "Ziarului de Iasi",
nominalizat la Premiul pentru debut al revistei "Romania
literara"), Lecturi actuale. Pagini despre literatura romana
contemporana (Premiul pentru critica al revistei "Ateneu"),
Utopia negativa in literatura romana. Cronicar literar,
eseist; a publicat in jur de 500 de articole in diferite reviste
culturale. Semneaza prefete la numeroase volume, antologii etc.
Redactor al revistei "Paradigma". Membru al Uniunii Scriitorilor
din Romania si al Asociatiei pentru Literatura Generala si
Comparata. Din 2006, semneaza o rubrica saptamanala in "Ziarul de
Iasi". Colaborator la emisiunea "Convorbiri literare" a Radio Iasi,
din 2006.